اخبار خودرو جهان
انقلاب در حمل و نقل جاده‌ ای

از تسلا سمی چه می‌دانید؟

سه شنبه - ۲۴ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 5 دقیقه
تسلا سمی

تسلا سِمی (Semi) را باید ثمره بلند پروازی ‌های ایلان ماسک دانست. سِمی کامیونی کاملا الکتریکی و متکی به باتری بوده و در میان کلاس 8 کامیون ‌های جاده ‌ای قرار می‌گیرد. تسلا دو نمونه از نسخه ‌های اولیه سِمی را در سال 2017 روانه بازار کرد و تولید انبوه و رسمی آن را در سال 2021 آغاز خواهد کرد. تسلا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است که سِمی مسافتی در حدود 800 کیلومتر را فقط با یکبار شارژ کامل طی می ‌کند. اگر سِمی 80 درصد شارژ شود؛ به راحتی 650 کیلومتر را پشت سر خواهد گذاشت. این کامیون‌ ها توسط ایستگاه‌ های شارژ «تسلا مگا» شارژ شده که انرژی آنها از طریق خورشید تأمین خواهد شد.

به گزارش خودرونویس، تسلا نام یک کمپانی مستقر در ایالات ‌متحده آمریکا بوده و امروزه به دلیل ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و توجه به استفاده از انرژی‌های پاک به شهرت رسیده است. این شرکت در حال حاضر در پالو آلتو واقع در ایالات کالیفرنیا مستقر بوده و محصولات کنونی آن شامل انواع اتومبیل‌های برقی، باتری، صفحات و پنل‌های خورشیدی است. تسلا اکنون به عنوان بهترین تولیدکننده خودروهای پلاگین برقی و باتری در سطح جهان یکه تازی می‌کند. در سال 2020 این شرکت سهم خود از بازار وسایل نقلیه پلاگینی را تقریباً به 16 درصد رساند و این در حالی است که تسلا موفق به کسب 23 درصد از سهم خودروهای برقی و باتری‌های آنها شده است. این کمپانی در سال 2003 توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ با نام تسلا موتور تأسیس شد. اندکی بعد ایلان ماسک به تسلا آمد و در طول سال‌های نخست فعالیت این شرکت، نقش یک سرمایه‌گذار و وزنِ سنگین را بازی کرد. ایلان ماسک سرانجام در سال 2008 مدیرعامل کمپانی تسلا شد.

این کامیون مانند سایر وسایل نقلیه الکتریکی ساخته شده توسط تسلا، از اتوپایلوت یا دستیار رانندگی خودکار استفاده کرده و امکان رانندگی نیمه مستقل در بزرگراه ‌ها را فراهم می‌کند. ایلان ماسک در مصاحبه ‌ای در سال 2020 گفته است: «اگر خواستید، می ‌توانید در حمل و نقل‌های طولانی و تا 800 کیلومتر را به راحتی با آن طی کنید و حتی طی مسافتی معادل با 1000 کیلومتر و انجام کارهای سنگین را به این کامیون بسپارید». تسلا ادعا می‌کند که کامیون سِمی حداقل با طی کردنِ 1 میلیون و 600 هزار کیلومتر خراب نخواهد شد؛ زیرا سِمی قادر به حرکت با دو موتور الکتریکی است و حال آنکه تسلا در این کامیون چهار موتور الکتریکی قرار داده است! همه ما می‌دانیم که استفاده از یک وسیله نقلیه الکتریکی علاوه بر کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی ‌ها منجر به صرفه‌ جویی در هزینه ‌ها و مصرف سوخت می‌شود. تسلا ادعا می‌کند که استفاده از یک وسیله نقلیه الکتریکی در مجموع 200 هزار دلار صرفه‌جویی را به همراه خواهد داشت.

تسلا سمی

نسخه های مختلف تسلا سمی

بالاترین مدل تسلا سِمی به راحتی 800 کیلومتر مسافت را طی می‌کند و مدل دیگری از این کامیون نیز قادر به طی مسافتی در حدود 482 کیلومتر است. اطلاعات ما درباره وزن کامیون تسلا ناقص است. اما با توجه به تصاویر منتشر شده از نمونه‌های اولیه آن باید گفت که سِمی حجم نسبتاً بزرگی دارد. سِمی در 30 دقیقه 80 درصد شارژ شده و با 80 درصد از ظرفیت باتری‌های خود قادر به طی مسافتی در حدود 640 کیلومتر است. شتاب صفر تا 100 کامیون سِمی بنابر ادعای کمپانی تسلا در حالتِ بدون بار 5 ثانیه و در صورت حمل بار حدود 20 ثانیه خواهد بود. میزان مصرف انرژی سِمی با پیمایش هر 1.6 کیلومتر، حدود 2 کیلووات ساعت انرژی است.

سِمی سنسورهای بیشتری نسبت به خودروهای سواری تسلا داشته و این موضوع به ما اطمینان می ‌دهد که فاصله مطمئنی با سایر وسایل نقلیه خواهیم داشت و مانند سایر کامیون‌ها در خط اختصاصی و قانونی خود در جاده ‌های گوناگون حرکت خواهد کرد. البته در ایالات‌ متحده آمریکا، کامیون داران نسبت به وزن کلی وسیله نقلیه و وزن قابل تحمل آنها با محدودیت روبرو بوده و این موضوع برای تسلا مشکلاتی را ایجاد کرده است. به همین دلیل و با توجه به بزرگ بودن باتری‌های سِمی، پیروی از قانون برای شرکت تسلا امکان پذیر نبوده و این شرکت به دنیال رفع موانع قانونی مزبور به منظور تسهیل در تردد سِمی است.

تسلا سِمی مدل‌های مختلفی داشته و هر کدام از آنها را باید با قیمت ‌های مختلفی خریداری کرد. نسخه پایه و با بُرد 482 کیلومتری آن حدود 150 هزار دلار قیمت دارد. مدل دیگری از سِمی با بُرد 800 کیلومتر حدود 180 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. برای خرید هر دو مدل مزبور فقط کافیست 20 هزار دلار پیش پرداخت را به حساب کمپانی تسلا واریز کنید. البته نسخه‌ای خاص از سِمی که تنها 1 هزار دستگاه از آن به تولید خواهید رسید هم عرضه خواهد شد. سِمی رقبای زیادی در میان کامیون‌های الکتریکی کلاس 8 داشته و کمپانی‌های تویوتا، دایملر، بی‌وای‌دی، ولوو، لیون‌الکتریک و… محصولات مشابهی را عرضه خواهند کرد؛ اما تسلا که در زمینه ساخت خودروهای سواری موفق بوده است، قطعا مردم را با سِمی هیجان زده خواهد کرد.کسانی که کامیون سِمی را خریداری می‌کنند؛ قطعا در کسب و کار خود به حمل و نقل روزانه نیاز دارند. بنابراین شرکت‌هایی مانند یونایتد پارسل سرویس، پپسی کولا و DHL به ترتیب 125، 100 و 10 دستگاه سِمی را پیش خرید کرده‌اند.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟