به گزارش خودرونویس، شرکت تیوان و بهمن موتور با هدف کاهش ارزبری تولید خودرو و همچنین تولید پیشرانه هایی مدرن تر با آلایندگی و مصرف سوخت کمتر، این سایت توسعه قوای محرکه را تاسیس کردند. شرکت تیوان در حال حاضر قادر به تولید انواع پیشرانه های سه و چهار سیلندر بوده و در فاز نخست در سال جاری قصد تولید 20 هزار پیشرانه برای فیدلیتی و سایر خودروهای سواری بهمن موتور را دارد.

پیشرانه سه سیلندر تیوان برای آریا

ظرفیت تولید پیشرانه یورو6 در تیوان

تیوان در سال آینده با توسعه خط تولید خود قادر به تولید 75 هزار پیشرانه و در سال 1402 ظرفیت خود را به تولید 150 هزار پیشرانه در سال ارتقا می دهد. این شرکت همچنین در سال 1403 و 1404 بنا دارد که ظرفیت تولید پیشرانه خود را به ترتیب به 250 هزار و سپس 500 هزار عدد در سال برسد که این تعداد پیشرانه در 10 مدل مختلف از نوع سه و چهار سیلندر با استاندارد آلایندگی یورو 6 تولید خواهد شد. لازم به ذکر است که پیشرانه سه سیلندر تیوان توان تولیدی حداکثر 144 اسب بخاری دارد که از تمام پیشرانه های چهار سیلندر تنفس طبیعی موجود در بازار کشور قدرتمندتر است. همانطور که اشاره شده کارخانه تیوان در مجموع 10 نوع پیشرانه از نوع سه و چهار سیلندر تولید می کند که قدرتی بین 75 تا 155 اسب بخار دارند.

میر سهیل مدیرعامل تیوان.jpeg3

تامین پیشرانه شاهین و آریا سایپا توسط تیوان

بیوک علی مرادلو مدیرعامل گروه بهمن در خصوص عرضه پیشرانه به سایر شرکت های خودروسازی داخلی گفت: گروه بهمن و تیوان مذاکراتی را با سایر خودروسازان داخلی از جمله سایپا انجام داده اند و در صورت انعقاد قرارداد، قرار است که پیشرانه شاهین و آریا سایپا توسط تیوان تامین شود. این پیشرانه از نوع سه سیلندر توربوشارژ بوده که در قدرتمندترین نسخه قادر به تولید 144 اسب بخار قدرت و 222 نیوتن متر گشتاور است. همچنین سایپا در خصوص استفاده از یک پیشرانه سه سیلندر تنفس طبیعی و تامین آن از تیوان نیز مذاکراتی را داشته است. قرار است که از سال 1401 پیشرانه های سه سیلندر تیوان روی شاهین و آریا نصب شوند.

افتتاح کارخانه تیوان.jpeg 2

خط تولید مشابه با استانداردهای جهانی

علی مرادلو ضمن اشاره به دستگاه های فوق پیشرفته خطوط تولید تیوان بیان کرد: دستگاه های استفاده شده در خط تولید پیشرانه تیوان مشابه نمونه استفاده شده در خودروسازان پیشرفته ای همچون مرسدس و آئودی بوده و از این جهت با جرات باید اظهار کنیم که تیوان مدرن ترین سایت تولیدی پیشرانه کشور بوده که با کیفیت ترین پیشرانه های ایران را تولید می کند.

خط تولید کارخانه تیوان

بدیهی است که تولید نیم میلیون پیشرانه در سال در تیوان، در صورت تقد قرارداد با سایر خودروسازان داخلی طی سال های آتی محقق می شود. علی مرادلو اشاره کرد که بهمن موتور قصد دارد ظرفیت تولید خود را در زمینه عرضه خودروهای سواری به سالی 60 هزار دستگاه برساند که پیشرانه های بیشتر آنها از کارخانه تیوان تامین خواهند شد.

افتتاح کارخانه تیوان بهمن موتور

حرکت به سمت تولید پیشرانه دیزلی و پلتفرم بومی در کشور

مدیرعامل گروه بهمن در خصوص توسعه پیشرانه دیزلی در داخل کشور اظهار کرد: شرکت سیبا موتور به عنوان یکی از زیرمجموعه های گروه بهمن قراردادی را با شرکت ایدم به منظور توسعه پیشرانه منعقد کرده که این مهم در راستای نیاز کشور برای طراحی یک پلتفرم ماژولار برای خودروهای دیزلی و تولید پیشرانه دیزلی و مطمین برای خودروهای تجاری صورت گرفته است.

5 از 4 رای