تست درایو
تیز و کم اشتها

تجربه رانندگی با هیوندای سوناتا هیبرید GLS

عکاس: عرفان حمیدی
شنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
هیوندای سوناتا هیبرید

چند سالی است که خودروسازان کره‌ای، اقدام به تولید خودروهای هیبریدی کرده‌اند تا بتوانند در کنار خودروسازان ژاپنی و اروپایی، سهم خوبی را از بازار خودرو به خود اختصاص دهند. هیوندای سوناتا هیبرید، در بازار ایران رقبیب قدرتمندی به نام تویوتا کمری هیبرید دارد که اکنون مدل صفر کیلومتر این خودرو در بازار عرضه نمی‌شود و بازار سدان‌های هیبریدی در چنگ سوناتا LF است.

به گزارش خودرونویس، وجود پیشرانه الکتریکی در کنار پیشرانه کم حجم بنزینی، کمبود قدرت موتور بنزینی را جبران می‌کند و این موضوع سبب می‌شود تا مجموع قدرت پیشرانه نزدیک به خودروهایی با پیشرانه بزرگ باشد. چند سالی است که خودروسازان کره‌ای، اقدام به تولید خودروهای هیبریدی کرده‌اند تا بتوانند در کنار خودروسازان ژاپنی و اروپایی، سهم خوبی را از بازار خودرو به خود اختصاص دهند. هیوندای سوناتا هیبرید، در بازار ایران رقبیب قدرتمندی به نام تویوتا کمری هیبرید دارد که اکنون مدل صفر کیلومتر این خودرو در بازار عرضه نمی‌شود و بازار سدان‌های هیبریدی در چنگ سوناتا LF است.

طراحی ظاهری هیوندای سوناتا هیبرید GLS

نسل گذشته سوناتا هیبرید، طراحی ناموزون و نامانوسی را نسبت به مدل بنزینی خود داشت و این موضوع باعث شد مدل بنزینی آن فروش بیش‌تری را در سراسر جهان تجربه کند، اما نسل کنونی سوناتا هیبرید، از طراحی به مراتب زیباتری در مقایسه با نسل پیشین خود برخوردار است که به عقیده بسیاری از منتقدان، ظاهر سوناتا هیبرید LF، از نسخه بنزینی آن هم زیباتر است. تفاوت نسخه هیبریدی سوناتا LF با نسخه بنزینی، در طراحی جلوپنجره، سپر جلو، مه شکن، چراغ‌های جلو و چراغ‌های عقب است که این تفاوت‌ها باعث تمایز این دو مدل از یکدیگر شده است.

 

نمای عقب هیوندای سوناتا هیبرید

همچنین روی گلگیرهای جلو، کلمه Blue drive و روی در صندوق بار کلمه hybrid نمایانگر هیبرید بودن این خودرو است.

فضای داخلی هیوندای سوناتا هیبرید GLS

صندلی‌های چرمی سوناتا راحتی خوبی دارد و بدن راننده و سرنشین را به خوبی در بر می‌گیرد. با خاموش کردن خودرو، صندلی‌های جلو به شکل خودکار عقب آمده تا سوار و پیاده شدن راننده و سرنشین راحت‌تر باشد.

تریم دو رنگ مشکی و کرم داشبورد به همراه طرح چوب روی داشبورد که روی تودری‌ها نیز این رعایت شده است، باعث زیبایی بیشتر فضای کابین این خودرو شده و کابین لوکسی را پدید آورده است.

 

 

کابین هیوندای سوناتا

درون صندوق بار خودرو خبری از لاستیک زاپاس نیست و به جای آن هیوندای برای سوناتا هیبرید، بسته پنچرگیری قرار داده است. کف صندوق بار، موتور الکتریکی خودرو قرار دارد که در کنار آن یک مکنده هوا برای خنک کردن باتری و موتور الکتریکی قرار گرفته است. جریان هوای عبوری از روی موتور الکتریکی و باتری‌ها، موجب خنک شدن ادوات این موتور برقی می‌شود.

فضای پا و سر در ردیف عقب برای سرنشینان بسیار خوب است و سرنشینان عقب فضای راحتی در اختیار دارند. صندوق بار نیز فضای مناسبی دارد که با خواباندن صندلی‌های عقب، امکان جابه‌جایی اشیای بزرگ‌تر نیز با این خودرو فراهم می‌شود. همچنین یک اهرم برای باز کردن در صندوق عقب از داخل صندوق تعبیه شده است.

پیشرانه و ویژگی‌های فنی هیوندای سوناتا هیبرید GLS

هیوندای سوناتا هیبرید از یک پیشرانه 4 سیلندر بنزینی با حجم دقیق 1999 سی‌سی در کنار یک موتور الکتریکی سنکرونیزه با آهن‌ربای دائمی بهره می‌برد. پیشرانه بنزینی با سیستم تزریق مستقیم سوخت GDI قدرت 156 اسب‌بخار را در دور 6000 و گشتاور 193 نیو‌تن‌متر را در دور 5000 تولید کند. موتور الکتریکی هیوندای سوناتا نیز 51 اسب‌بخار قدرت در دور 2000 و 205 نیو‌تن‌متر گشتاور در دور 1770 تولید می‌کند. این قدرت و گشتاور به وسیله یک جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی سوناتا منتقل می‌شود. مجموع قدرت پیشرانه بنزینی و الکتریکی 193 اسب‌بخار است که این قدرت در دور 6000 به چرخ‌ها منتقل می‌شود. با این ویژگیها سوناتا هیبرید با وزن 1588 کیلوگرمی خود در زمان 9.3 ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و در نهایت قادر است به بیشینه سرعت 192 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو5، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی، 4.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

با نگه داشتن پدال ترمز، کلید start engine را می‌فشاریم و پیشرانه بدون هیچ صدای اضافی روشن می‌شود. زمانی که در حالت سکون هستیم، پیشرانه الکتریکی فعال و پیشرانه بنزینی خاموش است، اما به محض کم شدن شارژ باتری موتور الکتریکی، پیشرانه بنزینی به طور خودکار روشن می‌شود تا باتری پیشرانه برقی را شارژ کند. جعبه‌دنده را در حالت D قرار داده و حرکت را به آرامی آغاز می‌کنیم. تقریبا هیچ صدایی از پیشرانه در کابین به گوش نمی‌رسد و تنها در دورهای بالا و هنگامی که با هر دو پیشرانه برقی و بنزینی که با تمام قدرت در مدار هستند، کمی صدای موتور بنزینی به گوش می‌رسد. در صورت رانندگی در سرعت‌های پایین و عدم فشردن پدال گاز تا انتها، تنها پیشرانه برقی است که باعث حرکت خودرو می‌شود که نشانه آن روشن بودن چراغ سبز رنگ EV در صفحه کیلومتر این خودرو است. زمانی که پدال گاز را بیش‌تر بفشارید، هر دو پیشرانه در مدار هستند و چراغ سبز رنگ EV خاموش می‌شود. در زمان ترمزگیری، به وسیله نیروی ایجاد شده باتری پیشرانه الکتریکی این خودرو شارژ می‌شود و موتور بنزینی خاموش می‌شود و به محض گاز دادن دوباره، پیشرانه بنزینی وارد مدار می‌شود. زمانی هم که پا را از روی پدال گاز بر می‌داریم و خودرو در حال حرکت است، پیشرانه بنزینی به صورت خودکار خاموش شده و تنها پیشرانه برقی روشن و چرخش چرخ‌ها موجب شارژ باتری پیشرانه برقی می‌شود.

موتور هیوندای سوناتا

درون پشت آمپر سوناتا، یک عقربه نشانگر درصد استفاده از توان پیشرانه الکتریکی وجود دارد که هنگام روشن بودن خودرو این عقربه روی صفر قرار دارد. از صفر تا  60 درصد قدرت، محدوده ECO  پیشرانه الکتریکی است. در قسمت پایینی این آمپر، میزان شارژ باتری موتور الکتریکی هم نشان داده می‌شود که درست شبیه به نشانگر بنزین است.

در صورت فشردن پدال گاز تا انتها، عقربه نشانگر درصد استفاده از موتور الکتریکی روی عدد 100 ثابت مانده و این به معنای استفاده از تمام توان پیشرانه برقی است. در این حالت شاهد شتاب‌گیری بسیار خوبی از این خودرو هستیم و گشتاور بالای موتور برقی کمک شایانی در شتاب‌گیری اولیه به هیوندای سوناتا هیبرید می‌‌کند، ولی پس از رسیدن به سرعت 80 کیلومتر در ساعت، روند شتاب‌گیری خودرو کمی کندتر می‌شود. در زمان شتاب‌گیری ثانویه نیز، به محض فشردن پدال گاز، عقربه نشانگر میزان استفاده از توان پیشرانه الکتریکی روی 100 درصد ثابت مانده و باز هم به دلیل گشتاور بالایی که از موتور الکتریکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود، شاهد شتاب‌گیری بسیار خوبی هستیم.

با تغییر حالت رانندگی از ECO به SPORT، اقدام به شتاب‌گیری کرده که تغییر محسوسی در روند شتاب‌گیری و افزایش سرعت بین این حالت و حالت ECO، احساس نمی‌شود. این موضوع در مورد حالت رانندگی نرمال نیز صدق می‌کند.

با قرار دادن جعبه دنده در حالت تعویض دستی، اقدام به شتاب‌گیری کرده که در این حالت هر دنده تا دورهای بالاتر قابل گاز خوردن است و شتاب‌گیری بهتری را در این حالت از سوناتا هیبرید شاهد هستیم. با چند بار آزمایش شتاب‌گیری با سوناتا هیبرید، موفق به ثبت زمان 9.8 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر شدیم.

چراغ جلو هیوندای سوناتا هیبریدی

سیستم تعلیق خودرو عملکرد مناسبی از خود نشان داده و ناهمواری‌های سطح خیابان را به خوبی جذب کرده و سواری نرم و بی صدایی را برای این خودرو به ارمغان آورده است، اما این سیستم تعلیق هنگام عبور از دست‌اندازهای کوچک سطح خیابان از خود ضعف نشان داده و تنها تکان اتاق در هنگام عبور از این دست‌اندازها است.

مجموعه پیشرانه هیبریدی پر توان، فرمان برقی نرم و دقیق و سیستم تعلیق خوب در کنار امکانات رفاهی مناسب سواری لذت بخشی را در این خودرو پدید می‌آورد.

امکانات ایمنی و رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید GLS

هیوندای سوناتا هیبرید LF را با سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی به بازار عرضه کرده است تا در میان رقیبان آسیایی خود، یکی از لوکس‌‌ترین‌ها باشد. هیوندای برای این تیپ امکانات ایمنی مانند شش کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین، کناری و پرده‌ای)، سیستم ترمز ضد قفل به همراه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در شیب، سیستم مدیریت پایداری، سیستم ضد سرقت و رادار نقطه کور را در نظر گرفته است.

سقف هیوندای سوناتا هیبریدی

همچنین هیوندای برای تیپ GLS سوناتا، فهرست بلند بالایی از امکانات رفاهی مانند فرمان برقی با روکش چرمی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، آینه الکتروکرومیک، سانروف پانوراما، آینه‌های کناری برقی با قابلیت تاشوندگی برقی، تنظیم خودکار ارتفاع چراغ‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، چراغ شوی جلو، حافظه صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت به همراه تنظیم گودی کمر صندلی راننده در چهار جهت، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در شش جهت، چراغ روشنایی در روز، روشن شدن خودکار چراغ‌ها، خروجی برق 12 ولت صندلی‌های جلو و عقب، سیستم صوتی با نمایشگر 8 اینچی لمسی و درگاه USB و AUX، چراغ روشنایی در پیچ، دوربین عقب، کروز کنترل، انتخاب حالت‌های مختلف رانندگی، رهیاب ماهواره‌ای، ترمز پارک برقی و سیستم Auto Hold، سنسور پارک جلو و عقب، پرده آفتاب‌گیر برقی شیشه عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، دریچه سیستم تهویه مطبوع برای سرنشین‌های عقب، سنسور باران و پرده آفتابگیر شیشه‌های کناری را در نظر گرفته است.

سوناتا هیبرید در تیپ GLS+ به امکاناتی مانند سردکن صندلی‌های جلو و روکش چرمی سرمه‌ای رنگ داخل و تزیینات کرومی اطراف دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع را نسبت به مدل GLS بیش‌تر دارد.

هیوندای سوناتا

تا امروز، خودروهای هیبریدی نیازی به خرید طرح ترافیک برای ورود به محدوده طرح نداشتند و این موضوع باعث استقبال خوب مشتریان از این خودروها شده است که زمزمه‌های آن شنیده می‌شود که به زودی این قانون برداشته خواهد شد. سوناتا هیبرید با قیمت رقابتی و امکانات رفاهی مناسب، اکنون بازار خودروهای سدان هیبرید کلاس خود را در ایران تسخیر کرده است که نزدیک‌ترین رقیب آن از نظر قیمتی تویوتا پریوس است که این خودرو نیز فضای داخلی کوچک‌تر و هم از امکانات رفاهی کم‌تری در مقایسه با سوناتا دارد. سوناتا هیبرید با قیمت‌گذاری خوب در کنار طراحی زیبا، یکی از بهترین خودروهای موجود در این کلاس است.

 

نوع موتور 4سیلندر هیبرید -خطی
حجم موتور(cc) 1999
وضعیت انتقال قدرت موتور جلو، دیفرانسیل جلو
بیشینه قدرت موتور بنزینی (hp/rpm) 6000/156
بیشینه گشتاور موتور بنزینی(nm/rpm) 5000/193
بیشینه قدرت موتور الکتریکی (hp/rpm) 2000/51
بیشینه گشتاور موتور الکتریکی(nm/rpm) 1770/205
مجموع قدرت موتور بنزینی و برقی (hp/rpm) 6000/193
وزن خالص(Kg) 1588
بیشینه سرعت (Km/h) 192
نوع جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) 4.7
حجم مخزن سوخت(L) 60
حجم صندوق بار (L) 377
اندازه چرخ 215/55R17
ترمز های جلو و عقب دیسکی خنک شونده، دیسکی
تعلیق جلو مک‌فرسون
تعلیق عقب مستقل
طول×عرض×ارتفاع(mm) 1471×1865×4854
فاصله بین دو محور(mm) 2805
قیمت(میلیون تومان)

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟