تست درایو
ملاقات با اولین خودروی الکتریکی ایران

تست درایو کارمانیا سودا EK1

عکاس: احمد بروغنی
شنبه - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
خواندن 10 دقیقه
کارمانیا سودا ek1

همیشه تغییر سخت است؛ مخصوصا تغییر سلیقه مشتری از خرید خودروهای درونسوز به خودروهای الکتریکی و پاک! در حالی که خودروسازان جهان بیش از یک دهه است که در حال تولید خودروهای الکتریکی مطابق با سلیقه مشتری هستند، در ایران تا این لحظه اقدام جدی برای عرضه خودروهای الکتریکی صورت نگرفته بود. ولی کارمانیا که یکی از خودروسازان بخش خصوصی است، قصد پیشگامی در عرضه خودروی الکتریکی به بازار ایران را داشته و مدتی پیش اولین محصول الکتریکی ایران یعنی سودا SA01 یا کارمانیا EK1 را معرفی کرد.

به گزارش خودرونویس، کارمانیا فعالیت خود در ایران را با عرضه محصولات برند بی وای دی چین شروع کرد که یکی از معتبرترین خودروسازان چینی بوده و طرفداران زیادی در ایران پیدا کرد. ولی تحریم های صنعت خودرو باعث شد بی وای دی بازار ایران را ترک کند و کارمانیا باقی ماند و تعهدات معوقه به مشتریان. حال که چند سال از این تعهدات معوقه گذشته و بسیاری از مشتریان پول خود را با سود پس گرفته اند، بسیاری هم در انتظار خودروی خود هستند و کارمانیا خبر داده که قصد دارد به جای بی وای دی به مشتریان خود خودروی الکتریکی سودا EK1 را تحویل دهد و که ظاهرا موفق به جلب رضایت 30 تا 40 درصدی مشتریان خود هم شده است.

نمای عقب کارمانیا سودا ek1

چه از خودروهای الکتریکی خوشتان بیاید و چه از آن متنفر باشید، باید بدانید که آینده صنعت خودروسازی جهان در تولید خودروهای پاک گره خورده است. اینکه چرا کارمانیا برای اولین تجربه خود دست روی عرضه یک سدان الکتریکی کامپکت گذاشته به قیمت بالای خودروهای الکتریکی بوده است. اگر این شرکت جز سدانی کامپکت اقدام به عرضه خودروی الکتریکی دیگری می کرد، یقینا قیمت تمام شده بسیار بالایی در ایران داشت و کمتر کسی حاضر به خرید آن می شد؛ ولی سودا EK1 یا SA01 قیمت تمام شده به مراتب پایین تری نسبت به کراس اوورها و سایر سدان های الکتریکی بازار جهانی دارد و همین مورد می تواند سودا EK1 را در کانون توجه مشتریان ایرانی قرار دهد.

 

مشخصات فنی کارمانیا سودا EK1

کارمانیا EK1 یا همان سودا SA01 از یک موتور الکتریکی مگنتی دائمی منطبق شونده بهره گرفته که نیروی تولیدی آن به چرخ های جلو منتقل می شود. این موتور الکتریکی قادر به تولید 107 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور بوده که نیروی توسط یک گیربکس دایرکت درایو به چرخ ها منتقل می شود. این میزان قدرت برای یک سدان 1390 کیلوگرمی کاملا رضایتبخش بوده و موجب شتاب اولیه بسیار خوب و چشمگیر این خودرو شده است. نیروی مورد نیاز موتور الکتریکی توسط یک پک باتری 45 کیلووات ساعتی تامین می شود؛ کارمانیا EK1 به لطف این پک باتری در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش 305 کیلومتر مسافت در سیکل شهری تحت سیکل NEDC اروپا و 370 کیلومتر مسافت بین شهری با سرعت ثابت است.

پیشرانه کارمانیا سودا ek1

البته باید مد نظر داشت که نحوه رانندگی، تعداد سرنشینان، شیب مسیر و سایر عوامل تعیین کننده از جمله درجه حرارت هوا می تواند در این میزان مسافت قابل پیمایش تاثیر مثبت یا منفی داشته باشند. به طور میانگین این سدان الکتریکی در هر 100 کیلومتر حدود 16 کیلووات ساعت انرژی مصرف می کند که برای یک خودروی الکتریکی کاملا قابل قبول است. این پک باتری در صورت اتصال به شارژ تک فاز خانگی طی 10 ساعت، شارژ 22 کیلوواتی دیواری طی 8 ساعت و شارژر سه فاز سریع طی 45 دقیقه تا یک ساعت به طور کامل شارژ می شود.

یکی از مزایای پک باتری سودا SA01 چند سلولی بودن آن است؛ این باتری 45 کیلووات ساعتی از 10 سلول مجزا تشکیل شده که در صورت بروز ایراد، می توان صرفا با تعویض یک سلول ایراد پک باتری را برطرف کرد و دیگر نیازی به تعویض کل پک باتری نیست. لازم به ذکر است که سدان الکتریکی سودا SA01 روی پلتفرم سوزوکی SX4 توسعه یافته است.

 

تجربه رانندگی

کارمانیا سودا EK1 یک خودروی الکتریکی با سبک سواری بسیار مشابه با خودروهای درونسوز رایج در بازار کشور است. این خودرو از ترمز دستی معمولی و شیفتر گیربکسی مشابه با گیربکس های اتوماتیک خودروهای معمولی بهره می برد که همین مساله باعث شده هنگام ورود به کابین حس غریبی نسبت به این خودرو نداشته باشید. حتی این خودرو مانند بسیاری از خودروهای معمولی دارای سوییچ جهت روشن کردن موتور الکتریکی است.

وجه تمایز سودا SA01 با خودروهای بنزینی زمانی مشخص می شود که سوییچ را چرخانده و خودرو را روشن می کند؛ چراکه تقریبا هیچ صدایی جز یک زوزه ضعیف از پیشرانه شنیده نمی شود.

در تمام مقاله هایی که در خصوص خودروهای الکتریکی نگارش کرده ایم، بارها به عبارت گشتاور آنی اشاره کرده ام؛ در این مقاله قصد دارد گشتاور لحظه ای یا آنی موتورهای الکتریکی را مقداری بیشتر شرح دهم. خودروهای درونسوز دارای یک ماکزیمم گشتاوری هستند که این بیشینه گشتاور را تنها در دور موتور خاصی تولید می کنند؛ ولی خودروهای الکتریکی به این صورت عمل می کنند که 80 تا 90 درصد گشتاور اعلام شده از سوی کمپانی را به محض فشردن پدال شتاب دهنده یا همان پدال گاز در اختیار راننده قرار می دهند که همین موضوع موجب شتاب اولیه خیره کننده خودروهای الکتریکی شده است.

حال ابتدا شیفتر گیربکس را از P روی D قرار داده و سپس ترمز دستی را خلاص می کنیم. به آرامی پدال گاز را فشار می دهیم و کارمانیا EK1 به آرامی و بی صدا حرکت کرده و شتاب می گیرد. به محض فشردن بیشتر پدال گاز، زوزه موتور الکتریکی این خودرو بیشتر شده و این لحظه است که معنای گشتاور لحظه ای را با عمق وجود درک می کنیم.

کارمانیا سودا ek1

متاسفانه پیست تست کارمانیا برای بررسی همه جانبه این خودرو مقداری کوچک بود؛ ولی به طور کلی باید بیان کرد که شتابگیری اولیه سودا EK1 به خصوص از حالت سکون تا 80 کیلومتر بر ساعت مشابه با خودروهای اسپرت قدرتمند شش سیلندر است؛ ولی به محض عبور از این سرعت دیگر روند شتابگیری افت محسوسی داشته و دلیل آن بهینه بودن این خودرو است. چراکه سودا SA01 برای پیست و مسابقه طراحی نشده و هدف اصلی در طراحی آن مسافت قابل پیمایش بیشتر با یکبار شارژ بوده است.

خوشبختانه سودا SA01 دارای سیستم بازیابی انرژی ترمز بوده و با پرداشتن پا از روی پدال شتاب دهنده و فشردن پدال ترمز، نیروی آزاد شده در باتری ذخیره می شود. ولی متاسفانه این سیستم بازیابی انرژی تنها یک مد دارد و شدت آن قابل تنظیم نیست که این موضوع با توجه به بهینه بودن این سدان الکتریکی قابل درک است.

در برخورد اول شاید تصور کنید که فاصله سودا SA01 از سطح زمین بسیار زیاد است؛ ولی اگر به زیر خودرو بنگرید، متوجه نصب پک باتری در زیر پای راننده و سرنشین جلو می شوید که تا جلوی پا سرنشینان عقب امتداد یافته است. همین موضوع باعث پایین آمدن مرکز ثقل خودرو و کاهش فاصله کف خودرو از سطح زمین به 12 سانتی متر شده است. هرچند نصب باتری در کف موجب پایین آمدن مرکز ثقل شده، ولی زیاد بودن ارتفاع سقف خودرو باعث شده تا بادی رول این خودرو  در مانورها مقداری زیاد باشد؛ ولی مشکلی در پایداری ایجاد نمی شود.

نمای عقب کارمانیا سودا ek1

نمونه مورد بررسی کارمانیا EK1 فاقد هیچ گونه سیستم کنترل پایداری و ترکشن کنترل بود؛ همین موضوع سبب شده که در پیچ ها گشتاور لحظه ای موتور الکتریکی کار دستتان دهد؛ به عبارتی اگر در پیچ های تند ناگهان پدال گاز را فشار دهید، ممکن است با هرزگردی زیادی مواجه شده و کنترل خودرو را از دست دهید. البته مهندسین کارمانیا در حال مذاکره با سودا به منظور نصب سیستم کنترل پایداری یا ترکشن کنترل برای کشش بهتر در سطوح لغزنده هستند.

عملکرد سیستم ترمز و فرمان هم کاملا دقیق بوده و در مانورها و حرکات هیجانی به خوبی عمل کردند؛ تنها در پیچ ها و در صورت فشردن بیش از حد پدال گاز است که ممکن است خودرو سر بخورد و با مشکل کم فرمانی مواجه شوید.

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی

خودروی الکتریکی کارمانیا EK1 همانقدر که ظاهر ساده ای دارد، طراحی کابین آن نیز ساده است و حداقل تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند خودروهای تولید داخل برای آن لحاظ شده است. این موضوع تقصیر کارمانیا نیست، چراکه سودا در چین و حتی در آلمان نیز این خودرو را با همین تجهیزات رفاهی به بازار عرضه می کند. لازم به ذکر است که سودا SA01 به کشور آلمان و شهر دوسلدورف نیز صادر شده که قرار است رفته رفته تعداد صادرات این خودرو از چین به آلمان نیز بیشتر شود.

کابین کارمانیا سودا ek1

سدان کارمانیا EK1 دارای سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم پایش فشار باد تایرها، کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیم الکترونیکی دریچه ها، سیستم مالتی مدیا با درگاه بلوتوث و USB، دوربین دنده عقب، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی روی آن، نمایشگر دیجیتالی در پشت فرمان و چراغ های روشنایی در روز است. همچنین در نمایشگر میانی و پشت فرمان نیز اطلاعات مربوط به شارژ باتری و مسافت قابل پیمایش به راننده نمایش داده می شود.

 

سخن پایانی

شاید کارمانیا سودا EK1 خودروی زیبایی نباشد، اما می توان جرات این شرکت برای پیشگام شدن در عرضه خودروهای الکتریکی در ایران را ستایش کرد. هرچند کارمانیا می توانست با برندهای دیگری به منظور عرضه خودرو الکتریکی به ایران همکاری کند، ولی قیمت تمام شده محصول وارد شده به ایران به مراتب نسبت به سودا SA01 بالاتر بود. به همین دلیل این شرکت تصمیم به عرضه سدان جمع و جور و بهینه سودا SA01 را گرفت.

کارمانیا از اواخر سال جاری یا اوایل 1400 تولید سودا EK1 را آغاز کرده و اولین سری تحویل آن به مشتریان در تیر ماه انجام می گیرد. این خودرو در ابتدا قرار است که به مشتریان بی وای دی کارمانیا که خودروی خود را تحویل نگرفته اند برحسب زمان ثبت نام تحویل داده شود و سپس به این شرکت اجازه فروش آزاد داده می شود. اگر کارمانیا بتواند زیرساخت شارژ درونشهری و بیرون شهری را برای این سدان الکتریکی همانطور که وعده داده شده فراهم کند و آن را با قیمتی منطقی به بازار کشور عرضه کند، یقینا کار را برای دو خودروساز بزرگ ایران و خودروهای قدیمی و پرمصرفشان دشوار می کند.

 

4.6 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • ابی | 25 مهر 1400 - 4:56 ب.ظ

    خیلی عالیه . دنیا داره به سمت برقی شدن میره