به گزارش خودرونویس، تویوتا پس از پایان یافتن سه ماه سوم سال 2021، آمار فروش خود در بازار آمریکای شمالی را منتشر کرد. این خودروساز ژاپنی اظهار کرده که از ابتدای سال 2021 تا پایان سه ماه سوم همین سال تعداد یک میلیون و 857 هزار و 884 دستگاه خودرو در بازار آمریکا فروخته است. از طرف دیگر جنرال موتورز که تا به امروز پادشاه فروش خودرو در بازار آمریکا محسوب می شد در همین زمان مشابه تعداد یک میلیون 77 هزار و 483 دستگاه خودرو فروخته است. اختلاف 80 هزار و 401 دستگاهی که موجب برتری تویوتا تا این لحظه شده، فاصله چندان چشمگیری نیست، اما همین اختلاف باعث شده جنرال موتورز در ماه های پایانی سال 2021 نگران شکست در رکورد فروش پس از 90 سال پادشاهی باشد.

 

دلیل افت تولید جنرال موتورز چیست؟

اگر اخبار صنعت خودروسازی جهانی را دنبال کنید، کمبود میکروچیپ یا همان تراشه باعث افت چشمگیر تولید خودروسازان مختلف از جمله همین جنرال موتورز شده که به موجب آن فروش و تولید جنرال موتورز در بازار آمریکا در 9 ماه ابتدایی سال 2021 از تویوتا کمتر بوده است. این در حالی بوده که تقاضا برای خرید خودروهای صفر کیلومتر همانند گذشته بالاست، ولی عدم تامین به موقع خودروسازان توسط زنجیره تامین، باعث محدود شدن تیراژ تولید خودرو شده است. از طرفی دیگر هر دو کمپانی نیز هر ساله رشد می کنند و این رشد برای تویوتا در سال 2021 27.9 درصد بوده و این در حالیست که جنرال موتورز تنها یک درصد رشد داشته است.

بسیاری از رسانه ها نیز گزارش داده اند که جنرال موتورز یکی از کمترین فروش های سالانه خود از دهه 1950 تا به امروز را در سال 2021 تا به اینجای کار رقم زده است.

شرکت خودروسازی تویوتا پس از زلزله سونامی شدید سال 2011 ژاپن به شدت تغییر کرد و همین امر به این خودروساز کمک کرده که کمبود تراشه و میکروچیپ چندان روی این شرکت تاثیر نداشته باشد. باب کارتر معاون فروش تویوتا در آمریکای شمالی اظهار کرده که چیزی که ما از سونامی سال 2011 آموختیم این بود که باید به ذخیره قطعات مورد نیاز بیشتر بپردازیم و میکروچیپ ها نیز یکی از همین قطعات بودند که با شناسایی و پیش بینی کمبود آن، اقدام به انبار کردن مقدار زیادی تراشه برای خودروهای تولیدی کردیم تا در تولید به مشکل مواجه نشویم.

 

سخن پایانی

رقابت دیدنی بین تویوتا و جنرال موتورز در سال 2021 به ماه های پایانی خود رسیده و تویوتا قصد دارد که اولین نمونه های نسل جدید پیکاپ تاندرا را نیز تا پیش از پایان سال جاری به بازار آمریکا عرضه کند تا به رشد آمار فروش این شرکت کمکی شده باشد. از طرفی دیگر نباید منکر تجربه و شناخت جنرال موتورز نسبت به بازار آمریکا شد و باید یادآور شویم که این شرکت 9 دهه است که بر بازار این کشور جکومت کرده است.

منبع Motor1
5 از 2 رای