به گزارش خودرونویس، پیشتر که بیشتر خودروها به لامپ های هالوژنی مجهز بودند، به دلیل گرما و حرارت زیاد تولید شده از لامپ، نیاز چندانی به سیستم گرمکن چراغ خودرو حس نمی شد؛ ولی حال امروزه که بیشتر خودروها به چراغ هایی LED مجهز شده اند و این نوع چراغ ها حرارت زیادی تولید نمی کنند، این احتمال وجود دارد که در روزهای سرد برفی و بارانی سطح روی چراغ ها با برف و یخ پوشانده شود که همین موضوع سبب کاهش روشنایی چراغ و طبیعتا کاهش دید راننده در شب و حتی روز می شود. گرچه همین موضوع به سبب کاهش میدان دید راننده به دلیل کاهش روشنایی چراغ ها موضوع بسیار بدی است، یخ زدگی و با برف محصور شدن سطح چراغ ها مشکلی به مراتب بزرگتر برای سیستم های خودارن و نیمه خودران یک خودرو نیز محسوب می شود.

همانطور که چراغ های یک خودرو در هوای سرد می تواند سطحشان با برف و یخ پوشانده و محصور شود، سنسورهای تعبیه شده برای سیستم های کمکی راننده و رانندگی خودران مانند کروز کنترل تطبیقی نیز می توانند با برف و یخ پوشانده شوند که بدین صورت عملکرد آنها مختل می شود. از این رو شرکت آلمانی کاناتو پرده نازکی را طراحی کرده که روی هر شگل چراغی قابل نصب شده که باعث می شود مانع از تجمع یخ و برف روی چراغ خودرو شود.

 

 

اختراع دیگر شرکت کاناتو

جدا از سطوح گرمکن دار، این شرکت آلمانی سعی کرده روی قابلیت های هوشمند برای نقاط لمسی و تاچ داخل کابین نیز کار کند. در واقع به لطف پوشش های هوشمند تولید شده توسط این شرکت، می توان از هر قسمت از کابین به عنوان صفحه لمسی استفاده کرد. به لطف این غشا های نازک هوشمند تولید شده توسط کاناتو، طراحان خودرو قادر هستند هر قسمتی از داشبورد و یا حتی فضای پشت صندلی های عقب را برای تنظیمات سیستم های مالتی مدیا و سرگرمی خودرو اختصاص دهند. تمام اینها بدون اضافه کردن نمایشگرها و کلیدهای پیچیده امروزی و تنها با نصب یک غشا هوشمند صورت می گیرد.

اگرچه این فناوری همچنان برای تولید آماده نشده، اما فکر اینکه خودروهای آینده می توانند به چنین سیستم های هوشمندی مجهز شوند هم انسان را به وجد می آورد.

منبع motor1
5 از 1 رای