اخبار خودرو ایران
افزایش گشتاور پیشرانه شاهین برای سال 1400

تجهیز شاهین و آریا به پیشرانه سه سیلندر توربو از 1401

چهارشنبه - ۲۵ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 5 دقیقه
سایپا شاهین

هفته گذشته گروه بهمن کارخانه توسعه قوای محرکه تیوان را در شهرک صنعتی کاسپین قزوین افتتاح کرد. طی قراردادی که بین گروه بهمن و سایپا منعقد شده، قرار است که در تیوان پیشرانه های سه سیلندری برای محصولات آتی سایپا اعم از شاهین و آریا تولید شود که گزارش ها از این قرار بوده این پیشرانه های جدید از سال 1401 روی محصولات سایپا نصب می شوند. ولی تا آن موقع سایپا دست نگه نداشته و به تازگی اقدام به به روزرسانی پیشرانه توربوشارژ چهار سیلندر شاهین کرده است.

مشخصات فنی سایپا شاهین 1400

به گزارش خودرونویس، سایپا شاهین فعلا از یک پیشرانه 1.5 لیتری هشت سوپاپ چهار سیلندر توربوشارژ بهره می برد که در نسخه های اولیه قادر به تولید حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور در 1800 دور بر دقیقه است. ولی سایپا به تازگی کاتالوگ رسمی شاهین را برای مدل 1400 تغییر داده که در آن بیشینه گشتاور تولیدی این پیشرانه توربوشارژ با 13 نیوتن متر افزایش به 178 نیوتن متر در 2500 دور بر دقیقه افزایش یافته است. سایپا اظهار کرده که این میزان افزایش گشتاور تنها با به روزرسانی نرم افزاری پیشرانه این خودرو حاصل شده و تغییر فنی در آن رخ نداده است. همین میزان افزایش گشتاور تاثیر خوبی روی کشش بهتر شاهین و شتابگیری اولیه و ثانویه خواهد داشت.

پیشرانه مگا موتور شاهین

نصب پیشرانه سه سیلندر تیوان روی شاهین و آریا

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، از سال آینده سایپا قصد دارد پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ تیوان را روی محصولات جدید خود یعنی شاهین و نسخه کراس اوور این خودرو یا همان آریا نصب کند. گروه بهمن و کارخانه توسعه قوای محرکه تیوان یک پیشرانه سه سیلندر را به صورت اختصاصی برای سایپا طراحی کرده اند که در دو نوع توربوشارژ و تنفس طبیعی روی محصولات مختلف سایپا در آینده نزدیک نصب خواهند شد.

پیشرانه سه سیلندر تیوان برای شاهین

این پیشرانه سه سیلندر در حالت تنفس طبیعی قادر به تولید 75 اسب بخار قدرت و در حالت توربوشارژ قادر به تولید 120 و 144 اسب بخار قدرت بوده و در قدرتمندترین نسخه قادر به تولید 222 نیوتن متر گشتاور است. در این لحظه مشخص نیست که نسخه تنفس طبیعی این پیشرانه روی چه خودرویی از محصولات سایپا در سال 1401 نصب می شود؛ ولی یقینا مدل توربوشارژ آن روی شاهین و آریا نصب می شود که به احتمال زیاد نسخه ضعیف تر برای مدل های مجهز به گیربکس دستی و نسخه قدرتمندتر این پیشرانه برای مدل های اتوماتیک شاهین و آریا نصب خواهند شد. لازم به ذکر است که این پیشرانه ها همگی استاندارد آلایندگی یورو 6 داشته و در کارخانه تیوان با همکاری شرکت AVL اتریش و با دستگاه های مدرن و پیشرفته مشابه با خط تولید مرسدس بنز و آئودی تولید شده اند.

پیشرانه-سه-و-چهار-سیلندر-تیوان

بیوک علی مرادلو مدیرعامل گروه بهمن اظهار کرد که در حال حاضر نسخه های آزمایشی این پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ تولید شده و برای تست در شاهین و آریا به سایپا تحویل داده شده است. پس از انجام آزمایش های اولیه و کالیبراسیون، در سال آینده این پیشرانه به صورت انبوه تولید و روی شاهین و آریا نصب می شود.

سایپا آریا 2

مشخصات پیشرانه سه سیلندر تیوان برای سایپا

این پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ تیوان برای سایپا حجم دقیقی معادل 999 سی سی دارد و دارای سه سیلندر با آرایش خطی و 12 سوپاپ است. این پیشرانه دارای تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت، سرسیلندر و بلوک سیلندر آلومینیومی پیشرفته، بالانسر، خنک کاری مستقل و متغیر سوپاپ ها، پمپ روغن با فشار متغیر و زنجیر تایم به جای تسمه است که همه این ها موجب شده این پیشرانه روی شاهین و آریا که وزن خالصی کمتر از 1300 کیلوگرم دارند، مصرف سوختی معادل 5 لیتر در هر 100 کیلومتر داشته باشد و در هر کیلومتر پیمایش نیز 90 گرم کربن دی اکسید تولید می کند.

بدین ترتیب باید اظهار کرد که این پیشرانه سه سیلندر با وجود تعداد کمتر سیلندر و حجم کمتر نسبت به پیشرانه فعلی چهار سیلندر شاهین که در مگا موتور توسعه یافته، بهینه تر، قدرتمندتر، مدرن تر و با کیفیت تر است.

کابین شاهین

جدا از نسخه توربوشارژ این پیشرانه سه سیلندر که برای محصلات رده B و C سایپا با وزن کمتر از 1300 کیلوگرم توسعه یافته، نسخه تنفس طبیعی این پیشرانه با 75 اسب بخار قدرت، برای محصول سگمنت A سایپا توسعه یافته که در آینده از این محصول نیز پرده برداری خواهد شد.

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • حبیب محمودی | 14 مهر 1400 - 9:10 ق.ظ

    عالیه اگه موتور جدید بزارن برا شاهین وجه دوم که خرداد ۱۴۰۱ باید پرداخت کنم واریز میکنیم در غیر اینصورت پولمو از شرکت سایپا میگیرم و شاهین رو نمیخوام

    • یحیی دادگر | 14 مهر 1400 - 12:18 ب.ظ

      سلام، ثبت نام شما با شرایط فعلی و مشخصات موجود سایپا شاهین بوده، هنوز ثبت نام و پیش فروش شاهین با موتور جدید شروع نشده و سایپا چیزی در این خصوص اعلام نکرده