اخبار خودرو جهان
کاملا کاربردی و ایمن

تاکسی الکتریکی خودران Zoox از راه رسید

سه شنبه - ۲۵ آذر ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
تاکسی خودران الکتریکی Zoox

کمپانی آمریکایی Zoox پس از اینکه در اواسط سال جاری توسط آمازون خریداری شد، حال اولین خودروی الکتریکی خودران کاملا کاربردی خود را معرفی کرده است. این کمپانی که یک شرکت مستقل و زیر چتر گروه Amazon.com محسوب می شود اظهار کرده که این تاکسی بدون راننده برای استفاده در محیط های پرترافیک و پرازدحام شهری طراحی شده است.

به گزارش خودرونویس، کمپانی Zoox در سال 2014 تاسیس شده و از ترکیب هوش مصنوعی، دانش رباتیک، طراحی خودرو و انرژی پایدار برای به روزرسانی سیستم حمل و نقل فردی در این سالها استفاده کرده است. این شرکت به وسیله دانش خود قصد دارد آینده ای ایمن تر، تمیزتر و لذت بخش تر را برای هر فرد به ارمغان بیاورد.

 

طراحی کابین تاکسی خودران شرکت Zoox

تاکسی تمام الکتریکی تمام خودران شرکت Zoox طراحی شبیه به کالسکه داشته و ظرفیت نشستن برای چهار سرنشین به صورت رو به هم را درون کابین خود دارد. درون کابین این تاکسی هیچ غربیلک فرمانی به منظور کنترل و هدایت خودرو طراحی نشده؛ چراکه این تاکسی الکتریکی به صورت تمام خودران و بدون نیاز به راننده هدایت می شود و فعالیت می کند. بدین ترتیب کابین آن عاری از هرگونه ادوات کنترلی است.

کابین تاکسی خودران الکتریکی Zoox

این تاکسی الکتریکی تمام خودران قادر است تا با در نظر گرفتن محدودیت سرعت در هر مسیری، در نهایت به بیشینه سرعت 121 کیلومتر بر ساعت دست یابد. همچنین قابلیت حرکت به هر دو طرف و امکان فرمان پذیری هر چهار چرخ را دارد که همین موضوع سبب کاربردی تر شدن این تاکسی خودران در مسیرهای باریک و پرازدحام و شلوغ شهری شده است. این تاکسی خودران به لطف دارابودن طول کلی تنها 3.63 متر، به قدری کوچک است که می تواند در هر فضایی جا شود و می تواند جهت حرکت خود را بدون نیاز به دنده عقب گرفتن تغییر دهد.

وظیفه تامین انرژی تاکسی الکتریکی خودران Zoox بر عهده یک پک باتری 133 کیلووات ساعتی بوده که این تاکسی رباتیک Zoox را قادر ساخته با یکبار شارژ کامل 16 ساعت به صورت بی وقفه فعالیت کند. این پک باتری را باید یکی از بزرگترین و پرظرفیت ترین باتری ها نصب شده در بین خودروهای الکتریکی در تمام دنیا تا این لحظه حساب کرد.

تاکسی خودران الکتریکی Zoox

ویژگی های ایمنی خیره کننده تاکسی رباتیک Zoox

جدا از تمام موضوعات مطرح شده، ادعا شده که تاکسی الکتریکی خودران Zoox دارای 100 ویژگی ایمنی منحصر به فرد بوده که در خودروهای معمولی با راننده نمونه آنها یافت نمی شود. این تاکسی خودران کوچک دارای کیسه ایمنی هوا در داخل کابین بوده که گفته شده به موجب آن پنج ستاره ایمنی برای هر چهار سرنشین حاضر در داخل کابین تضمین شده است. سیستم خودران تاکسی الکتریکی Zoox از ترکیب دوربین های متعدد، رادار، لیدار با زاویه اسکن 270 درجه و قابلیت مشاهده هر چهار گوشه خودرو و مشاهده تمامی نقاط کور بهره می گیرد تا در کنترل این تاکسی خودران هیچ نقصی وجود نداشته باشد.

 

سخن پایانی

تاکسی الکتریکی تمام خودران Zoox در این لحظه در حال گذراندن تست های نهایی خود در شهر لاس وگاس، سانفرانسیسکو و فاستر سیتی بوده و پس از اتمام موفقیت آمیز این تست ها، در ناوگان حمل و نقل درون شهری شرکت های مختلف استفاده خواهد شد.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟