اخبار خودرو ایران

در جشن تولد ماستنگ چه گذشت؟

دوشنبه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

در 17 آپریل سال 1964، جهان خودرو شاهد یک اتفاق ویژه بود. فورد از مدل جاودانه و افسانه ای “ماستِنگ” رونمایی کرد و طی این رونمایی، کلاس جدیدی در صنعت خودرو با نام “Pony car” متولد شد.

در 17 آپریل سال 1964، جهان خودرو شاهد یک اتفاق ویژه بود. فورد از مدل جاودانه و افسانه ای “ماستِنگ” رونمایی کرد و طی این رونمایی، کلاس جدیدی در صنعت خودرو با نام “Pony car” متولد شد.

به گزارش خودرونویس، مشخصه های کلاس پونی کار شامل کوپه 2+2 با کاپوت بلند و صندوق کوتاه بود. موفقیت های ماستنگ از همان روز اول شروع شد و 22000 هزار ثبت سفارش برای این خودرو نشان داد که فورد در راه درستی قدم گذاشته است.

با توجه به موفقیت و محبوبیت ماستنگ رقبا خیلی زود از گرد راه رسیدند تا هر کدام سهمی از بازار پر سود و محبوب پونی کار کسب کنند. رقبایی مانند شورولت کامارو، پونتیاک فایربرد، AMC Javelin، داج چلنجر. اما ماستنگ همچنان پر فروش ترین بود و لقب بنیانگذار کلاس پونی کار را یدک می‌کشید.

یکی از ویژگی هایی که ماستنگ را از سایر رقبا متمایز می‌کرد تداوم آن در تولید بود، به گونه ای با وجود مشکلاتی از جمله بحران سوخت و قوانین سختگیرانه زیست محیطی تولید ماستنگ هیچگاه متوقف نشد، و حال پس از معرفی هفت نسل و چندین مدل مختلف و فروش بی نظیری که ماستنگ را تبدیل به پر فروش ترین کوپه اسپرت تاریخ کرده است، ماستنگ این اسب چابک آمریکایی به ایستگاه 60 سالگی رسیده است.

بله، این خودروی بی نظیر و دوست داشتنی امسال 60 ساله شد. ماستنگ یادآور و جلوه ای از دوران خوش صنعت خودرو است، پس تولد آن نیز اتفاق ویژه ای محسوب می شود و هر ساله به همین مناسبت در سراسر دنیا توسط کمپانی فورد و علاقه مندان و طرفداران همایش ها و رژه های مختلفی برگزار می شود.

اما امسال این مراسم ها حال و هوا و رنگ و بوی متفاوتی داشت و حتی مدل های ویژه ای از سوی فورد به مناسبت 60 سالگی ماستنگ معرفی شد.

در روز جمعه 31 فروردین ماه، به همت جمعی از علاقه مندان و مالکان همایشی به مناسبت 60 سالگی ماستنگ در محل موزه ی هوانوردی تهران برگزار شد و شاهد حضور تقریبا 40 دستگاه از بهترین و بکرترین ماستنگ های موجود در کشور بودیم. تنوع مدل ها و نسل های ماستنگ های حاضر در همایش موجب ایجاد صحنه ای چشم نواز و تکرار نشدنی شده بود.

تمامی مدل های حاضر جز خاص ترین خودروهای موجود در کشور بودند اما برخی از آن ها مانند ماستنگ کانورتیبل 1965، ماستنگ فست بک 1968 که مشابه خودروی حاضر در فیلم بولیت بازسازی شده بود، ماستنگ فست بک 1968 که مشابه خودروی مشهور سرقت در شصت ثانیه یعنی النور “Eleanor” بازسازی شده بود، ماستنگ 1969 GT، ماستنگ کانورتیبل 1971 و 1972، ماستنگ Boss 302 مدل 1970، ماستنگ GT نسل چهارم، ماستنگ GT350 مدل 1965 بیش از سایر مدل ها جلب توجه می کردند.

برگزاری این همایش به بهترین نحو و با نظم مثال زدنی و بدور از هر گونه حاشیه بود و باعث ثبت یک خاطره خوب برای مالکان و بازدیدکنندگان شد‌، و به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین همایش های برگزار شده در داخل کشور بود.

برای بازکردن گالری، روی تصاویر کلیک کنید.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟