هشدار به خریداران خودروهای عبور موقت

دوشنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
خودرو گذر موقت

خرید و فروش  خودروهای عبور موقت از نظرقانونی ممنوع است و کسانی که اقدام به خرید این نوع خودروها کنند به جرم خرید کالای قاچاق با آن ها برخورد خواهد شد.فردی که به خرید خودرو گذر موقت می پردازد نمی تواند به آسانی اتومبیل خود را تحت فروش قرار داده یا با در اختیار قرار دادن آن در دسترس فرد دیگر تخلفاتی انجام گیرد. زیرا در هر دو مورد موانعی بوده که صاحبین اتومبیل های گذرموقت با آن رو به رو هستند و باید به رفع مشکل پرداخت.

به گزارش خودرونویس، در همین خصوص مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان با هشدار به خریداران خودروهای عبور موقت گفت: خرید و فروش این خودرو ها از نظرقانونی ممنوع است.

مرتضی ممیزی اظهار کرد: بر اساس اخبار واصله در روزهای اخیر برخی افراد سودجو با ورود خودروهای پلاک عبور موقت به استان نسبت به خرید و فروش آنها اقدام می‌کنند.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان گفت: با توجه به اینکه اینگونه خودروها بصورت کاملا موقت به کشور وارد شده و هیچگونه امکان قابلیت اخذ سند و پلاک ملی را به دلیل عدم واریز حقوق گمرگی ندارند و خرید و فروش آن‌ها نیز غیر قانونی است.

 

وی گفت: این خودروها پس از انقضای مهلت قانونی باید از کشور خارج شوند، که در غیر اینصورت به عنوان خودروی قاچاق توقیف و علاوه بر ضبط خودرو به نفع دولت، به مجازات تخلف قاچاق (یک تا سه برابر ارزش خودرو) محکوم خواهند شد.

 

ممیزی از تشکیل پرونده در تعزیرات حکومتی استان زنجان در ارتباط با خودروهای عبور موقت خبر داد و گفت: چندین فقره پرونده نیز در این راستا در شعب تعزیرات حکومتی استان تشکیل شده است از همین رو به هم استانی‌های هشدار داده می‌شود تا از خرید اینگونه خودروها اکیدا خودداری کنند.

 

خودرو گذر موقت چیست

برخلاف تصور برخی مردم خودروی گذر موقت با خودروی منطقه ازاد متفاوت است چرا که خودروی دارای پلاک منطقه ازاد فقط می تواند در محدوده منطقه آزاد تردد کند و خودروی گذر موقت مانند یک خودروی دارای پلاک ایران در تمام جاده های ایران تردد کند. حداکثر مدت زمان قانونی تردد یک خودروی دارای پلاک گذر موقت 6 ماه است که البته بسته به نوع خودرو و مبدا خودرو این زمان متغییر است.

هنگامی که یک خودرو وارد کشور می شود تنها برای مدت ۳ ماه می تواند عبور و مرور داشته باشد در غیر این صورت از حرکت آن جلوگیری می شود. بسیاری از افرادی که چنین اتومبیل هایی را به کشور وارد می کنند یعنی همان واردکنندگان، این نوع خودروها محدودیت حرکتی ندارند اما پلیس راهنمایی و رانندگی براساس قانون تصویب شده معتقد به عدم حرکت چنین اتومبیل هایی است.

 

بنابراین یک خودرو گذر موقت قادر نیست محدوده بیشتری را حرکت نماید و برای دریافت پلاک نیز باید مبلغی پرداخت شود که برحسب قیمت مدل اتومبیل تعیین می شود. پلیس می گوید البته این خودروهای وارداتی محدودیت هایی برای استفاده دارند، به طوری که به هیچ عنوان قابل واگذاری به غیر نیستند. از این رو کمتر افرادی تمایل پیدا کرده تا چنین خودروهایی را با رقم مشخصی خریداری کنند.

 

مشکلات خودرو گذر موقت

یکی از مشکلاتی که با واردات خودروهای گذر موقت در ارتباط است، خرید و فروش غیر قانونی این خودروها است. از آن‌جایی که قیمت خودرو گذر موقت، به دلیل پرداخت نشدن عوارض گمرکی معمولا بسیار پایین‌تر از خودروی وارداتی است که پلاک ملی دریافت کرده باشد، برخی از افراد برای خرید این خودروها وسوسه می‌شوند. البته خرید و فروش خودروهای پلاک موقت در کشور ممنوع بوده و نوعی قاچاق کالا به شمار می‌آید.

بر اساس قوانین تعیین شده یک خودرو گذر موقت حداکثر به مدت شش ماه می‌تواند در داخل کشور تردد کند. مجوزهای صادر شده برای عبور موقت خودروها قابل تمدید نیستند اما در فقدان نظارت کافی و سخت‌گیرانه ممکن است افراد تا مدتی پس از اتمام اعتبار پلاک گذر موقت در حال تردد با خودرو باشند یا حتی برای کسب سود، آن را به صورت غیر قانونی به فروش برسانند.

به این ترتیب ممکن است این خودروها تا مدت‌ها در کشور باقی مانده و به صورت غیر قانونی در حال تردد باشند و پس از کشف جرم و تشکیل پرونده نیز، انرژی بسیاری برای حل این‌گونه پرونده‌ها از قوه قضائیه گرفته شود.

چندی پیش نیز رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا هشدار داد بود که خودرو‌های دارای پلاک گذر موقت به هیچ عنوان قابل نقل و انتقال و خرید و فروش به هیچ شکلی نیستند و پلاک ملی نمی‌گیرند.

این خودرو‌ها در صورتی که در پایان دوره‌ای که مجوز تردد دارند از کشور خارج نشوند کالای قاچاق محسوب شده و پلیس ضمن توقیف خودرو فرد متخلف را نیز به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟