اخبار خودرو ایران

تولید پیکاپ‌های JAC از 300 هزار دستگاه عبور کرد/ 132 کشور، مشتری وانت چینی!

دوشنبه - ۷ خرداد ۱۴۰۳
خواندن 3 دقیقه

براساس آمار تولید جک که یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در چین به شمار می‌رود، تولید پیکاپ این خودروساز از مرز 300 هزار دستگاه عبور کرد. خودروسازان چینی درحال گرفتن جایگاه در بازار جهانی هستند و تاکنون 132 کشور مشتری محصولات JAC شده‌اند.

براساس آمار تولید جک که یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در چین به شمار می‌رود، تولید پیکاپ این خودروساز از مرز 300 هزار دستگاه عبور کرد. خودروسازان چینی درحال گرفتن جایگاه در بازار جهانی هستند و تاکنون 132 کشور مشتری محصولات JAC شده‌اند.

به گزارش خودرونویس، شرکت JAC یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی است که طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه از جمله کامیون‌های سبک و سنگین، اتوبوس‌ها، شاسی‌بلندها، پیکاپ‌ها، سدان‌ها و خودروهای برقی را به تولید می‌رساند.

پیکاپ‌های چینی یکی از معدود دسته خودروهای چینی است که برای تصاحب بازار باید با رقبای سرسختی همچون فورد رپتور، دوج رم و دیگر پیکاپ‌های آمریکایی بجنگند. طی چند دهه اخیر، پیکاپ‌ها به دلیل نوع کاربرد و مشخصات فنی جذابی که ارائه می‌کردند، همواره طرفداران مخصوص به خود را دارند و جزو پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا به شمار می‌روند.

بنابراین وانت‌های چینی و به خصوص پیکاپ‌های JAC برای تصاحب بازار جهانی و کسب جایگاه مناسب، راه آسانی همچون خودروهای برقی را در پیش ندارند. اما قیمت پایین‌تر در کنار امکانات رفاهی قابل قبول، همواره یکی از برگ برنده‌های محصولات چینی است که پیکاپ‌های این کشور نیز از قاعده فوق مستثنی نیستند.

افزایش 200 درصدی تولید پیکاپ‌های JAC طی 2 سال اخیر

به گزارش اخبار خودرو چین، طی روزهای اخیر شرکت خودروسازی JAC توانست 300 هزارمین پیکاپ خود را از خط تولید خارج کند. این در حالی است که شرکت نام‌برده در مدت 13 سال تنها 200 هزار پیکاپ به تولید رسانده بود، اما در کمتر از دو سال اخیر، 100 هزار دستگاه دیگر به آمار فوق افزوده شد و این به معنی رشد بیش از 200 درصدی تولید پیکاپ در دو سال گذشته است.

در سال‌های نه‌چندان دور، خودروهای چینی اسباب مسخره و شوخی در فضای مجازی بودند و اغلب مردم اعتقاد داشتند که این خودروها علاوه‌بر اینکه مشخصات فنی مناسبی ندارند، بلکه طراحی آن‌ها نیز یک کپی ناشیانه از محصولات اروپایی و آمریکایی است؛ اما امروزه 132 کشور متقاضی محصولات جک هستند و روزبه‌روز به تعداد مشتریان خودروهای چینی افزوده می‌شود که ناشی از تلاش بی‌وقفه و به‌روزرسانی پیوسته سبد محصولات چینی است.

سال گذشته JAC آمار فروش 55 هزار دستگاه پیکاپ را ثبت کرد که از این تعداد، 42 هزار دستگاه به کشورهایی از جمله حوزه آمریکای لاتین، خلیج فارس، آسیای مرکزی، اروپا، و استرالیا صادر شده بود. پیکاپ‌های این شرکت رتبه اول در کشورهای مکزیک، پرو و قزاقستان کسب کرد و همچنین فروش جهانی جک نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش 9.9 درصدی را به ثبت رساند.

کی‌ام‌سی T9 نیامده برقی شد!

خودروهای جک با برند کی‌ام‌سی در بازار ایران عرضه می‌شود و کرمان موتور شریک تجاری JAC در ایران به شمار می‌رود که مونتاژ محصولات شرکت چینی را برعهده دارد. KMC T8 پرفروش‌ترین پیکاپ مونتاژی بازار ایران در سال 1402 شد که با سهم 56.6 درصدی از کل پیکاپ‌های مونتاژی بازار، یکی از موفق‌ترین محصولات کرمان موتور بود.

بیش از 11 هزار و 600 دستگاه پیکاپ T8 در سال گذشته به تولید رسید که همین تجربه موفق باعث شد تا یک سال پس از معرفی T9 در سال 2022، کرمان موتور تصمیم به مونتاژ آن در ایران بگیرد.

اما نکته عجیب اینکه امسال در نمایشگاه خودرو 2024 پکن، شرکت JAC از نمونه برقی پیکاپ T9 رونمایی کرد. این خودرو به دو موتور برقی مجهز شده که روی محور جلو و عقب قرار گرفته‌اند و می‌توانند در مجموع 308 اسب‌بخار قدرت و 518 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کنند. قدرت مناسبی که پیکاپ T9 برقی ارائه می‌دهد در کنار برد 500 کیلومتری آن با یک‌بار شارژ کامل، می‌تواند آن را به یکی از محبوب‌ترین پیکاپ‌‌های برقی جهان تبدیل کند.

با توجه به عرضه زودهنگام نسخه بنزینی T9 در بازار ایران، احتمالاً نسخه بنزینی این خودرو هم در آینده نزدیک توسط کرمان موتور وارد بازار ایران خواهد شد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟