جریمه سرعت غیرمجاز چقدر است؟

جمعه - ۲۵ مهر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
سرعت غیر مجاز

سرعت غیرمجاز یکی از علل اصلی حوادث رانندگی به شمار می آید هستند رانندگانی که کمبود وقت خود را با سرعت غیرمجاز و غیر مطمئن جبران می کنند.

 

به گزارش خودرونویس، اگر رانندگان می دانستند هر چه سرعت خودرو بالاتر می‌رود زاویه دید راننده کمتر می‌شود؛ یعنی هنگامی‌که فرد کنار خودرو در حالت بی جنبشی ایستاده‌، ۱۸۰ درجه به گوشه و کنار تسلط دارد.

وقتی پشت فرمان می‌نشیند این زاویه به ۱۱۰ درجه کاهش می‌یابد و وقتی سرعت خودرو به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد، راننده تنها سه درجه زاویه دید دارد و از ترس ناگزیر است ۶۰۰ متر جلوتر را رصد کند، در حالی‌ که در سرعت‌های پایین نیاز است تنها ۳۰ متر جلوتر را همراه با مناظر گوشه و کنار کنترل کند هرگز با سرعت غیر مجاز رانندگی نمی کردند.

خوشبختانه این روزها دوربین های کنترل سرعت برای ثبت تخلفات سرعت غیرمجاز در بزرگراه ها، اتوبان ها و جاده های بین شهری مستقر شده اند.

این دوربین ها که در دو نوع ثابت و یا پرتابل و قابل حمل هستند دارای برد های متفاوت و تکنولوژی های مختلفی هستند. اغلب دوربین های پرتابل ناوگان پلیس راهور از نوع لیزرگان بوده و بردی تا حدود 3 کیلومتر دارند. همچنین دوربین های ثابت جاده ای نیز بردی در حدود 300 متر داشته و فاصله آنها از یکدیگر بین 200 متر تا چند کیلومتر متغیر است.

جریمه سرعت غیر مجاز چقدر است؟

در قانون راهنمایی و رانندگی ۲ کد تخلف برای سرعت غیر مجاز تعریف شده که مبلغ جریمه به نسبت تخلف متفاوت است.

در صورتی که راننده وسیله نقلیه‌ای تا ۳۰ کیلومتر بیش از سرعت مجاز رانندگی کند در کلانشهر‌ها و جاده‌ها ۶۰ هزار تومان، شهر‌های کوچک ۴۵ هزار تومان و در راه‌های روستایی ۳۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

اما اگر راننده‌ای از سرعت مجاز بیش از ۳۰ کیلومتر به بالا رانندگی کند در جاده‌ها و کلانشهر‌ها ۲۰۰ هزار تومان، در سایر شهر‌ها ۱۸۰ هزار تومان و در راه‌های روستایی ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

پیامک ثبت تخلف دوربین

اگر شماره همراه شما به عنوان مالک خودرو در سیستم راهور ثبت باشد پس از ثبت تخلف سرعت غیرمجاز توسط دوربین های کنترل سرعت، پیامکی حاوی اطلاعات تخلف برای شما ارسال می شود.

اگر شماره شما ثبت نشده است می توانید با ارسال شماره VIN خود به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰ برای دریافت خلافی دوربین توسط پیامک اقدام کنید.

البته باید بدانید که برای رانندگی با سرعت بیش از ۳۰ کیلومتر از حد مجاز علاوه بر جریمه رانندگی ، نمره منفی هم در نظر گرفته می شود.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟