نگهداری خودرو
راه های تشخیص خرابی و نحوه برطرف کردن آن

دلیل بالا رفتن دمای موتور خودرو در تابستان و سربالایی چیست؟

پنجشنبه - ۵ آبان ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
بالا رفتن دمای آب رادیات

بالا رفتن دمای موتور خودرو پدیده رایجی است که تمام رانندگان آن را مشاهده و تجربه می کنند. این پدیده به دلایلی اتفاق می افتد که شناخت این دلایل و اقدام به موقع و صحیح در رفع آن برای تمام رانندگان امری لازم و ضروری است. زیرا در صورت عدم پیگیری در رفع این مشکل، می تواند به قیمت هزینه های هنگفت در تعمیر موتور و قطعات وابسته و حتی در برخی اوقات به آسیب های بدنی نیز منجر شود. بالا رفتن دمای موتور خودرو در فصل تابستان و نیز در وضعیت حرکت در سربالایی پدیده رایجی است.

به گزارش خودرونویس، در این مقاله قصد آن را داریم تا دلایل بالا رفتن دمای موتور خودرو در این دو وضعیت را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

 

کم شدن حجم مایع خنک کننده

یکی از دلایل مهم بالا رفتن دمای موتور خودرو در فصل تابستان کم شدن میزان مایع خنک کننده است که عملکرد صحیح سیستم خنک کننده به میزان معین مایع خنک کننده وابسته است. زیرا در صورت کافی نبودن میزان آن، سیستم خنک کننده دچار اختلال شده و در نتیجه داغ شدن موتور خودرو را در پی خواهد داشت. در فصل تابستان و با گرم شدن هوا حجم مایع خنک کننده نیز در اثر گرما به دلیل تبخیر آن کاهش می یابد. از این رو رانندگان باید نسبت به کنترل منظم میزان میاع خنک کننده در روزهای گرم تابستان اقدام کنند.

 

خراب شدن فن رادیاتور

در روزهای فصل تابستان به علت کارکرد بیشتر فن رادیاتور احتمال خرابی و معیوب شدن فن وجود دارد. از این رو در صورت داغ شدن موتور خودرو، فن رادیاتور را نیز بررسی کنید. به این صورت که در وضعیت خاموش بودن موتور، پره های فن را بچرخانید و اگر این چرخش به سختی انجام شود، به احتمال زیاد فن رادیاتور خراب شده است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 

خراب شدن واترپمپ

معیوب بودن واترپمپ هم یکی از دلایل بالا رفتن دمای موتور خودرو در فصل تابستان است. خرابی واترپمپ را هم می توان در نوسان عملکرد نشانگر دمای موتور مشاهده کرد. استهلاک واشر واترپمپ هم می تواند عامل نشت مایع رادیاتور و خرابی آن باشد. برای تشخیص خرابی واشر واترپمپ در خودروهای جدید، محل قرار گرفتن تسمه تایم یا در زیر آن اگر مایع خنک کننده مشاهده شود. این قسمت نشان دهنده خرابی واشر واترپمپ و نشتی آن است.

 

آسیب دیدن واشر سرسیلندر

واشر سر سیلندر وظیفه جلوگیری از نفوذ مایع خنک کننده و روغن موتور به درون محفظه احتراق، حفظ نسبت تراکم سیلندرها و سیستم پیشرانه را دارد. از جمله علائم خرابی و آسیب دیدگی واشر سرسیلندر می توان به مشاهده بخار یا مایع سفیدرنگ روی روغن موتور، گیج روغن موتور، کاهش توان و قدرت سیستم پیشرانه، ایجاد حباب و نیز تغییر رنگ مایع رادیاتور اشاره کرد.

 

گرفتگی و مسدود شدن شلنگ ها

مایع خنک کننده باید درون شلنگ ها جریان داشته باشد و اگر شلنگ های موتور بر اساس موادی از قبیل ذرات غبار و یا جرم گرفتگی مسدود شده باشد، عملکرد سیستم آب رسانی و خنک شدن موتور دچار اختلال می شود و می توان پیش بینی کرد که دمای موتور خودرو بالا برود. از این رو کنترل منظم و دوره ای شلنگ های خودرو جهت اطمینان از تمیزی و مسدود نیودن برای تمام رانندگان ضروری است.

 

معیوب بودن ترموستات

باز و بسته شدن مسیر آب در موتور مطابق یک زمان بندی منظم بر عهده ترموستات است و اگر این باز و بسته شدن به طور منظم انجام نشود، نشان دهنده خرابی ترموستات است که نتیجه آن جوش آوردن موتور خودرو است. پس کنترل دوره ای ترموستات از بابت خرابی آن یک امر ضروری محسوب می شود.

 

سفت بودن سوپاپ ها

کم بودن خلاصی سوپاپ ها و یا به عبارتی سفت بون آن ها نیز عامل داغ کردن موتور خودرو است. تنظیم خلاصی سوپاپ ها در خودروهای مختلف با روش های مختلف انجام می شود. در هر صورت در مواقعی مانند اشتباهات فردی رانندگان یا تعمیرکاران، ایراد در قطعات آن و یا استفاده نکردن از روغن موتور مناسب می تواند سبب بالا رفتن دمای موتور و داغ شدن آن به خصوص در سربالایی ها شود. زیرا سفت بودن سوپاپ ها سبب کم شدن توان موتور به ویژه در سربالایی ها و تند شدن دور موتور می شود.

 

کثیف بودن بدنه موتور

یکی از دلایل داغ شدن موتور خودروها به خصوص در خودروی سمند، کثیفی بیش از اندازه بدنه موتور است. اجزا و قطعات موتور از جمله سیلندر، سر سیلندر و قطعات جانبی دیگر همانند کارتل از جنس آلیاژ آلومینیم ساخته می شود که هم سبک وزن هستند و هم این که رسانای مناسبی برای انتقال حرارت موتور محسوب می شود. اگر بدنه موتور کثیف باشد همانند یک عایق بوده و مانع از انتقال حرارت تولید شده موتور به بیرون می شود و به همین علت هم دمای موتور خودرو به خصوص در سربالایی ها به طور قابل توجهی بالا می رود.

 

کیفیت پایین روغن موتور

کار  روغن موتور به نوعی روغن کاری تمام قطعات متحرک موتور است. به گونه ای که از کل فضای داخلی موتور، 60 درصد آن محل جریان روغن موتور است. با جریان داشتن روغن موتور، حرارت تولید شده قطعات متحرک به بدنه و سیستم خنک کننده انتقال داده می شود. در صورت کثیفی روغن موتور، این انتقال حرارت به درستی انجام نمی شود و علاوه بر آن روغن موتور بدون کیفیت و کثیف سبب افزایش اصطکاک و جلوگیری از چرخش صحیح موتور نیز می شود که همین پیامد سبب بالا رفتن دمای موتور و داغ شدن بیش از حد آن به هنگام عبور از سربالایی ها می شود.

 

کلام آخر

مواردی که بیان شدن مهم ترین دلایل داغ شدن موتور در روزهای گرم تابستان و نیز هنگام عبور خودرو در مسیرهای سربالایی هستند. رانندگان باید نسبت به پدیده داغ شدن بیش از حد خودرو حساس بوده و با اقدامات پیشگیرانه و به موقع مانع از بروز چنین پدیده ای در خودروی خود شوند. امروزه در خودروهای جدید با فناوری های جدیدی که بر روی خودرو وجود دارد تشخیص داغ شدن روغن موتور و شناسایی عامل ایجاد آن هم آسان تر شده است.

 

 

 

3.9 از 13 رای

دیدگاه شما چیست؟