اخبار خودرو جهان
افزایش تقاضا خرید خودروهای برقی رمز موفقیت برندهای چینی

رشد چشمگیر سهم بازار خودروسازان چینی در 2022

سه شنبه - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
رشد چشمگیر خودروسازان چینی در 2022

در نمایشگاه خودرو 2017 شانگهای چین که در 19 آپریل برگزار شده بود، خودروی زوتی SR9 رونمای شد که اساسا یک کپی تمام عیار از پورشه ماکان بود و موجب عصبانیت شدید مدیران پورشه شد که نشان دهنده کپی کاری صنعت خودروسازی چین در آن زمان بود. اما یک شب قبل از نمایشگاه، جیلی از برند پریمیوم و لوکس خود به نام لینک اند کو Lynk & Co در شب لینک اند کو رونمایی کرده بود و تعدادی از خبرنگاران در تلاش بودند تا بفهمند این برند از کجا آمده است. در آن زمان کسی تصور نمی کرد که این برندهای تازه تاسیس و نوپای چینی برای خودروسازان سنتی مشکلی ایجاد کنند. چراکه منفی بافی های زیادی در خصوص فعالیت آنها در آن زمان مطرح شده بود.

به گزارش خودرونویس، 20 روز بعد در 10 می سال 2017 بود که جشنی به نام روز برندهای چینی برگزار شد. وزیر وقت صنعت و فناوری چین اظهار کرد که برندهای چینی امروزه دارای ارزش و اعتبار زیادی هستند و این تحویل موجب یک جهش برای برندهای چینی در آینده خواهد شد. اما بزرگترین چالش برندهای خودروسازی چینی، جوینت ونچرها و سرمایه گذاری های مشترک صورت گرفته با خودروسازان سطح اول جهان است. خودروسازان چینی هنوز موفق نشده اند که برچسب قیمتی پریمیوم برندهای خودروسازی مطرح دنیا دست پیدا کنند و در دراز مدت خودروسازان چینی برای دست یابی به برچسب قیمت پریمیوم خودروسازان تراز اول دنیا راه سخت و پرچالشی را در پیش دارند.

رشد چشمگیر خودروسازان چینی در 2022

اما در کنار همه این موارد، خودروسازان چینی رشد ثابتی را در سالهای گذشته تجربه کرده اند و کار به جایی رسید که در سه ماه اول سال 2022، سهم خودروسازان چینی از بازار خودرویی تشنه و پر سود این کشور به 42.9 درصد رسید. دلیل افزایش سهم خودروسازان چینی در چین، شناخته شدن هرچه بیشتر و بهتر برندهای چینی برای مشتریان بومی بوده است.

اما از سال 2017 تا 2022 چه اتفاقی افتاد که خودروسازان چینی از کپی کاری به چنین جایگاهی در چین و بازارهای جهانی دست یافتند؟

رشد چشمگیر خودروسازان چینی در 2022

بررسی روند رشد خودروسازان چینی از 2017 تا 2022

در سال 2017 خودروسازانی مانند زوتی، بایک، هایما، لیفان و هوآنسو Huansu بدون هیچ نشانه ای از ورشکستگی و بدهی بانکی در حال رشد بودند. زوتی در آن سال با دارابودن تیراژ فروش سالیانه 230 هزار دستگاه، جزو 10 خودروساز موفق و برتر چین بود. همچنین تقاضای فزاینده و رو به رشدی برای خرید خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در آن زمان ایجاد شده بود.

ولی نابودی خودروسازان سنتی چینی به نظر می رسد که یک شبه اتفاق افتاد. از سال 2018 فروش خودروهای چینی و سهم بازار این برندها در چین برای سه سال متوالی رشد منفی داشت. به همین دلیل بسیاری از خودروسازان چینی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند که عامل منفی برای پایین کشیدن بازار خودروی چین تبدیل شدند. بین سالهای 2019 تا 2020 رود نزولی برندهای چینی در سهم بازار خودروی چین همچنان ادامه داشت تا اینکه سهم خودروسازان چینی به پایین ترین سطح در سالهای اخیر رسید.

رشد چشمگیر خودروسازان چینی در 2022

در همین سالها تویوتا یکی از برندهای خارجی بوده که خودروهای جدیدی را به بازار چین عرضه کرد و فروش ثابت و پایداری داشت. در خصوص خودروسازان چینی هم بی وای دی، نیو NIO، ایکس پنگ Xpeng و لی اتو Li Auto در زمینه فروش خودروهای پاک به موفقیت های خیره کننده ای دست یافتند. در همین زمان دولت چین برای خودروهای برقی (باتری الکتریکی)، پلاگین هیبریدی و همچنین سوخت سلولی هیدروژنی یارانه هایی را تعریف کرد تا مردم چین برای استفاده و خرید چنین خودروهایی بیشتر تشویق شوند.

علاوه بر اینها گریت وال و چانگان در سه سال گذشته خودروهای موفق و بسیار محبوبی را معرفی کرده اند و فروش آنها به صورت پیوسته در حال افزایش است. در همین زمان فروش هونگچی که زیربرند لوکس FAW محسوب می شود به صورت پیوسته رشد داشت. فروش هونگچی که رقیب چینی برندهای لوکس اروپایی و آسیایی محسوب می شود در سال 2021 به سالانه 300 هزار دستگاه رسیده که جزو 5 برند خودروساز لاکچری فعال در چین قرار گرفت.

رشد چشمگیر خودروسازان چینی در 2022

در سالهای جاری خودروسازان چینی موفق شدند که سهم خود را در فروش خودروهای بین بازه قیمتی 18 تا 37500 دلار افزایش دادند که عمده مشتریان در چین نیز در این بازه قیمتی خودرو خریداری می کنند. در سه ماه اول سال 2022 فروش خودروهای پاک در بازار محلی این کشور به 1.257 میلیون دستگاه رسید. از این بین فروش خودروهای پاک چینی 679 هزار دستگاه بود که بیش از 50 درصد سهم بازار خودروهای پاک در چین را به خود اختصاص دادند. بی وای دی هم موفق شد در زمینه فروش خودروهای الکتریکی تسلا را پشت سر بگذارد. این خودروساز چینی 282 هزار دستگاه خودروی برقی فروخت که به مراتب بالاتر از 108 هزار و 300 دستگاه رکورد تسلا در سه ماه اول سال 2022 در چین است.

رشد چشمگیر خودروسازان چینی در 2022

در دوره ای که همه خودروسازان به سمت تولید خودروهای پاک حرکت کرده اند، فروش رو به رشد چنین خودروهایی موجب رشد بازار خودروهای لوکس هم شده است. دلیل اصلی رشد فروش خودروهای چینی در سه ماه سال 2022، پایین تر بودن قیمت آنها نسبت به خودروهای رقیب خارجیست. خودروسازان چینی به سرعت در حال ورود به سگمنت خودروهای لوکس و پریمیوم هستند و به تدریج تسلط بیشتری در این سگمنت خواهند داشت. فروش سالانه خودروهای چینی گران قیمت تر از 30 هزار دلار در 2021 از مرز 900 هزار دستگاه نیز فراتر رفت. جالب اینجاست که 54 درصد از این آمار مربوط به خودروهای پاک اعم از برقی، هیبریدی و سوخت سلولی چینی بوده است!

 

 

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟