به گزارش خودرونویس، گاهی اوقات در حین رانندگی ممکن است احساس کنید که هر چه بر روی پدال گاز فشار می دهید، خودرو گاز نمی خورد. این اتفاق اصلا خوشایند نیست و به خصوص در مواقع ضروری که باید هر چه سریع تر به مقصد برسید و خودرو باید شتاب بگیرد، این اتفاق بسیار ناخوشایند می شود.

گاز نخوردن خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در این مقاله قصد آن را داریم تا این دلایل را مورد بررسی قرار دهیم.

خرابی فیلتر هوا

وظیفه فیلتر هوا کنترل هوای ورودی به داخل خودرو است که اگر این قطعه خراب یا مسدود شده باشد، سبب ورود آلاینده هایی به داخل موتور می شود که یکی از پیامدهای آن گاز نخوردن خودرو است. هر دو نوع خودروهای انژکتوری و کاربراتوری چنین مشکلاتی را دارند.

خرابی دیسک و صفحه

خرابی و فرسودگی دیسک و صفحه در خودرو مساله ای عادی است. با فرسوده و تمام شدن این قطعات، ممکن است خودرو دچار گاز نخوردن شود. از این رو باید مراقب این قطعات باشید و با بازدید و معاینه دوره ای خودرو مانع از ایجاد چنین مشکلاتی در عملکرد خودروی خود شوید.

کارایی نامطلوب استِپِر موتور

استِپِر از جمله قطعاتی است که اگر دچار خرابی شود عملکرد موتور دچار اختلال شده و اثرات نامطلوبی بر آن گذاشته می شود. به این دلیل که شمع ها و کوئل وایر به استِپِر اتصال و ارتباط دارند و اگر این دو قطعه دچار اختلال و نقص شوند، مسلما عملکرد موتور هم تاثیر قرار گرفته و وضعیت مناسبی را نخواهد داشت. از این رو ممکن است که علت گاز نخوردن خودرو همین خرابی استِپِر باشد.

وجود ایراد در کمپرس سیلندر

ایراد داشتن کمپرس سیلندر روی سوپاپ ها و رینگ های خودرو اثر نامطلوب دارد و عملکرد آن ها را هم دچار اختلال می کند. اختلال و خرابی این دو قطعه می تواند موجبات عملکرد نامطلوب کل موتور خودرو شود. اگر کمپرس سیلندر دچار خرابی و اشکال شود، می تواند یکی از دلایل گاز نخوردن خودرو شود. پس ضروری است که در معاینه خودرو این قطعه هم مورد بازدید و بررسی قرار گیرد.

تمام شدن یا بی کیفیت بودن روغن موتور

یکی دیگر از دلایلی که می تواند سبب گاز نخوردن خودرو شود، مربوط به تمام شدن روغن موتور و یا استفاده از روغن موتور نامرغوب و بی کیفیت است. باید توجه داشت که ضروری است پس از طی مسافتی مشخص اقدام به تعویض روغن موتور با روغن تازه و مرغوب کرد. زیرا در غیر این صورت گاز نخوردن خودرو یکی از پیامدهای آن خواهد بود.

خراب بودن پمپ بنزین و یا وجود مشکل در آن

خراب بودن پمپ بنزین و تمیز نبودن صافی بنزین هم می تواند سبب گاز نخوردن خودرو شود. پمپ بنزین قطعه ای است که وظیفه آن هدایت و انتقال سوخت از باک به درون موتور است و اگر دچار خرابی شود و نتواند سوخت مورد نیاز را به طور کامل به موتور برساند، گاز نخوردن خودرو هم اتفاق خواهد افتاد.

گازنخوردن-اتومبیل

کثیف بودن انژکتور

تمیزی انژکتور از فاکتورهای مهمی است که در عملکرد مطلوب خودرو موثر است و شست و شوی آن بر عهده تعمیرکار ماهر است. اگر انژکتور خودرو دچار کثیفی شود، گاز نخوردن خودرو هم می تواند پیامد مسلم آن باشد.

خراب بودن سنسور گاز

از دلایلی که می تواند سبب گاز نخوردن خودرو شود، خراب بودن سنسور گاز است. اگر خودرویتان دچار گاز نخوردن شود، یکی از دلایل آن می تواند خراب بودن سنسور گاز باشد که ضروری است آن را مورد بازدید و بررسی قرار دهید.

وجود مشکل در ECU خودرو

در خودروهایی که مجهز به سیستم انژکتور هستند، یکی از دلایلی که می تواند سبب گاز نخوردن خودرو شود، خرابی قطعه ای به نام ECU است که به عنوان مغز متفکر خودرو به شمار می رود. وظیفه این قطعه بررسی وضعیت خودرو به منظور تنظیم واکنش سنسورهای داخل موتور است. وجود هر گونه ایراد و خرابی در این قطعه، سبب گاز نخوردن خودرو می شود. به عبارتی ساده تر، اگر قطعه ECU خودرو دچار ایراد و اختلال شود، گاز نخوردن خودرو به احتمال زیاد اتفاق می افتد و همچنین سبب نوسانی شدن دور موتور نیز می شود.

ایراد داشتن و خرابی پدال گاز و کلاچ

در خودروهای اتوماتیک مسلما عملکرد مناسب سنسور پدال گاز و کلاچ بر عمل گاز خوردن خودرو تاثیر زیادی دارد و هر گونه خرابی و ایراد در این سنسور می تواند سبب گاز نخوردن در خودروی شما شود.

موارد دیگری که در گاز نخوردن ماشین نقش دارند:

ایراد داشتن دریچه گاز

ایراد داشتن موتور دریچه گاز برقی

ایراد داشتن مپ سنسور

ایراد داشتن دور موتور

ایراد داشتن سنسور هدرولیک فرمان

ایراد داشتن سنسور خطی گاز کولر

ایراد داشتن سنسور موقعیت میل سوپاپ

ایراد داشتن سنسور کیلومتر در خودروهای با ECU زیمنس

ایراد داشتن پدال گاز در خودورهایی که دریچه گاز برقی دارند.

علت گاز نخوردن ماشین پژو ۴۰۵

استپر موتور به عنوان یک عملگر در ماشین پژو ۴۰۵ عمل می‌کند. اگر استپر موتور به حالت غیر فعال یا نوسانی دربیاید، احتمال بروز حادثه‌ غیر مترقبه برای راننده و سرنشینان وجود دارد. در بهترین حالت ممکن است که خودرو متوقف شود.

دومین عاملی که ممکن است باعث گاز نخوردن ماشین پژو ۴۰۵ شود، اشکال در کارکرد دریچه گاز آن است. اگر دریچه گاز نتواند تغییر زاویه دهد، مقدار جریان هوای آزاد شده هم کمتر خواهد بود که در پی آن، گشتاور خروجی موتور کاهش پیدا می‌کند.

سومین حالتی که باعث درجا کار کردن خودرو می‌شود و احساس می‌کنید که ماشین گاز نمی‌خورد، حالت نوسانی دور موتور است.

گاز-نخوردن-ماشین

دلایل گاز نخوردن ماشین ۲۰۶

نخستین دلیلی که می‌توان برای گاز نخوردن و یا کُپ کردن ماشین ۲۰۶ عنوان کرد، وجود اشکال در سنسورهای خودرو است. برای مثال، طول عمر مفید سنسور اکسیژن در ماشین ۲۰۶، بسیار کوتاه است و مدام باید آن را بررسی کرد تا تغییراتی در سرعت ماشین رخ ندهد. یکی از دلایل تعویض سنسور اکسیژن، عدم سازگاری سوخت داخل کشورمان با ساختار این قطعه است.

دومین دلیل هم می‌تواند تک سوراخ بودن سوزن انژکتور مدل پژو ۲۰۶ ساژم باشد که باعث آشفتگی پاشش سنسور اکسیژن خواهد شد.

راه حل مشکل گاز نخوردن خودرو چیست؟

حالا که دلایل عمده گاز نخوردن خودرو را می‌دانیم، سوال اینجاست که برای برطرف کردن یا حتی پیشگیری از این مشکل چه راه‌هایی وجود دارند؟ شما با رعایت یک سری نکات می‌توانید مشکل گاز نخوردن را برطرف کنید یا از آن جلوگیری نمایید.

_ یکی از ساده‌ترین راه‌ها آن است که قطعات مرتبط با این مشکل را به‌طور مرتب چک کنید. بازدید دوره‌ای از این قطعات و اقدام به تعویض یا تعمیر آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی از بروز مشکل گاز نخوردن جلوگیری کند.

_ یکی دیگر از راه‌حل‌ها آن است که همیشه از بنزین باکیفیت استفاده نمایید. این امر باعث می‌شود که صافی بنزین شما دیرتر کثیف شود و همین‌طور موتور خودرو با کیفیت بهتری کار کند. مثلا مصرف بنزین سوپر به عنوان یک گزینه تاثیرگذار، پیشنهاد می‌شود. علاوه بر بنزین، باید در انتخاب روغن موتور نیز حساسیت زیادی داشته باشید. استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت، به‌طور مستقیم روی عملکرد موتور خودرو تاثیر می‌گذارد و موجب گاز نخوردن اتومبیل می‌شود.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه به مهمترین نکات برای جلوگیری از مشکل عدم گاز خوردن ماشین اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

– بررسی و بازدید دوره‌ای تمام قطعاتی که به نوعی با این مشکل در ارتباط هستند.

– استفاده از بنزین با کیفیت و مرغوب و تعویض به موقع صافی بنزین. استفاده از بنزین سوپر نیز توصیه می‌شود.

– تعویض مرتب فیلتر هوا و فیلتر روغن.

فراموش نکنید که گاز نخوردن اتومبیل یک مشکل فنی است و باید برطرف کردن آن را به یک متخصص بسپارید. بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، حتما به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه فرمایید. در ضمن به یاد داشته باشید که بی‌توجهی به این نقص می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به سایر بخش‌های خودرو شود و هزینه‌های بالایی را روی دست‌تان بگذارد.

کلام آخر

مواردی که مطرح شد مهم ترین دلایل گاز نخوردن خودرو محسوب می شوند. از این رو اگر نمی خواهید دچار دردسر گاز نخوردن خودروی خود به خصوص به هنگام حرکت در سربالایی ها شوید ضروری است که پیش از ایجاد این وضعیت، قطعاتی که در صورت خرابی آن ها گاز نخوردن خودرو یکی از پیامدهای آن خواهد بود را به طور مرتب چک و معاینه کنید تا از بروز چنین اتفاق ناخوشایندی جلوگیری کنید.

5 از 2 رای