تست درایو
گریم جدید مجبوب ترین کراس اوور میتسوبیشی

تجربه رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر 2016

عکاس: ارشیا عباسی
سه شنبه - ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
میتسوبیشی اوتلندر

چیزی که مدیران میتسوبیشی در خصوص رفتار و فعالیت‌های اخیر شرکتشان اعلام کرده‌اند تنوع و گسترش تولیدات خود در کلاس کراس اوورها است. این ماجرا تا جایی پیش رفته که در چند سال اخیر میتسوبیشی تولیدات خود را در اروپا و آمریکا کاهش داده است. در دوره‌ای که تمام خودروسازان تلاش می‌کنند سگمنت‌های خالی خود را پر کنند و برای هر سلیقه‌ای محصولی داشته باشند، میتسوبیشی محبوب‌ترین محصولاتش را از سبد تولید کنار گذاشته است.

به گزارش خودرونویس، رفتار این روزهای میتسوبیشی در ارایه محصولات جدیدش چیزی شبیه شنا خلاف جهت روخانه است. در دوره‌ای که تمام خودروسازان تلاش می‌کنند سگمنت‌های خالی خود را پر کنند و برای هر سلیقه‌ای محصولی داشته باشند، میتسوبیشی محبوب‌ترین محصولاتش را از سبد تولید کنار گذاشته است.

این رفتار میتسوبیشی احتمالا تعجب شما را نیز برانگیخته و علامت‌ سوال‌های زیادی را در ذهنتان ایجاد می‌کند، اما باید گفت که این شرکت در آستانه 150 سالگی‌اش به نوعی در حال خلوت کردن اطراف خود و تمرکز بر یک حوزه است.

چیزی که مدیران میتسوبیشی در خصوص رفتار و فعالیت‌های اخیر شرکتشان اعلام کرده‌اند تنوع و گسترش تولیدات خود در کلاس کراس اوورها است. این ماجرا تا جایی پیش رفته که در چند سال اخیر میتسوبیشی تولیدات خود را در اروپا و آمریکا کاهش داده است. طراحان این شرکت هم برای نمایش فصل تازه فعالیت‌های میتسوبیشی شخصیتی تازه به چهره محصولاتشان بخشیده‌اند که به نظر می‌رسد با الگو برداری از خطوط چهره یوزپلنگ طراحی شده است. فیس لیفت اوتلندر نیز یکی از نخستین محصولاتی است که با این چهره روانه بازار شده است.

 

میتسوبیشی

 

طراحی و فضای داخلی میتسوبیشی اوتلندر

فیس لیفت اوتلندر را باید در دسته مینورها قرار داد. هر چند تغییرات صورت گرفته جزیی هستند اما تحولات بزرگی را در اوتلندر ایجاد کرده‌اند. چهره عبوس و خشک نسل سوم اوتلندر پس از  این جراحی مختصر حالا به آنقدر جسور شده که می‌تواند کاستی‌های قبل از فیس‌لیفتش را به راحتی جبران کند. فرم جدید چهره میتسوبیشی که نوارهای کرومی جسورانه و پر قدرت در آن به کار گرفته شده و چراغ‌های روزتاب اضافه شده و همچنین خطوط خشن، چهره اوتلندر را تا حد زیاد عام پسند کرده است. در نمای جانبی نیز اضافه شدن خطوط کشیده نقره‌ای رنگ پایین‌درها، زیر شیشه‌ها و بالای سقفف موجب می‌شود اوتلندر را بیش از پیش کشیده ببینید. در قسمت عقب نیز به جای استفاده از چراغ های یخی از طلق‌های مرسوم قرمز استفاده شده که باعث می‌شود جلوه‌ای بیشتر به خود بگیرد.

با ورود به کابین نخستین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند بویی است که مشابهش را در خودروهای ژاپنی می یابید. تغییرات ظاهری در کابین چندان چشمگیر نیست اما رشد کیفی مواد مصرفی کاملا مشهود است. تزییینات مشکی پیانو پابر جا مانده‌اند و حتی تا روی غربیلک فرمان نیز گسترش یافته‌اند. اما تزینات طرح چوب جای خود را به به نمونه‌های تیره‌تر داده‌اند تا نمای داخل کابین اوتلندر لوکس‌تر از گذشته به نظر برسند.

 

کابین میتسوبیشی اوتلندر

 

فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان جلو کاملا کافی است و در ردیف دوم نیز فضای پا و سر برای سرنشینان بزرگ و راحت به نظر می‌آید، اما عرض صندلی‌ها برای نشستن سه سرنشین بزرگسال کمی کوتاه است. نمونه مورد آزمایش از نوع 7 نفره است که با ترکیب رنگ کرم و خاکستری به بازار ایران می‌رسد و در برخی از آپشن‌ها با نمونه 5 نفره که با تودوزی تمام مشکی عرضه می‌شود تفاوت‌هایی جزیی دارد. فضای بار در حالت 5 نفره کاملا کافی است و به واسطه پرده تعبیه شده امکان جدا کردن آن و جلوگیری از پرتاب اشیا به کابین سرنشینان فراهم شده است. اما همین پرده جدا کننده باعث می‌شود تبدیل اوتلندر به یک خودرو 7 نفره کمی زمان‌بر باشد.

پشت فرمان اوتلندر

میتسوبیشی در این فیس لیفت تنها به تغییرات ظاهری بسنده نکرده است، ملموس‌ترین تغییری که در قوای محرکه این خودرو صورت گرفته ارتقا گیربکس CVT از نسل B به نوع C است که با همکاری نیسان – مبدع جعبه دنده CVT- طراحی شده است. این جعبه دنده علاوه بر عملکرد بهتری که ارائه می‌دهد، کاهش وزن نیز داشته که موجب بهبود شتاب‌گیری اوتلندر شده است. در واقع باید گفت اوتلندر از گیربکس مشابه با نیسان تیتان استفاده می‌کند. موتور 2.4 لیتری که در نمونه قبل از فیس لیفت نیز استفاده می‌شد با توان 170 اسب بخاری به خوبی از پس جثه اوتلندر بر می‌آید. اوتلندر جدید شتاب‌گیری خوبی را –حدود 10.5 ثانیه- از خود بر جای می‌گذارد، به خصوص اینکه امکان تعویض دنده از پشت فرمان نیز حس مثبتی را به شما انتقاب خواهد داد، اما چیزی که خیلی خوشایند نیست، صدای یکنواخت و حوصله سر بر جعبه دنده CVT است. در واقع این ایرادی است به کل جعبه‌دنده‌های با تغییر متناوب دنده‌ وارد است و نمی‌توان آن را مختص اوتلندر دانست.

 

دنده میتسوبیشی اوتلندر

 

در سری جدید اوتلندر میزان صداهای اضافی تا حد قابل توجهی کاهش یافته و این را می‌توان به افزایش عایق‌بندی‌ها توسط میتسوبیشی مربوط دانست. اوتلندری که روز تست در اختیار تیم نسل برتر قرار گرفت، فاقد پلاک بود و ما برای اینکه بتوانیم قابلیت‌های خارج جاده‌ای اوتلندر را هم بررسی کنیم، از پس‌کوچه‌ها خود را به نزدیک‌ترین منطقه کوهستانی رساندیم. آن طور که مدیران آرین موتور ادعا می‌کنند، این قابلیت‌های خارج‌جاده‌ای هستند که اوتلندر را بیش از هر بخش دیگری از رقبایش پیش می‌اندزد. البته حق هم دارند. سیستم‌ تعلیق اوتلندر در مسیرهای خاکی و کوهستانی به اندازه‌ای خوب عمل می‌کند که کمترین ضربه‌ها به سرنشین‌های خودرو وارد می‌شود. این هم یکی دیگر از قسمت‌هایی است که میتسوبیشی در فیس‌لیفت سال 2016 نگاهی ویژه به آن داشته و به نوعی آن را دوباره کوک کرده است.

کابین اوتلندر

با رسیدن به شمالی‌ترین نقطه تهران و منطقه کوهستانی، حالت چهار چرخ متحرک اوتلندر را فعال کردیم. میتسوبیشی به خوبی از پس مسیرهای ناهموار و شیب‌های تند بر می‌آید و با وجود سیستم HAS که به شروع حرکت در سربالایی‌ها کمک می‌کند این کار حتی برای آماتورها خیلی دشوار نیست.

تجهیزات و امکانات رفاهی میتسوبیشی اوتلندر

سامانه ورود و استارت بدون کلید، 7 کیسه هوا، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سیستم صوتی حرفه‌ای 710 واتی Rockforod Fosgate  با 9 بلندگو، نمایشگر 7 اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، در برقی صندوق بار، کروز کنترل، چراغ‌های Led  و روشنایی روز و… امکاناتی هستند که در مجهز ترین نمونه اوتلندر می‌توان یافت.

اوتلندر 2016

آیا خرید اوتلندر منطقی است؟

این احتمالا مهم‌ترین سوالی است که ذهنتان را درگیر خواهد کرد. اوتلندر در مجهز‌ترین نسخه‌ها علاوه بر حالت رانندگی معمولی و قفل دیفرانسیل یک حالت اقتصادی(eco mode) را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌تواند تعیین کننده باشد. تصور کنید با بودجه‌ای نزدیک به قیمت اوتلندر قصد خرید یک شاسی بلند سایز متوسط را دارید. هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، تویوتا RAV4 و هوندا CR-V گزینه‌های پیش روی شما خواهند بود. در این میان اوتلندر فقط اندکی از مجهز‌ترین نسخه سانتافه گران‌تر است، ویژگی‌های خارج جاده‌ای تویوتا را دارد و تقریبا به اندازه هوندا اقتصادی است. به سبب قیمت مناسبی که برای این خودرو از سوی آرین موتور اعلام شده، واردات میتسوبیشی برای واردکننده‌های متفرقه سود چندانی ندارد و تنها کمتر از دو درصد اوتلندرهایی که تا کنون به ایران وارد شده‌اند توسط واردکننده‌های متفرقه صورت گرفته است، بنابراین خیالتان باید از اصیل بودن خودرویی که سوار می‌شوید، آسوده باشد.

با این تفاسیر اگر به دنبال یک خودرو با کیفیت هستید و گه گاهی هم بدتان نمی‌آید چهار دیواری‌های ساخته دست بشر را کنار بگذارید و به هرجا می‌خواهید سفر کنید و از طرفی به دنبال این هستید با یک خودرو مجلل در مهمانی‌ها و جلسات مهم حاضر شوید، اوتلندر می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد.

تعداد سیلندرها 4سیلندر –خطی-16 سوپاپ
حجم موتور(cc) 2359
حداکثر قدرت (hp/rpm) 6000/170
حداکثر گشتاور(nm/rpm) 4100/232
نوع جعبه دنده CVT
حداکثر سرعت (Km/h) 190
شتاب صفر تا100 (Sec) 10.5
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) 9.3
وضعیت انتقال قدرت موتور جلو، 4WD
مشخصات چرخ 225/55R18
ترمز های جلو و عقب دیسکی خنک شونده، دیسکی
طول×عرض×ارتفاع(mm) 4695×1810×1680
فاصله بین دو محور(mm) 2670
قیمت(میلیون تومان) 207
5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟