اخبار خودرو جهان
بوی باروت، بوی خون!

دلیل محبوبیت تویوتا هایلوکس میان تروریست‌ ها  

دوشنبه - ۱۴ تیر ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
تاریخچه هایلوکس

هایلوکس به خاطر قابلیت ‌ها و توانایی ‌های بسیار مناسب خود در عبور از جاده ‌های ناهموار و همچنین برخورداری از طراحی به نسبت لوکس و متمایز، به یکی از پُر فروش‌ترین وانت بارهای جهان تبدیل شده است. هایلوکس به دلیل 25 درصد تعرفه مالیاتی مرتبط به وانت ‌های سبک – موسوم به مالیات مرغ – در بازار کشوری مانند ایالات متحده آمریکا عرضه نمی ‌شود. با این وجود هایلوکس پس از شورولت سیلورادو 1500، رم 1500 و فورد اف-150 در رتبه چهارم پُر فروش‌ترین پیکاپ ‌های جهان ایستاده است.

به گزارش خودرونویس، هایلوکس‌ ها برای انجام وظایف و اهداف گوناگون و توسط گروه ‌های مختلفی مانند نظامیان، شبه نظامیان دولتی و یا غیر دولتی خریداری می ‌شوند. گروه های مزبور از هایلوکس برای رسیدن به اهداف سیاسی خود بهره می ‌گیرند. به گونه ‌ای که امروزه به سختی می‌ توان اخبار درگیری ‌های مختلف در سراسر جهان را دنبال کرد؛ ولی تصویر یک هایلوکس را در میان گلوله ‌های آتش ندید! هایلوکس‌ هایی که انبوهی از سلاح‌ های بزرگ و افراد تا دندان مسلح را حمل کرده و در صحرا، کوه و جنگل می‌گردند.

 

تاریخچه هایلوکس

تاریخچه هایلوکس

تویوتا در سال 1968 امتیاز وانتی به نام هینو بریسکا را خرید و با بازسازی آن و تولد اولین پیکاپ‌ های تویوتا، هایلوکس به بازارهای جهانی معرفی شد. تویوتا هایلوکس اکنون هشت نسل را پُشت سر گذاشته و در هر بروزآوری، مقاومت‌تر و بهتر از قبل شده و با دریافت هر بروزرسانی در شرایط سخت و مشکل‌تری نسبت به گذشته بکار گرفته شده است. در حال حاضر هایلوس در چهار کلاس تک کابین، نیم کابین عقب، چهار دربِ دو کابینِ تقویت شده و چهار دربِ دو کابین معمولی عرضه شده و قیمت آن در کشوری مانند استرالیا بین 17 هزار تا 52 هزار دلار است. به تازگی تویوتا به دردِسر افتاده و مقامات آمریکایی بدنبال پاسخی برای پرسش خود مبنی بر چگونگی دسترسی شبه نظامیان و گروه‌های تروریستی موجود در آفریقا و خاورمیانه به محصولات کمپانی تویوتا هستند.

 

اولین نبرد، اولین خون

تویوتا هایلوکس

در سال 1986 یک نبرد بین لیبی و چاد رُخ داد. این نبرد به جنگ بزرگ تویوتا معروف شده است. فرانسه در جریان درگیری مزبور، از نیروهای چاد حمایت کرده و احتمالاً به دلیل ارزان بودن پیکاپ تویوتا نسبت به هاموی، محموله‌ای شامل 400 تویوتا هایلوکس مسلح به موشک‌ های ضد تانک میلان را به چادی‌ ها داد. مدتی از آغاز نبرد نگذشته بود که نیروهای چاد برای باز پس گیری شهرهای از دست رفته خود از نیروهای ارتش لیبی، از هایلوکس های اهدائی فرانسه استفاده کرده و در هجومی سریع، تقریباً نیمی از 1600 نیروی لیبیایی و مستقر در مواضع مورد هدف را کُشتند. آنها نبرد را ادامه داده و به خوبی از برابر هواپیماهای نیروی هوایی لیبی و با استفاده از وانت‌های تویوتا عبور کردند. تلفات چادی‌ها بسیار پایین بود: 18 کشته و سه وانت تویوتا! در پایان این جنگ نیز حدود 1 هزار نیروی چادی کُشته شدند و این در حالی بود که لیبی، 28 تا 32 هواپیما، 800 تانک و نفربر، 7500 هزار کُشته و 1 هزار اسیر تلفات داده بود.

 

سلاح پذیری

تکامل تویوتا هایلوکس

ارتش چاد در حالی پیروز نبرد تویوتا شد که از یک ایده جدید و بکر استفاده می‌کرد. وانت‌های تویوتا همان گونه که اشاره شد، به موشک ضد تانک و مسلسل مجهز بودند. این یک ایده بسیار ساده و در عین کاربردی بود! شما معمولاً در میدان نبرد باید از سلاح‌های ثابت استفاده کنید. حالا با یک پیچ همان سلاح‌های ثابت را به یک وانت متصل کرده و از این لحظه به بعد کار تمام است. بله! این فرایند در اغلب مواقع کمتر از 10 دقیقه زمان می‌برد و با انجام آن به سادگی می‌توان یک سلاح متحرک را حمل کرد و به اندازه یک تانک مسلح بود. این تجهیزات به طور معمول شامل سلاح‌ هایی مانند ضد هوایی روسی دوشکا و موشک‌های ضد تانک میلان هستند.

 

هایلوکس در نبرهای اخیر

هایلوکس در دست داعش

پس نبرد چاد و لیبی یک رابطه عاطفی میان شبه نظامیان مخالف دولت‌ها و گرو‌ های تروریستی فاقد پشتوانه مالی با ایده‌ها و ابتکارات جنگی شکل گرفت. مجاهدین افغانستان برای مقابله با حملات شوروی، به طور مکرر از خلاقیت‌های خود استفاده کرده و بعدها طالبان به هنگام ورود نیروهای آمریکایی به کشور افغانستان، نیروهای خود را به هایلوکس و ایده‌های عجیب خود مجهز کرد. شاید مشهورترین کاربران هایلوکس به عنوان ابزار جنگی و خلاق‌ترین آنها را باید اعضاء گروه تروریستی داعش دانست. تروریست‌های داعش در جریان تحرکات خود در کشورهای عراق و سرویه، هایلوکس‌ها را مجهز به مسلسل کرده و به طور منظم فیلم‌های تبلیغاتی خود را منتشر کردند. در اکثریت فیلم‌های گروه تروریستی داعش می‌توان هایلوکس را دید. آنها از هایلوکس استفاده‌های زیادی در هنگام وقوع نبرد کرده و آنها را به زرهپوش و خودروی انتحاری تبدیل می‌کنند.

البته طرف‌های درگیر با داعش هم به شکل گسترده‌ای از پیکاپ‌ها استفاده کردند. به عنوان نمونه ایالات‌متحده آمریکا 100 دستگاه هایلوکس را به گروهک YPG (موسوم به یگان‌های مدافع خلق/ شاخه‌ای نظامی که بر بخش‌هایی از شمال سوریه تسلط دارند) اهداء کرد. یگان‌های خودرویی YPG به منظور تهاجم سریع به دشمن به وجود آمده و تروریست‌های داعش را آزار داده‌اند. تجربیات یک نویسنده و گزارشگر خبری در جنگ سوریه نشان می‌دهد که هایلوکس‌ها عموماً در خط مقدم نبرد حضور داشته‌اند. به گفته او هایلوکس‌های داعش عموماً به دوشکا مجهز بوده و آنها با استفاده از آن حملاتی را طراحی می‌کردند. همچنین هایلوکس در این نبرد نقش آمبولانس هم داشته و عمده هایلوکس‌ها با سرعتی بیش از 170 کیلومتر در جاده‌های خاکی حرکت کرده‌اند. به گفته او هایلوکس در سوریه نسخه‌ای مدرن از آیفون اپل بوده و همه جا حضور دارد! شما اگر هایلوکس نداشته باشید؛ همه شما را با تعجب نگاه خواهند کرد.

 

پاسخ تویوتا

تویوتا برای پاک کردن تصویر جنگجویان شورشی، تروریست ‌ها و گروه ‌های شبه نظامی مسلح و آویزان از پیکاپ‌های خود در حالی که یک AK-47 و یا سلاح ‌های ضد هوایی در دست دارند، چه اقدامی انجام داده است؟ به طور خلاصه، تقریبا هیچ کار! آنها حتی در مواجه با پرسش مقامات آمریکایی درباره چگونگی دستیابی بسیاری از تروریست ‌ها به وانت ‌های تویوتا جواب قانع کننده ‌ای نمی ‌دهند. یکی از سخنگویان کمپانی تویوتا تا آنجا پیش رفت که در سال 2001 به نیویورک تایمز گفته بود: «هایلوکس افتخار آمیزترین محصول ما نیست، اما نشان می ‌دهد که طالبان بدنبال کیفیت در بین محصولات مشابه بوده و دوام و قابل اطمینان بودن خودرو برای آنها اهمیت دارد و مطمئنا ویژگی‌ های مزبور را در هایلوکس پیدا کرده‌اند.»

همان طور که می ‌دانید اوضاع در افغانستان دوباره بحرانی شده و ما تعداد بیشتری از تویوتاهای تا دندان مسلح را می ‌بینیم. بنابراین به احتمال زیاد ما باز هم شاهد حضور هایلوکس در نبردی دیگر خواهیم بود و این محصول تا زمانی که چیزی ارزان ‌تر، آفرودی‌ تر، قابل اعتمادتر و تغییرناپذیر‌تر از آن ظاهر نشود؛ آینده درگیری ‌ها در خاورمیانه و فراتر از آن را رقم خواهد زد.

4.4 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟