اخبار خودرو ایران
قدرتمندترین پیکاپ بنزینی صفر کیلومتر بازار ایران

پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل رونمایی شد

یکشنبه - ۱۳ آذر ۱۴۰۱
خواندن 9 دقیقه
رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل صبح امروز رونمایی شد. پیکاپ فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک G7 در حال حاضر قدرتمندترین پیکاپ بنزینی موجود در بازار کشور بوده و یکی از لوکسترین و ایمنترین ها در بین رقبا نیز محسوب می شود که می توان مشتریان خودروهای اسیووی را نیز نسبت به خرید آن وسوسه کند.

به گزارش خودرونویس، ایران خودرو دیزل از سال 1392 عرضه پیکاپ فوتون تانلند را با پیشرانه بنزینی یورو 4 و پیشرانه توربو دیزل یورو 4 به همراه فیلتر DPF به بازار ایران عرضه کرد که سهم قابل توجهی از بازار پیکاپ های ایران را به خود اختصاص داد. در سالهای 1397 تا 1399 ایران خودرو دیزل به عرضه پیکاپ فوتون تانلند با همین چهره اما با پیشرانه کم آلاینده تر یورو 5 در دو نسخه بنزینی و دیزلی مشغول بود که همچنان از این پیکاپ به عنوان یکی از محبوبترین ها و قابل اعتمادترین پیکاپ های چینی در بازار ایران یاد می شد. اما در سال 1400 ایران خودرو دیزل دست به جراحی فوتون تانلند زد و نسخه فیس لیفت آن را با استایل ظاهری بروزرسانی شده و کابینی متفاوت و به مراتب با کیفیت تر و زیباتر به بازار ایران عرضه کرد.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

ویدیو معرفی پیکاپ فوتون تونلند (تانلند) اتوماتیک G7

 

 

عرضه پیکاپ فوتون تانلند نیوفیس بنزینی و دیزلی از سال 1400 به بازار ایران آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد. اما با توجه به عرضه پیکاپ های اتوماتیک توسط رقبا، جای پیکاپ فوتون با گیربکس اتوماتیک در سبد محصولات ایران خودرو دیزل خالی بود. در خرداد سال 1400 بود که با گل سرسبد خانواده پیکاپ فوتون یعنی همین نسخه G7 در ایران خودرو دیزل ملاقات داشتیم و حال پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 به عنوان اولین پیکاپ اتوماتیک این شرکت و قدرتمندترین پیکاپ بنزینی موجود در بازار ایران رونمایی شده است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل دارای استاندارد آلایندگی یورو6 بوده و می توان آن را یکی از لوکسترین و مجهزترین پیکاپ های موجود در بازار ایران دانست که قادر به پاس کردن تمامی استانداردهای 85گانه اجباری و حتی به تعلیق درآمده برای خودروهای تولیدی و وارداتیست. هرچند فروش پیکاپ ها در بازار ایران طی سالهای گذشته فراز و نشیب های زیادی داشته، اما تقریبا از سه سال گذشته فروش پیکاپ ها روند صعودی داشته و شرکت های مختلفی به این سگمنت ورود کرده اند. ایران خودرو دیزل نیز به عنوان رهبر این بازار، اینبار در سال 1401 با پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 به میدان آمده که یک سر و گردن از رقبا چه در زمینه توان تولیدی موتور و چه در زمینه کیفیت و تجهیزات ایمنی و رفاهی بالاتر است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

تحقق جهش تولید در ایران خودرو دیزل

ایران خودرو دیزل در سال 1397 یک خودروساز نیمه تعطیل بود و بدهی های معوق بسیار زیادی به بانک ها و زیان انباشته بسیار سنگینی داشت. اما با روی کار آمدن جواد توسلی مهر به عنوان مدیرعامل جدید ایکو دیزل، ایران خودرو دیزل دوباره جان گرفت. این شرکت طی کمتر از دو سال گذشته برای عرضه 12 محصول جدید برنامه ریزی کرده که تقریبا 9 محصول جدید رونمایی و تولید شده و 3 محصول دیگر نیز تا پایان سال 1401 رونمایی خواهند شد. همچنین ایران خودرو دیزل به معنای واقعی جهش تولید را در سال 1401 رقم زد و در شهریور ماه رکورد تولید سال گذشته خود را شکست و پیشبینی می شود که تا پایان سال جاری بیش از 20 هزار خودروی تجاری اعم از اتوبوس، کامیون کشنده، کامیون، پیکاپ و کامیونت را به بازار ایران عرضه کند که در این صورت موفق شده بیش از سه برابر مجموع تولید در سال 1400، خودرو تولید کند!

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

افتتاح سوله تولید جدید در ایران خودرو دیزل

ظرفیت تولید ایران خودرو دیزل هم اکنون در یک شیفت کاری روزانه 117 دستگاه بوده که شامل 30 دستگاه کامیون، 32 دستگاه کشنده، 20 دستگاه ون و پیکاپ، 30 دستگاه کامیونت و 5 دستگاه اتوبوس است. با توجه به رونمایی12 محصول جدید، فرآیند شروع به تولید محصولات جدید باعث اختلال در محصولات پیشین این شرکت و کندی روند تولید می شد. به همین جهت ایران خودرو دیزل با هدف برطرف کردن موانع تولید اقدام به احداث یک سوله جدید برای تولید محصولات جدید کرد که امروز همزمان با رونمایی پیکاپ فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک G7 رسما افتتاح شد.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

این سوله تولید جدید ایران خودرو دیزل مساحتی معادل 2880 متر مربع داشته که برای تولید محصولات جدید ایران خودرو دیزل اختصاص داده شده است. در این سوله امکان تولید 2000 کامیون، 1250 دستگاه کشنده، 2500 دستگاه پیکاپ و 5000 دستگاه کامیونت وجود دارد.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

مشخصات پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7

فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک G7 از یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر با حجم دقیق 2002 سی سی بهره برده که قادر به تولید 238 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور بوده که از تمام رقبا در بازار ایران قدرتمندتر است. این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته ZF آلمان به چرخ های عقب در حالت استاندارد و سه حالت چهار چرخ سبک و چهار چرخ سنگین و Auto به چرخها منتقل می شود. بدین ترتیب می توان انتظار عملکردی خوب از این خودرو را در بیراهه نوردی و هم در سطح جاده و خیابان داشت.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک G7 طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 5340، 1940 و 1870 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 3110 میلی متر است. بدین ترتیب پیکاپ فوتون اتوماتیک را باید در رده پیکاپ های سایز متوسط دانست. طول، عرض و ارتفاع حوض بار این پیکاپ فوتون اتوماتیک نیز به ترتیب 1520، 1580 و 440 میلی متر بوده که ابعاد بسیار مناسبی برای نصب اکسسوری های آفرودی، سوپرلید، حمل بار و تجهیزات مختلف دارد. وزن خالص پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک 1955 کیلوگرم بوده و حداکثر وزن ناخالص فنی آن 2770 است. بدین ترتیب ظرفیت باربری پیکاپ فوتون اتوماتیک 815 کیلوگرم بوده که به نسبت یک پیکاپ سایز متوسط کاملا مناسب است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

ترانسفرکیس نصب شده برای پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 از برند بورگوارنر تامین شده که یکی از مطرحترین برندها در این حوزه است. با توجه به موتور قدرتمندی که برای پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 نصب شده، این پیکاپ قادر است شیب 60 درصد طولی را بالا برود و همچنین قادر به دستیابی به نهایت سرعت 170 کیلومتر بر ساعت است. میانگین مصرف سوخت ترکیبی این پیکاپ در هر 100 کیلومتر نیز 9.1 لیتر اعلام شده که به نسبت وزن و قدرت موتور بسیار مناسب است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (29)

 

ظاهر پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7

پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک ایران خودرو دیزل در نمای بیرونی شباهت بسیار زیادی با پیکاپ های آمریکایی به خصوص فورد رنجر و شورولت کلورادو دارد. این خودرو از معدود پیکاپ های داخل بازار کشور بوده که به رینگ آلیاژی 18 اینچی مجهز شده است. داخل سپر مه شکن ها و چراغ های روشنایی در روز قرار داند. دو چراغ کم ارتفاع و عریض نیز از دو سمت جلوپنجره شش ضلعی این خودرو را احاطه کرده اند. روی این جلوپنجره هم به جای لوگو، عبارت انگلیسی Foton در ابعادی بسیار بزرگ نصب شده که زیر آن دوربین دید جلو قرار دارد.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

در نمای عقب پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک G7 هم دیگر خبری از نصب لوگو نیست و عبارت انگلیسی Foton روی کاور مشکی رنگی که روی درب حوض بار نصب شده به صورت برجسته دیده می شود. در زیر دستگیره عقب نیز دوربین دید عقب نصب شده و زیر آینه ها هم دوربین های دید جانبی قرار دارند که در مجموع سیستم دید 360 درجه را برای این پیکاپ به ارمغان می آورند.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

داخل کابین پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل

99 درصد پیکاپ هایی که رقیب فوتون تانلند محسوب می شوند، جزو سگمنت پیکاپ های اقتصادی و کار دسته بندی شده و مهندسین کمتر به لوکس بودن و زیبایی عناصر کابین توجه می کنند و اصل تمرکز طراحان روی مسائل فنی است. ولی ایران خودرو دیزل قصد دارد که با پیکاپ تانلند اتوماتیک مشتریان سگمنت های سدان، کراس اوور و اسیووی را جذب کند. فوتون تانلند اتوماتیک کابینی بسیار زیبا و با کیفیت دارد که در کمتر پیکاپی در این سگمنت نمونه آن دیده می شود. رویه داشبورد دارای فوم با جنس نیمه نرم بوده و در قسمت های میانی تریم پلاستیکی شبه فیبر کربنی دیده می شود که جذابیت بصری داشبورد را بیشتر کرده است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

همچنین برای صندلی ها تودوزی چرمی استفاده شده که در قسمت نشیمن و تکیه گاه از نوع سوزن زنی شده است. بی شک جذاب ترین قسمت طراحی کابین فوتون تانلند اتوماتیک G7 داشبورد آن و به خصوص نمایشگر تبلت مانند 10.25 اینچی سیستم مالتی مدیا و همچنین کلید های طراحی شده در کنسول میانی هستند. در کنسول میانی یک شیفتر دنده الکترونیکی Shift By Wire برای گیربکس اتوماتیک این خودرو نصب شده که هیچ اتصال مکانیکی با گیربکس ندارد. این آپشن بیشتر در اسیووی ها و کراس اوورهای لوکس دیده می شود، اما فوتون تانلند اتوماتیک برای جذب مشتری های این سگمنت از این آپشن هم بهره می برد.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

همچنین یک ناب چرخشی برای تغییر وضعیت گیربکس از عقب محرک به تمام چرخ محرک در کنسول وسط فوتون تونلند اتوماتیک طراحی شده و کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد نیز در قسمت عقبی شیفتر در کنسول وسط جانمایی شده است. نکته بسیار عجیب و جذاب این فوتون تانلند، وجود پدال شیفترهای پشت فرمان بوده که تا به امروز هیچ پیکاپی در بازار ایران از این آپشن جذاب بهره نبرده است. در کنسول مانی همچنین کلیدهای مربوط به سیستم کنترل پایداری، کنترل خودرو در سرازیری، انتخاب مد رانندگی و … نیز دیده می شود.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

روی غربیلک فرمان پیکاپ فوتون اتوماتیک کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد و در پشت فرمان نیز دو نشانگر عقربه ای از دو سمت نمایشگر دیجیتالی با کیفیت کامپیوتر سفری این خودرو را احاطه کرده اند. کیفیت ساخت کابین بسیار بالاتر از سایر پیکاپ های موجود در بازار ایران بوده و رودری ها از پلاستیک نرم ساخته شده اند و در قسمت میانی آنها نیز چرم دوزی با دوخت لوزی شکل دیده می شود. همین طرح چرم دوزی لوزی شکل در تودوزی صندلی ها نیز اجرا شده است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

امکانات فوتون تونلند اتوماتیک G7

پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل را باید یکی از کاملترین، لوکسترین و ایمنترین پیکاپ های بازار ایران دانست. فوتون تونلند اتوماتیک دارای امکانات ایمنی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دوربین دید 360 درجه، اتوهلد، ترمز پارک برقی، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم هشدار برخورد از جلو با قابلیت ترمزگیری اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل خودرو در سرازیری، کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، کنترل لغزش، سیستم پایش فشار باد تایرها، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، کروز کنترل تطبیقی و … است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

فوتون تونلند اتوماتیک G7 در زمینه امکانات رفاهی نیز کاملا دست پر بوده و دارای نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی در میان داشبورد، نمایشگر دیجیتالی کامپیوتر سفری در پشت فرمان، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، گرمکن صندلی های جلو، آینه های تاشو برقی گرمکن دار، رینگ ۱۸ اینچی آلومینیومی، تایرهای آفرودی AT، سنسور نور، سنسور باران، مد رانندگی اکو و اسپرت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان، چراغ روشنایی در روز، قفل دیفرانسیل عقب، رولبار عقب، چراغ های LED نئون تایپ عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان و … است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

رقبای فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک G7

نزدیکترین رقیب پیکاپ فوتون تانلند (تونلند) اتوماتیک در بازار ایران پیکاپ تازه رونمایی شده بهمن G9 است. اما از جمله دیگر رقبای این پیکاپ می توان به پیکاپ کلوت اتوماتیک و آمیکو آسنا توربو اتوماتیک هم اشاره کرد که همگی پیشرانه ضعیف تری به نسبت پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک G7 دارند.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

قیمت پیکاپ فوتون تونلند (تانلند) اتوماتیک G7

ایران خودرو دیزل هنوز قیمت پیکاپ فوتون تونلند (تانلند) اتوماتیک را اعلام نکرده. اما پس از برگزاری کارکلینیک، قیمت نهایی این پیکاپ جذاب مشخص خواهد شد. ایران خودرو دیزل وعده قیمت رقابتی را برای این پیکاپ فوتون تانلند اتوماتیک داده و یقینا قیمت آن با توجه به موتور قدرتمندتر، کیفیت ساخت بالاتر و گیربکس اتوماتیک مدرنی که دارد از پیکاپ فوتون نیوفیس بنزینی و دیزلی با گیربکس دنده ای بالاتر است.

رونمایی پیکاپ فوتون تانلند تونلند اتوماتیک G7 ایران خودرو دیزل (34)

عکس پیکاپ فوتون تونلند (تانلند) اتوماتیک G7

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟