راهکارهای پیشگیری از سرقت خودرو

سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
سرقت خودرو

حادثه تلخ و ناراحت‌کننده‌ای است وقتی ماشینتان را کنار خیابان پارک می‌کنید و می‌روید که به کارتان برسید، به‌محض برگشتن به‌جای خودرو با جای خالی یا شیشه شکسته آن روبرو می‌شوید.به سرقت رفتن خودرو کابوس بی پایان صاحبان اتومبیل است. امکان ندارد کسی این کابوس بی تکرار را نادیده بگیرد چرا که مسئله امنیت خودرو و خطر همیشگی سرقت آن، همیشه مشکلات زیادی را برای صاحبان اتومبیل به وجود آورده است.

به گزارش خودرونویس، سرقت خودرو اتقاق ناگواری است که از سر بدشانسی گریبان گیر بسیاری از افراد می شود. این اتقاق دلایل بسیاری دارد که سهل انگاری تنها یکی از آن است. برای جلوگیری از بروز چنین حادثه هایی باید با خرید دزگیر برای حفظ امنیت ماشین خود بیشتر تلاش کنیم. احتمالا برای شما هم پیش آمده که به هنگام شنیدن خبر سرقت اتومبیل بستگان خود از آن ها این نکته را می پرسید که آیا در مورد سرقت خودرو خود به پلیس آگاهی اطلاعی داده اند و یا خیر! اولین قدم و به عبارتی راحت ترین اقدامی که پس از سرقت اتومبیل می توان انجام داد اطلاع دادن داستان به پلیس آگاهی است.

بعد از به سرقت رفتن خودرو چه کار باید کرد؟

اولین اقدام بعد از به سرقت رفتن خودرو  و به سرقت رفتن لوازم خودرو تماس با پلیس ۱۱۰ می‌باشد. در هر مکانی که به خسارت خوردید در همان مکان با پلیس تماس بگیرید، با اطلاع رسانی به پلیس، واحد گشتی برای ثبت سرقت به محل ارسال می‌شود. با آمدن پلیس گزارشی را تهیه کرده و یک برگ از آن را به فرد خسارت دیده تحویل می‌دهد. با همراه داشتن گزارش باید به اولین کلانتری نزدیک محل سرقت خودرو مراجعه کنید و گزارش سرقت را بدهید. برای تشکیل پرونده  اعلام خسارت در کلانتری مدارک ماشین، مدارک شناسایی خودتان و  اطلاعاتی که از سرقت دارید را به مامور تجسس کلانتری بیان نمایید.

در اطلاع رسانی ماشین به سرقت رفته به کلانتری و پلیس ۱۱۰ درنگ نکنید چراکه خودرو و وسیله نقلیه موتوری که پلاک آن به نام شماست اگر در مدت زمان به سرقت رفته دچار تخلفی شود پیگرد قانونی برای صاحب پلاک ثبت می‌شود و تا ثابت کردن بیگناهی شما ممکن است کلی به درد سر بیافتید و شاید جریمه نقدی هم داشته باشید.

اقدامات بعدی

  1. مراجعه مالک خودروی به سرقت رفته به نزدیکترین کلانتری محل وقوع حادثه جهت اعلام شکایت. بعد از تماس شما مامور پلیس اطلاعاتی که شما در اختیارش قرار میدین رو کامل ثبت می‌کنه و به همکاران خودش در واحد گشت اطلاع رسانی می‌کنه
  2. تهیه گزارش توسط مامور: با مراجعه پلیس به صحنه سرقت و رسیدن ماموران گزارش کاملی از وضعیت رخ داده تهیه می‌شه .
  3. ارسال پرونده خودروی به سرقت رفته به مرکز سرقت پلیس ۱۱۰
  4. ارائه یک برگ از گزارش به مال باخته. یک نسخه از گزارش به مال باخته داده می شود که برای مراجعه به کلانتری هست .
  5. تقاضای ثبت شماره پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی برای جلوگیری از ثبت تخلفات
  6. ارجاع به بخش تجسس کلانتری: در این مرحله  پرونده شما به بخش تجسس کلانتری ارجاع داده می‌شود و در آنجاست که باید مدارک ماشین، مدارک شناسایی خود و اطلاعاتی که از سرقت دارید را به مامور تجسس پلیس آگاهی ارائه دهید.
  7. از آنجایی که کشف این پرونده به عهده آگاهی می باشد، مالک خودروی به سرقت رفته به همراه مامور کلانتری و همچنین مدارک به آگاهی میروند. برای ادامه ی فرایند پیدا کردن خودرو به کمک ماموران و کارکنان خبره این واحد نیاز داریم .
  8. اطلاع خسارت به شرکت بیمه و تشکیل پرونده در شرکت بیمه (در صورت داشتن بیمه‌بدنه اتومبیل و داشتن پوشش سرقت کلی و جزئی)
    با تکمیل روند تشکیل پرونده در پلیس آگاهی شما می توانید به همراه گزارش سرقت خودرو به شرکت بیمه مراجعه کنید تا پرونده خسارتتان را تشکیل دهید.سرقت خودرو

در حالی‌که می‌توان با راهکارهای ساده و توجه به برخی موارد، آمار سرقت‌ها را کم کرد و دزدان را ناکام گذاشت. در زیر برخی راهکارهای پیشگیری از سرقت آمده است.

١. خودرو خود را به دزدگیر سوئیچی، قفل پدال، قفل سوئیچی، قفل و زنجیر تجهیز کنید.
٢. از تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از باز کردن شیشه‌ها استفاده شود.
٣. هنگام دور شدن از خودرو، سیستم ایمنی آن را فعال کنید.
٤. در محل‌های خلوت پارک نکنید.
٥. اتومبیل را برای گرم شدن، درحالت روشن خالی نگذارید.
٦. اگر اتومبیل دچار نقص فنی شد و مجبور شدید آن را هل دهید، به هیچ‌وجه اجازه ندهید افراد ناشناس پشت فرمان بنشینند.
٧. اتومبیل را به تعمیرگاه غیرمعتبر و ناشناس نسپارید.
٨. هنگام ترک اتومبیل، دقت کنید در و شیشه‌ها به‌طور کامل بسته و قفل باشد.
٩. هنگام ترک اتومبیل، ازجا گذاشتن کیف و اشیای قیمتی داخل خودرو پرهیز کنید.
١٠. از پارکینگ‌های عمومی برای پارک خودرو استفاده کنید.
١١. تا حد امکان از رادیو پخش‌های کشویی استفاده کرده و هنگام ترک خودرو آن را بردارید.
۱۲. به افراد ناشناس اطمینان نکنید و اتومبیل خودرو را تا زمانی که در آن مسافر نشسته ترک نکنید.
١٣. زمان خروج از پارکینگ ابتداد خودرو را خاموش کنید، سوئیچ را بردارید و سپس به بستن در پارکینگ اقدام کنید.
14. اگر اتومبیل خود را در پارکینگ منزل پارک می‌کنید، همه درهای آن راقفل کنید و از گذاشتن سوئیچ روی آن بپرهیزید.
15. هنگام تصادف یا نزاع‌هایی که احتمال ساختگی بودن آنها وجود دارد، مراقب باشید و اتومبیل خود را رها نکنید.
16. با اطمینان از اینکه فرزند خردسال شما، در خودرو نشسته است، اتومبیل خود را رها نکنید چراکه احتمال وقوع هرگونه حادثه ناگواری وجود دارد.
17. اگر از افردا ناشناس اتومبیل خریده‌اید، نسبت به تعویض قفل درها و تجهیزات ایمنی آن اقدام کنید.
18. هنگام سوار شدن مسافران، مقصد آنها را جویا شده و تا جایی که ممکن است از انتقال آنها به مناطقی که آشنایی کافی ندارید، اجتناب کنید.
19. هنگام رفتن به تفریح و مسافرت، در زمان توقف و استراحت، باتوجه به وجود وسایل مسافرت در صندوق عقب و داخل کابین، خودرو را در نزدیکی و جلو دید خود و خانواده پارک کنید.
20. اطراف بیمارستان‌ها، ادارات، شرکت‌ها، مراکز تفریحی، به سبب نبود بلندمدت مالک، مکان مناسبی برای سارقان است.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟