به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، نسخه نمونه اولیه رنو 5 جدید که قرار است در سال 2023 وارد مرحله فروش شود، به عنوان سنگ ‌بنای برنامه مدیر جدید شرکت، لوکا دی مو قرار گرفت تا با رونمایی از این نسخه، بتواند هم شانس رنو در خصوص خودروهای الکتریکی را به نمایش بگذارد و هم رقبای خود را در این زمینه به چالش بکشد.

 

برنامه آینده رنو برای الکتریکی ها

این نسخه جدید یکی از 7 خودروی الکتریکی است که رنو طی 5 سال آینده، فروش آن را عملیاتی خواهد کرد؛ 7 خودروی الکتریکی رنو شامل 4 خودروی سدان و 3 خودروی تجاری است. گزارش‌های اخیر حکایت از این داشت که رنو با احیای مدل‌های 4 و 5 به دنبال معرفی آن‌ها به عنوان خودروهای الکتریکی آینده خود بوده است. اما با مشخص شدن مدل 5 به عنوان نسخه الکتریکی، لوکا دی مو، اقرار کرد دست‌کم یک مدل دیگر برای رقابت با نمونه قدیمی خود عرضه خواهد شد.

به دنبال همین موضوع، کارشناسان تایید کرده‌اند که نسخه الکتریکی رنو 4، نمونه دیگری خواهد بود که در سال 2025 وارد مرحله فروش خواهد شد. جیلز ویدال، مدیر طراحی رنو با اشاره به برنامه آینده‌ خودروهای الکتریکی به رویکرد مدل‌های الکتریکی اشاره کرد و گفت: برخی از مدل‌ها ممکن است رویکردی آینده‌نگرانه داشته باشند، در حالی که برخی دیگر از مدل‌های الکتریکی ممکن است کاملا اصیل باشند و باید با طراحی مجدد خودمان آن‌ها را به سمت آینده سوق دهیم.

بر اساس این گزارش، رنو 4 جدید همانند رنو 5 و برخی دیگر از مدل‌ها روی پلتفرم CMF-B EV سوار می‌شود. اما با وجود اینکه هر دوی این مدل‌ها در سگمنت B هستند، طراحی کاملا متفاوتی از یکدیگر خواهند داشت.

 

تاریخچه رنو 4

مدل اصلی رنو 4 که از سال 1961 تا 1994 تولید شد و بیش از 8 میلیون دستگاه از این مدل به فروش رسید، عمدتا به عنوان یک خودروی چند منظوره برای مناطق روستایی فرانسه طراحی شده بود.

اما نسخه مدرن مدل 4 آن را به یک خودروی الکتریکی کوچک در ابعادی نزدیک به یک کراس‌اوور کوچک تبدیل کرده است که هم بسیار متفاوت از هاچ‌ بک 5 اسپرت است و هم در بازاری قرار گرفته که رشد آن بسیار سریع خواهد بود.

این گزارش حاکی است؛ مدل‌ جدید رنو 5 که قرار است در سال 2023 عرضه شود و مدل جدید رنو 4 که در سال 2025 وارد بازار می‌شود، هر دو گزینه‌هایی هستند که طبق گمانه‌زنی‌ها جایگزین رنو زویی خواهند بود. رنو زوئی از جمله مدل‌هایی است که مدت زیادی از حضور آن در بازار می‌گذرد و سال 2019 نیز نسخه بروزرسانی شده آن وارد بازار شد.

اما شاید این سوال برایتان مطرح شود که با آمدن مدل‌های جدید 4 و 5، زمان خداحافظی با زویی فرا می‌رسد. پاسخ لارن ون دن آکر، مدیر طراحی گروه رنو منفی است چرا که به گفته او، مدل رنو زوئی پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی در اروپا است، بنابراین توقف تولید یک خودروی پرفروش کاری احمقانه است.

لوکا دی مو، مدیر رنو می‌گوید: مدل‌های شاسی‌بلند جدید مدل‌های کلیدی و مهم خواهند بود تا قدرت رنو در سگمنت‌های C و D در عرصه الکتریکی‌ها به رخ بکشد. یکی از برنامه‌های اصلی مدیر عامل جدید رنو، بازسازی فروش خودروهای پرفروش و بزرگ است تا از این طریق سرمایه و ثروت این برند فرانسوی را افزایش دهد.

رنو طی چهار سال آینده 7 خودروی جدید از سگمنت‌های C و D به بازار عرضه خواهد کرد که دو مدل از آن‌ها از نوع الکتریکی است.

4 از 4 رای