قطعات پر مصرف پراید تولید می‌شود

چهارشنبه - ۵ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
پراید

با توقف تولید پراید در کشور یکی از دغدغه های صاحبان این خودرو این است که در آینده ای نزدیک قطعات این خودرو را چگونه تامین کنند.

به گزارش خودرونویس، بررسی بازار لوازم یدکی پایتخت حاکی از گرانی و کمیابی قطعات اکثر خودروهاست، این کمبودها در خودروهای پرتیراژ داخلی مانند پراید، سمند و پژو 405 کمتر مشهود است، اما دیگر خودروها اوضاع جالبی ندارند اما آیا این کمبود در آینده نیز شامل خودروهایی که تولید آن ها متوقف شده نیز می شود؟

تولید پراید متوقف شده است و به طور طبیعی تولید قطعات آن در کارخانه نیز باید متوقف شود، اما تولید قطعات پر مصرف این خودرو همچنان ادامه دارد.

​به گفته نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی: تولید پراید متوقف شده است و به طور طبیعی پس از این توقف، تولید قطعات آن در کارخانه نیز باید متوقف شود، اما باید به این نکته اشاره کرد که قطعات یدکی که نیاز بازار یدکی باشد فعلا تولید می‌شود.

قطعات پر مصرف پراید تولید می‌شودنجفی‌منش بیان کرد: نسل بعدی پراید، تیبا است و به دلیل شباهت این خودرو به پراید، قطعات آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین معنا که قطعاتی که در تیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر مشابه قطعه پراید باشد، می‌توانند از آن استفاده کرد چرا که خط تولید آن ادامه دارد.

تولید قطعات پر مصرف این خودرو همچنان ادامه دارد. تولید قطعاتی مانند لنت که در گذشته هم مصرف بالایی داشت همچنان پابرجاست، اما تولید قطعه‌ای مانند برف پاک کن که مشابه آن وجود دارد متوقف شده است.

مشکلی در تولید قطعات پراید نیست

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در خصوص توقف تولید پراید و چگونگی تولید قطعات آن، گفت: ۲ خودرو پراید و پژو ۴۰۵ پلتفرم بودند. بدین معنا که بر روی پلتفرم پراید، خودروهایی مانند تیبا، تیبا ۲ و بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ هم خودروهایی مثل سمند و پارس در حال تولید است.

دبیر انجمن قطعه سازان با بیان اینکه درصد بالایی از قطعات تولیدی خودروهای جایگزین بر روی پلتفرم‌ پراید و پژو ۴۰۵ قابل اجراست، گفت: قطعاتی که در عمل از تولید خارج می‌شوند، قطعات بدنه، تزیینات داخلی و بیرونی خودروهای جا مانده از تولید است و عموم قطعات بدنه هم توسط دو خودروساز تامین می‌شود.

بیگلو بیان کرد: به دلیل اینکه قطعات بدنه، تزیینات داخلی و بیرونی خودروهای جا مانده از تولید تامین می شود بنابراین قطعه‌ساز ضربه‌ای از این محل نمی‌خورد. آنچه که ممکن است به قطعه‌ساز ضرر وارد کند، قطعات تزیینات داخلی و خارجی دو خودرو است.

او با بیان اینکه در مورد این دو قطعه هم باید گفت هنگام خارج کردن دو مدل خودروی گفته شده از تولید، ظرفیت آن را به خودروهای مشابه اختصاص داده اند، گفت: بنابراین تقریبا ظرفیت‌ها جایگزین شده است، کما اینکه قالب‌های مورد استفاده توسط قطعه‌سازان هم عمر مفید خود را کرده‌اند و مستهلک شده بودند و قطعه‌ساز از محل سرمایه‌گذاری خود، مبلغ لازم را برداشت کرده است و از لحاظ ظرفیتی و تیراژ تولیدی با خروج پراید و پژو ۴۰۵ از تولید، اتفاق ناگواری برای صنعت قطعه‌سازی رخ نمی‌دهد.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟