تست درایو

تجربه رانندگی با بسترن B30

عکاس: عمید ناصر
جمعه - ۷ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
بسترن بی سی

 B30، جدیدترین محصول بسترن است که برای نخستین بار، در نمایشگاه خودروی شانگهای در سال 2015 به عنوان کوچک‌ترین سدان این شرکت، رونمایی شد. این شرکت در سال 2010، به فکر تولید یک سدان کوچک افتاد و ایده تولید بسترن B30 کلید خورد تا در سال 2012، این شرکت مدل اولِی را به تولید رساند. پس از این خودرو، FAW در سال 2015، بسترن B30 را برای پر کردن خلا مدل اولِی رونمایی کرد.

به گزارش خودرونویس، مدل 2015 بسترن B30، از پلت‌فرم PQ32 فولکس‌واگن استفاده می‌کند که این پلت‌فرم با فولکس‌واگن بورا (جتا) مشترک است. گروه بهمن به تازگی مونتاژ بسترن B30 را در ایران آغاز و برای سدان‌های محدوده 50 تا 70 میلیون تومان رقیب‌تراشی کرده است.

 

طراحی ظاهری بسترن B30

با شنیدن نام B30، انتظار دیدن خودروی کوچک‌تر از B50 را دارید، اما بسترن B30، اندازه‌ای بزرگ‌تر از B50 موجود در ایران دارد و طول آن کمی بیش‌تر شده است. خط‌های کشیده و برجسته روی کاپوت این خودرو و جلوپنجره بزرگ، چهره زیبا و پر ابهتی را در نمای جلو، به بسترن B30 بخشیده است.

در نمای کناری، یک خط از لبه چراغ جلو آغاز شده و تا لبه چراغ عقب امتداد یافته است که روی در عقب، تغییر مسیر این خط طولی، باعث جذابیت بیش‌تر نمای کناری این خودرو شده است. چراغ‌های عقب نیز هماهنگی چندانی با نمای جلو ندارد و طراحی کلی آن نیز زیبا به نظر نمی‌رسد، اما شیوه روشن شدن آن و استفاده از LED طیفی در این بخش کمی جذابیت چاشنی آن کرده است.

بسترن بی سی

اطراف جلوپنجره شش ضلعی B30، یک قاب پلاستیکی مشکی رنگ وجود دارد که لبه‌های آن تا زیر چراغ‌های جلو امتداد یافته است و باعث اخم بیش‌تر چراغ‌های جلوی این خودرو شده است. چراغ‌های روشنایی در روز LED بسترن، در دو گوشه سپر جلوی این خودرو و به جای چراغ‌های مه شکن قرار داده شده است.

در مجموع به نظر می‌رسد طراحان بسترن هنگام طراحی نمای جلوی B30، نیم نگاهی به آستون مارتین لاگوندا داشته‌اند. نکته جالب در مورد B30های مونتاژ بهمن، درج عبارت بهمن به جای بسترن روی بدنه خودرو است.

 

فضای داخلی بسترن B30

حجم کابین این خودرو با توجه به اندازه‌اش رضایت‌بخش است و سرنشینان جلو و عقب، به هیچ وجه با کمبود فضا مواجه نخواهند بود. روکش صندلی‌ها ترکیب چرم مصنوعی و پارچه است که قسمت پارچه‌ای آن، از کیفیت خوب و طرح زیبایی برخوردار است.

قسمت‌هایی مانند تکیه‌گاه و نشیمن صندلی‌ها که باعث تعرق راننده و سرنشین می‌شود، از جنس پارچه است و دیگر قسمت‌های صندلی، از جنس چرم مصنوعی هستند. داشبورد خودرو از جنس PVC خشک است که این ویژگی در بیش‌تر خودروهای موجود در این رده مشترک است و باعث می‌شود در مدت کمی روی داشبورد این خودرو و قسمت‌های پلاستیکی آن، خط و خش‌های ریزی ظاهر شود.

روی داشبورد و تودری‌های بسترن B30، یک قسمت پلاستیکی طوسی طرح‌دار قرار دارد که بسترن از قرار دادن آن قصد القای حس استفاده از فیبرکربن را به سرنشینان داشته است. در میان داشبورد، نمایشگر 7 اینچی سیستم صوتی قرار دارد که از انواع فایل‌های صوتی و تصویری را پشتیبانی می‌کند و زیر آن درگاه‌های USB و AUX قرار دارند و با شش بلندگو، کیفیت و قدرت بسیار خوبی دارد.

 

کابین بی سی

همچنین راننده هنگام رانندگی می‌تواند نقشه راه‌ها و مسیرها را در این نمایشگر ببیند. غربیلک فرمان B30، به دلیل شکست کمی که در قسمت پایینی آن دارد، تقریبا به حالت D شکل در آمده و از حالت دایره‌ای خارج شده است و این موجب خوش دستی آن شده است.

نکته جالب در مورد این خودرو، قرار داشتن کلید در باک، روی تودری راننده است. رنگ‌بندی فضای کابین بسترن B30، دارای دو رنگ کرم و مشکی است که بهمن موتور هر دو مدل را به بازار عرضه می‌کند. سانروف برقی خودرو، به نسبت اندازه خودرو، کمی کوچک به نظر می‌رسد.

 

پیشرانه و ویژگی‌های فنی بسترن B30

پلت‌فرم بسترن B30، طبق ادعای مدیران این شرکت از فولکس‌واگن جتا گرفته شده است. این خودرو از یک پیشرانه 1598 سی‌سی 16 سوپاپ بهره می‌برد که به دلیل داشتن سیستم زنجیرتایم به جای تسمه، هزینه نگهداری پایینی دارد.

این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت 107 اسب‌بخار در دور 5500 و بیشینه گشتاور 155 نیوتن‌متر در دور 3600 است. این قدرت و گشتاور به وسیله یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت آیزین ژاپن با قابلیت تعویض دستی به محور جلوی این خودرو منتقل می‌شود.

این خودرو با دریافت استاندارد آلایندگی یورو5، در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی تنها 6.7 لیتر بنزین مصرف می‌کند که با توجه به وزن 1270 کیلوگرمی آن، عدد قابل قبولی است. سیستم فرمان برقی این خودرو، ساخت شرکت Thyssenkrupp است که از دقت خوبی برخوردار است.

آزمایش رانندگی بسترن B30

سوییچ را چرخانده و پیشرانه 1.6 لیتری B30، با صدایی کم و بدون لرزش اضافی روشن می‌شود. جعبه دنده را در حالت D قرار داده و حرکت را به آرامی آغاز می‌کنیم. به لطف داشتن جعبه‌دنده اتوماتیک 6 سرعته آیزین، تعویض دنده‌ها به موقع انجام می‌شود و به هنگام تغییر موقعیت شیفتر دنده از R به D و یا برعکس، جعبه‌دنده ضربه‌ای به اتاق وارد نمی‌کند و در شروع حرکت نیز، شتاب‌گیری خودرو قابل قبول است.

عملکرد فرمان الکتریکی این خودرو دقت بالایی دارد و نرمی فرمان و خوش‌دستی آن مانع از خستگی راننده در مسیر می‌شود. سیستم تعلیق این خودرو بیش‌تر ناهمواری‌های سطح جاده را به خود جذب کرده و مانع از انتقال آن به کابین خودرو می‌شود. عملکرد سیستم ترمز خودرو حتی در جاده‌های لغزنده و سطوح یخ‌زده، رضایت‌بخش است و تقریبا در هر شرایطی توان نگه‌داشتن خودرو را به راحتی دارد.

با قراردادن جعبه دنده این خودرو در حالت تعویض دستی، این امکان برای شما فراهم می‌شود که به هر دنده تا دورهای بالاتری گاز دهید، همچنین تعویض دستی دنده‌ها بسیار دقیق و بدون کوچک‌ترین تاخیری انجام می‌شود.

بسترن بی سی

البته نباید این نکته را فراموش کرد که در صورت بالا رفتن دور و رسیدن به محدوده قرمز، جعبه دنده به طور خودکار یک دنده اضافه می‌کند تا به پیشرانه و جعبه دنده این خودرو آسیبی وارد نشود. همچنین برای معکوس دادن به صورت دستی باید حتما دور موتور از 3000 پایین‌تر باشد.

جعبه دنده این خودرو، دارای حالت اسپرت است که در این حالت، تعویض دنده‌ها در دورهای بالاتر انجام می‌شود و واکنش خودرو نسبت به فشردن پدال گاز کمی سریع‌تر است و در صورت فشردن پدال‌گاز تا انتها، جعبه دنده با سرعت بیش‌تری اقدام به معکوس دادن می‌کند.

صدای پیشرانه به میزان کمی به داخل اتاق نفوذ می‌کند که این صدا در دورهای بالا نیز به همین میزان است و که اصلا آزاردهنده نیست. عملکرد سیستم تهویه مطبوع رضایت‌بخش است و تنها نکته منفی در مورد آن، صدای زیاد فن آن در دورهای بالا است که سرنشینان جلو را برای صحبت کردن با یکدیگر به زحمت می‌اندازد!

 

امکانات ایمنی و رفاهی بسترن B30

بسترن B30، با سطح قابل قبولی از امکانات ایمنی و رفاهی به بازار عرضه می‌شود و تقریبا هر آن‌چه شما از یک خودرو در این سگمنت انتظار دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. این خودرو امکاناتی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم شروع حرکت در سربالایی HHC، سیستم ضد سرقت، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و بدنه با ساختار تقویت شده است.

همچنین بسترن B30، کروز کنترل، غربیلک چرمی فرمان D شکل با کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن، کامپیوتر سفری، روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها، سانروف برقی، آینه‌های برقی گرمکن‌دار، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی، روکش صندلی‌ها با ترکیب چرم و پارچه، تنظیم دستی صندلی‌های جلو (راننده در شش جهت و سرنشین در چهار جهت)، شیشه بالابر راننده با قابلیت آنتی ترپ، چراغ‌های روشنایی در روز، سیستم صوتی و تصویری با نمایشگر لمسی 7 اینچی به همراه درگاه USB، AUX و ورودی بلوتوث و سیستم رهیاب ماهواره‌ای دارای نقشه راه‌های ایران را به شما ارائه می‌دهد.

بهمن موتور بسترن B30 را با گارانتی سه ساله یا 100 هزار کیلومتر به مشتریان عرضه می‌کند که این گارانتی نسبت به رقیبان ایرانی که دو سال یا 40 هزار کیلومتر به وسیله سازنده گارانتی می‌شوند بهتر است، اما در مقایسه با خودروهایی مانند رنو سیمبل و چری آریزو 5 که عرضه کننده این خودروها را به مدت پنج سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی کرده، گارانتی کم‌تری دارد و شاید تنها ضعف این خودرو به حساب آید.

سقف بسترن بی سی

در سال‌های گذشته، رفته رفته دید بد مردم نسبت به خودروهای چینی تغییر کرده است و این موضوع را باید قبول کرد که خودروسازان چینی سرعت پیشرفت چشم‌گیری دارند و نسبت به بسیاری از خودروهای تولید داخل، قابل اعتمادتر هستند.

بسترن B30 به دلیل پیشینه حضور خوب دو نسل بسترن B50 در بازار ایران، شانس موفقیت زیادی دارد و با توجه به داشتن طراحی زیبا، امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول، پیشرانه و جعبه دنده بی نقص، کیفیت ساخت و مونتاژ خوب و قیمت‌‌گذاری مناسب یکی از بهترین خودروهای موجود در این بخش است. بسترن B30 رقیب بسیار قدرتمندی برای خودروهایی مانند رنو سیمبل، چری آریزو5، دنا پلاس و بی‌وای‌دی F3 به حساب می‌آید.

در صورتی که بهمن موتور، بسترن B30، با جعبه دنده دستی را نیز به بازار عرضه کند، می‌تواند سهم بیش‌تری از بازار این سگمنت را به خود اختصاص دهد، با این حال به نظر می‌رسد در صورت عرضه این خودرو با جعبه دنده دستی در ایران در کنار نمونه اتوماتیک، B30 می‌توانست سهم بیش‌تری از بازار را به خود اختصاص دهد.

نوع موتور 4سیلندر -خطی
حجم موتور(cc) 1598
وضعیت انتقال قدرت موتور جلو، دیفرانسیل جلو
بیشینه قدرت (hp/rpm) 5500/107
بیشینه گشتاور(nm/rpm) 360/155
وزن خالص(Kg) 1270
بیشینه سرعت (Km/h)
نوع جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی(L/100km) 6.7
حجم مخزن سوخت(L) 50
حجم صندوق بار (L) 480
اندازه چرخ 205/55R16
ترمز های جلو و عقب دیسکی خنک شونده، دیسکی
تعلیق جلو مک‌فرسون
تعلیق عقب نیمه مستقل
طول×عرض×ارتفاع(mm) 1500×1790×4625
فاصله بین دو محور(mm) 2630
قیمت(میلیون تومان)

 

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟