اخبار خودرو ایران

راهنمای اخذ گواهینامه دبی؛ بررسی انواع گواهینامه، مدارک و شرایط

چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

چه قصد اقامت کوتاه‌مدت تفریحی و چه بلندمدت و زندگی را داشته باشید، داشتن گواهی‌نامه رانندگی یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات پس از ورود به دبی است.

چه قصد اقامت کوتاه‌مدت تفریحی و چه بلندمدت و زندگی را داشته باشید، داشتن گواهی‌نامه رانندگی یکی از مهم‌‌ترین و اصلی‌ترین اقدامات پس از ورود به دبی است.

به گزارش خودرونویس، امارات متحده عربی به دارندگان گواهی‌نامه رانندگی از 32 کشور مختلف مانند آلمان، فرانسه، ایرلند و کانادا اجازه تعویض گواهی‌نامه‌ ملی با مدرک مجاز رانندگی در دبی با پرداخت هزینه‌ای اندک را می‌دهد؛ اما متاسفانه ایران در این لیست نیست و شما باید دوباره گواهینامه رانندگی معتبر دبی را بگیرید. در این مقاله کلیه شرایط، مدارک و مراحل دریافت مدرک رانندگی در دبی را به شما می‌گوییم تا با دیدی باز برای این کار اقدام کنید.

آشنایی با انواع گواهینامه رانندگی در دبی

گواهینامه‌های رانندگی در امارات بر اساس نوع وسیله نقلیه به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شوند. برای رانندگی با هر نوع وسیله‌، نیاز به دریافت گواهینامه مربوط به همان دسته خاص است. این گواهینامه‌ها عبارت‌اند از:

  1. گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه با دو چرخ مانند موتورسیکلت‌ها
  2. گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه موتوری سبک مانند خودروهای شخصی
  3. گواهینامه رانندگی کامیون‌های سنگین
  4. گواهینامه رانندگی مینی‌بوس
  5. گواهینامه رانندگی اتوبوس برای حمل‌ونقل عمومی یا خصوصی
  6. گواهینامه رانندگی بیل برای رانندگی با ماشین‌های صنعتی مانند بیل مکانیکی
  7. گواهینامه رانندگی لیفتراک برای محیط‌های کارگاهی یا انبار

با‌توجه‌به شرایط دریافت مجوز رانندگی با ماشین‌های سواری مختلف، پیش از اقدام برای خرید اقساطی خودرو در دبی، کلیه شرایط لازم برای رانندگی با ماشین مورد‌نظر را بررسی کنید.

شرایط لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی دبی چیست؟

در دبی، داشتن گواهینامه رانندگی علاوه‌بر فراهم آوردن شرایط استفاده از وسیله نقلیه شخصی، برای دریافت ویزای طلایی امارات (اجازه اقامت دائم به سرمایه‌گذاران) ضروری است. همچنین اگر به فکر یافتن کار هستید، داشتن گواهینامه رانندگی معتبر از الزامات استخدام در بسیاری از شغل‌ها است. برای دریافت مدرک رانندگی در دبی، شرایط و معیارهای مشخصی هم برای ساکنان و هم مهاجران وجود دارد. اولین شرط برای اقدام به دریافت گواهینامه، شرایط سنی است:

  • گواهینامه موتور سیکلت ۱۷ سال
  • گواهینامه اتومبیل و وسایل نقلیه سبک ۱۸ سال
  • گواهینامه تراکتور و وسایل نقلیه سنگین ۲۰ سال
  • گواهینامه رانندگی اتوبوس و مینی‌بوس ۲۱ سال

با داشتن شرایط معرفی شده در این بخش، می‌توانید برای دریافت گواهینامه اقدام کنید؛ البته قبل از آن باید مدارک مورد‌نیاز برای فرایند دریافت مجوز رانندگی در دبی را جمع‌آوری کنید.

مدارک مورد‌نیاز برای دریافت گواهینامه رانندگی در دبی

برای دریافت گواهینامه رانندگی در دبی، شما باید مجموعه‌ای از مدارک ضروری برای نشان دادن وضعیت قانونی مهاجرت، سلامتی و شناسایی آماده کنید. برای شهروندان اماراتی، شناسه اصلی امارات (Emirates ID) و برای مهاجران، مدارک زیر لازم است:

  • کپی گذرنامه برای نشان دادن اقامت قانونی در امارات
  • کپی و اصل شناسنامه که باید کامل و خوانا باشد و تمامی جزئیات فرد متقاضی را نمایش دهد.
  • ۸ عکس پاسپورتی جدید با پس‌زمینه سفید
  • گزارش معاینه چشم از یک کلینیک معتبر

علاوه‌بر موراد بالا، در مواردی ارائه نامه عدم اعتراض که متقاضی تحت حمایت یک شرکت یا فردی خاص در امارات است، نیز الزامی خواهد بود.

مراحل دریافت گواهینامه در دبی چگونه است؟

برای دریافت گواهینامه رانندگی در دبی، باید مراحل مشخص و دقیقی را طی کنید؛ کلیه این مراحل زیر نظر اداره راه و ترافیک دبی (RTA) مدیریت می‌شود و شامل قدم‌های زیر هستند:

ثبت نام اولیه و مراجعه به یک آموزشگاه رسمی

در ابتدا، باید در یک آموزشگاه رانندگی معتبر زیر نظر اداره راه و ترافیک دبی (RTA) مانند مدرسه رانندگی الاهلی یا مرکز رانندگی بلحاسا الوصل ثبت‌نام کنید. هزینه‌های کلاس‌های رانندگی متغیر است؛ بنابراین آموزشگاهی با هزینه‌های معقول و نزدیک به خانه‌تان انتخاب کنید.

دریافت گواهی‌نامه موقت رانندگی از RTA

حال باید مدارک لازم شامل شناسنامه، عکس پاسپورت و مدارک تایید‌کننده وضعیت قانونی در امارات را به RTA برای دریافت گواهینامه رانندگی موقت ارائه دهید؛ این گواهی ضروری است و به شما اجازه شروع فرایند یادگیری رانندگی و شرکت در کلاس‌ها را می‌دهد.

در کلاس‌های تئوری شرکت کنید

طبق دستورالعمل‌ RTA، شما باید در هشت کلاس تئوری آموزشی شرکت کنید. این هشت کلاس به ترتیب زیر است:

۱. آشنایی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی امارات

۲. آشنایی با نگرش و مسئولیت‌های یک راننده

۳. ویژگی‌های رانندگی در جاده

۴. وضعیت راننده

۵. اهمیت محیط رانندگی

۶. تخلفات ترافیکی، رانندگی در بزرگراه‌ها و برنامه‌ریزی مسیرها

۷. درک خطرهای رانندگی

۸. مطالعات درباره تصادفات رانندگی و روش‌های جلوگیری از تصادف

پس از شرکت در این هشت کلاس (چه آنلاین و چه حضوری) باید در امتحان نهایی شرکت کنید. قبولی در امتحان نهایی مجوز شرکت در آزمون عملی به شمار می‌رود.

قبولی در آزمون تئوری رانندگی در دبی

گام بعدی در فرایند اخذ گواهینامه رانندگی در دبی، شرکت و قبولی در آزمون تئوری است. این امتحان در مدرسه رانندگی که در آن ثبت‌نام کرده‌اید برگزار می‌شود و شامل ۳۵ سؤال است که در سه بخش تقسیم شده‌اند:

  1. بخش ابتدایی، شامل ۱۷ سوال در مورد اتفاق‌های مختلف در هنگام رانندگی و ترافیک است. برای قبولی در این بخش، باید حداقل به ۱۱ سوال پاسخ صحیح دهید.
  2. بخش دوم ۱۸ سوال در مورد گواهینامه رانندگی از شما می‌پرسد و باید برای قبولی به حداقل ۱۲ سوال به‌درستی پاسخ دهید.
  3. در این بخش با هدف سنجش قدرت تجزیه و تحلیل در شرایط مختلف رانندگی، فیلم‌هایی نشان‌دهنده شرایط‌ متفاوت رانندگی می‌بینید و به سوالاتی پاسخ می‌دهید. این آزمون با یک مانیتور یا کامپیوتر لمسی انجام می‌شود و شما می‌توانید بین زبان انگلیسی و عربی، یکی را انتخاب کنید.

بعد از قبولی در امتحان، باید برای شرکت در آزمون عملی نیز آماده شوید. پیش از شرکت در این آزمون باید دوره‌های عملی لازم را بگذرانید.

شرکت در کلاس‌های آموزش رانندگی عملی در دبی

کلاس‌های عملی با ۲۰ ساعت آموزش بخش مهمی از فرایند دریافت گواهینامه رانندگی در دبی هستند. در این جلسه‌ها، مربیان مورد‌تایید RTA به شما مهارت‌های عملی رانندگی را می‌آموزند. پس از این مرحله، نوبت تست عملی رانندگی می‌رسد.

شرکت در آزمون عملی رانندگی و دریافت گواهینامه دبی

تست‌های عملی رانندگی شامل دو بخش آزمون آموزشگاهی و خارج از آموزشگاه است. بخش اول آزمون‌ عملی توسط کارمندان رسمی RTA در محیطی مخصوص در مدارس رانندگی معتبر برگزار و مهارت‌ پارک کردن شما سنجیده می‌شود. در صورت عدم قبولی در این بخش، شما 5 بار دیگر فرصت شرکت در آزمون عملی را دارید.

پس از قبولی در تست آموزشگاه، باید در آزمون عملی رانندگی در شب و جاده نیز موفق شوید. اگر مهارت رانندگی در جاده و شب را به‌خوبی به ممتحن RTA نشان دهید، گواهینامه خود را می‌گیرید؛ اما در صورت مردودی، باید پس از گذراندن 7 جلسه آموزش عملی اضافی، دوباره در آزمون شب و جاده شرکت کنید.

برای خرید ماشین اقساطی و رانندگی در دبی به سایت‌های معتبر مراجعه کنید

در این مقاله به بررسی گام‌های لازم برای اخذ گواهینامه رانندگی در دبی پرداختیم؛ از شناختن انواع گواهینامه‌ها گرفته تا شرایط و مدارک مورد‌نیاز برای دریافت آن‌ها. دریافت گواهینامه در دبی فراتر از ایجاد فرصت رانندگی است؛ این مدرک، در یافتن شغل نیز به شما کمک می‌کند و برای مهاجرانی که قصد اقامت طولانی مدت در دبی را دارند، ضروری است. با دانستن نکاتی که در این مقاله گفتیم، مسیر دریافت گواهینامه برای شما روشن‌تر شد. آیا شما تابه‌حال به دلیل نداشتن گواهینامه معتبر در دبی، با چالشی مواجه شده‌اید؟

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟