اخبار خودرو ایران

روش صحیح ترمزگیری و نحوه درست فشردن پدال ترمز

پنجشنبه - ۵ آبان ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
روش صحیح ترمزگیزی فشردن پدال ترمز

هنگامی که در حین حرکت، نیاز به کاهش سرعت خودرو دارید، برای بهبود ایمنی و راحتی سرنشینان، باید پدال ترمز را به روش درست فشار دهید. مهم ترین و اصلی ترین موضوعی که به رانندگان تازه کار باید آموزش داده شود نحوه صحیح فشردن پدال ترمز است که چگونه خودرو را با بهترین روش ممکن متوقف کنند. طبق تعریف، فشار دادن پدال ترمز برای کاهش سرعت خودرو است، اما یادگیری نحوه صحیح ترمزگیری همیشه به این سادگی نیست. شاید فشار لحظه ای و به نحوی کوبیدن به پدال ترمز خودرو را متوقف کند، اما با یک توقف ناگهانی که همراه با جیغ لاستیک همراه است رو به رو می شوید که جدای آسیب به سیستم ترمز خودرو، باعث هرج و مرج در اطراف شما می شود.

به گزارش خودرونویس، در مورد نحوه صحیح ترمزگیزی و فشردن اصولی پدال ترمز باید به چند نکته توجه کرد. به عنوان مثال، متوقف کردن یک وسیله نقلیه با سیستم ترمز پیشرفته آسان به نظر می رسد، اما در مقابل یک خودروی قدیمی و بدون سیستم ترمز ABS چطور رفتار کنیم؟ شاید شنیده باشید که می گویند موثرترین راه برای استفاده از سیستم ترمزهای ABS، پا گذاشتن روی پدال ترمز است، اما آیا این درست است؟ بیایید این سوالات را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

روش صحیح ترمزگیزی فشردن پدال ترمز

عملکرد سیستم ترمز خودرو

می دانیم که فشار دادن پدال ترمز سرعت ما را کاهش می دهد، اما سیستم ترمزهای خودرو چگونه کار می کنند؟ سیستم ترمز خودرو بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را شکل می ‌دهد تا سرعت کم شده یا خودرو به طور کامل بایستد. همان طور که قانون اول نیوتن بیان می کند، تکانه جسم حفظ می شود مگر اینکه نیروی دیگری بر آن اثر بگذارد. در این حالت، آن نیرو اصطکاک لنت ترمز است که سرعت خودرو را کاهش می دهد. مدت زمان توقف به زمان واکنش ما و شدت فشار دادن پدال ترمز بستگی دارد. کل فاصله توقف شامل زمان واکنش به اضافه زمان ترمز است.

ترمز ABS یا همان سیستم ضد قفل ترمز نیز بر اساس همین مفهوم کار می کند و فقط اندکی اصلاح شده است. سیستم ترمز های فاقد ABS زمانی که پدال ترمز را به صورت ناگهانی تا انتها فشار دهید ممکن است با قفل شدن ترمزها خودرو سر بخورد و از کنترل راننده خارج شود. به منظور جلوگیری از این امر، یک سیستم ABS هنگام ترمزگيری با کنترل فشار (قطع و وصل کردن فشار) هيدروليک در کسری از ثانيه ارتباط لنت با ديسک يا کاسه چرخ را برقرار کرده و قطع می کند و تکرار سريع و مداوم اين عمل باعث از ميان رفتن حالت قفل کردن ترمزها شود.

روش صحیح ترمزگیزی فشردن پدال ترمز

عملکرد سیستم ترمز ضد قفل ABS

در خودروهای مدرن با سیستم ترمز ABS، دیگر لازم نیست که پدال ترمز را هم چون خودروهای فاقد سیستم ABS چندین بار فشار دهید و رها کنید، چرا که سیستم به طور خودکار این کار را انجام می دهد. این سیستم برای سهولت در پا گذاشتن و برداشتن سریع روی پدال ترمز مورد استفاده قرار گرفته و ایده این بود که قفل شدن ترمز خودرو را به حداقل برساند و هنگام ترمزگیری شدید کنترل خودرو حفظ شود.

مزیت ترمزگیری صحیح

چگونه خودروی خود را به آرامی نگه داریم؟

نحوه ترمزگیری روان و کارآمد جدای مسائل فنی، برای راحتی سرنشینان و ایمنی سایر رانندگان در جاده مهم است و دارای مزایای زیر است:

راحتی و آرامش بیشتر را برای سرنشینان خودرو فراهم می کند.

باعث کاهش مصرف و سایش تایر ها در ترمزگیری های شدید و سایر قطعات خودرو می شود.

باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود

به سایر رانندگان این فرصت را می دهد تا به ترمزگیری شما واکنش مناسب تری نشان دهند.

احتمال لغزش و قفل شدن فرمان در خودروهای بدون ABS را کاهش می دهد.

علاوه بر آموزش نحوه صحیح فشار دادن پدال ترمز برای رانندگان تازه کار و نکاتی در این خصوص، تکنیک های مناسب برای ترمزگیری اصولی را طبق مراحل زیر توضیح می دهیم.

دید کامل به اطراف خود در حین رانندگی:

یکی از اصول مهم در رانندگی توجه کامل به محیط اطراف خود است که آگاهانه تصمیم بگیرید و بدانید چه زمانی نیاز به توقف خودرو وجود دارد. اگر خیلی دیر نسبت به ترمزگیری اقدام کنید و یا با عجله اقدام کنید، نمی توانید به آرامی ترمز کنید تا آرامش سرنشینان خودرو و یا دیگر رانندگان را فراهم سازید. پس حتما به تابلوهای راهنمایی و رانندگی، چراغ های راهنمایی و خطرات اطراف خود دقت کنید و سرعت خود را نسبت به هر کدام از موارد کاهش دهید تا از بروز مشکل جلوگیری به عمل آید. گاهی اوقات، برداشتن پا از پدال گاز ممکن است برای تنظیم سرعت شما لازم باشد، پس این نکته هم می تواند به نوعی واکنش شما به خطر را کاهش دهد.

روش صحیح ترمزگیزی فشردن پدال ترمز

ماشینی را که در حال رانندگی با آن هستید را در نظر داشته باشید: برای مثال، وسایل نقلیه سنگین مانند استیشن واگن ها و یا خودرو های شاسی بلند نسبت به خودروهای هاچ بک و سبک به مسافت های طولانی تری برای توقف خود نیاز دارند، پس این نکته هم باید در دست بررسی برای رانندگی امن خود در نظر بگیرید.

نحوه فشردن پدال ترمز:

نحوه فشردن پدال ترمز باید به گونه ای باشد که شما پدال ترمز را به صورت یک سیال در نظر گرفته و آرام فشار دهید تا جایی که سرعت خودرو شما نسبت به سرعتی که دارد کاهش پیدا کند و همیشه به یاد داشته باشید که فشردن ناگهانی و یا ضربه ای به پدال ترمز یک توقف ناگهانی و به طبع آن  مشکل در سیستم ترمز را به بار خواهد آورد.

نحوه ترمزگیری:

هنگامی که به نقطه ای رسیدید که نیاز به کاهش سرعت و یا توقف خودرو دارید، فشار بیشتر و آرام را در همان ابتدا به پدال ترمز وارد کنید تا اینکه فشار کمتر را در ابتدا و فشار خیلی زیاد را در انتهای مسیر به پدال ترمز وارد کنید، این اشتباه رایج اکثر رانندگان تازه کار در هنگام ترمزگیری است.

موقعیت صحیح پاها در هنگام ترمزگیری: هنگام ترمزگیری اصولی باید قسمت مربعی پای سمت راست بر روی پدال ترمز قرار گیرد و از فشار دادن پای سمت چپ روی پدال ترمز اجتناب کنید زیرا شدت و قدرت پای چپ در اکثر رانندگان برای کار با پدال کلاچ تربیت شده است و هنگام مواجه شدن با ترمز کاملا وحشیانه به نظر می آید.

در مواقع اضطراری، اگر روی خودروی خود سیستم ترمز ABS دارید، بهترین راه برای استفاده از این سیستم ترمز این است که تا جایی که می توانید روی پدال پا بگذارید. خطر قفل شدن چرخ ها در این نوع سیستم وجود ندارد و فاصله توقف شما را تا حد امکان کوتاه تر خواهد کرد اما در خودروهای فاقد سیستم ABS، کنترل پدال ترمز بسیار حائز اهمیت است زیرا شما باید مداوم پای خود را روی پدال فشار داده و بردارید تا چرخ ها در حین ترمزگیری قفل نشوند، که با این اوصاف باز هم تکرار بسیار زیاد این کار موجب خطر می شود و ناگریز دچار حادثه می شوید.

در مواقعی که در سراشیبی در حال رانندگی هستید حتما با معکوس دادن دنده، و سنگین کردن آن به کاهش سرعت خود کمک کنید تا کمتر به سیستم ترمز شما آسیب وارد شود.

با تمام نکات گفته شده در خصوص ترمزگیری اصولی که بتوانید راحت تر رانندگی کنید، مهم است بدانید سیستم ترمز خودروی شما چه نوع مشخصه ای دارد تا بتوانید عملکرد بهتری را از خود نشان دهید.

 

سوالات متداول در خصوص ترمزگیری

ترمز احیا کننده یا ترمز بهبودی یا بازیابی انرژی ترمز در یک وسیله نقلیه الکتریکی چیست؟

خودروهای الکتریکی مانند هیوندای کونا الکتریکی و آئودی e-tron دارای حالت ترمز احیاکننده هستند و هنگامی که وسیله­ی نقلیه ترمز می کند، انرژی جنبشی را به عنوان انرژی الکتریکی بازیابی می کنند و موتورها به عنوان یک ژنراتور عمل کرده تا مقداری شارژ را به بسته باتری برگردانند.

روش صحیح ترمزگیزی فشردن پدال ترمز

ترمز آستانه ای چیست؟ (Threshold Braking)

ترمز آستانه ای یکی از تکنیک های ترمزگیری است و مخصوص حرفه ای هاست. در این شیوه میزان فشار بازدارنده به حدی است که چرخ ها تا آستانه قفل شدن پیش بروند. که باید در خودروهای قدیمی و بدون سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یاد بگیرید. از آنجایی ترمزگیری در هر شرایطی ممکن است دشوار باشد، ترمز آستانه ای بیشتر به این معنی است که اگر چرخ‌ ها به حالت قفل شده در بیایند، راننده باید پا از پدال ترمز را بردارد و سریعاً آن را پشت سر هم فشار دهد تا با حداقل قفل شدن چرخ ها قادر به توقف آن شود. این در اصل شبیه کاری است که ABS به طور خودکار انجام می دهد و به آن پمپ کردن ترمز می گویند.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟