اخبار خودرو جهان
آیا اروپا بزرگ ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی می ‌شود؟

تاثیر یارانه ‌ها در تداوم فروش خودروهای الکتریکی

سه شنبه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
آئودی ای ترون GT

یارانه‌ها و سایر مشوق‌هایی که از سوی دولت‌ها برای ترغیب مردم به استفاده از خودروهای الکتریکی اعطا می‌شود، همگی به افزایش تقاضا برای خرید خودروهای الکتریکی کمک شایانی می‌کنند، اما چین با سیاست‌های خاص خود به مثابه هشداری است که این اقدام را زودگذر تلقی می‌کند.

،به گزارش خودرونویس به نقل  از خبرگزاری وال‌استریت ژورنال، فروش خودروهای الکتریکی در کشورهای اروپایی با رکورد بی‌سابقه‌ای مواجه شده است طوری که حتی کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی را نیز مغلوب خود کرده است و دلیل آن این است که دولت‌ های اروپایی توانسته‌اند با در نظر گرفتن یارانه و اعطای مشوق‌های دیگر و همچنین عرضه مدل‌های جدید از خودروهای الکتریکی و هیبریدی مشتریان را به استفاده از این نوع خودروها تشویق کنند.

بر اساس این گزارش، سال گذشته، سهم جهانی این قاره از فروش خودروهای الکتریکی تقریبا دوبرابر شد؛ این در حالی است که چین و آمریکا سهم بازار را از دست دادند.

اما به گفته تحلیل‌گران، عامل کلیدی که در موفقیت فروش خودروهای الکتریکی در اروپا نقش‌آفرینی داشته است، در نظر گرفتن مشوق‌های مالی در دوران همه‌گیری کرونا است و بسیاری از تحلیل‌گران معتقد هستند که با از بین رفتن کرونا، این شرایط کاملا تغییر خواهد کرد. نکته مهم دیگر اینکه مشوق‌ها و یارانه‌هایی که از سوی دولت‌ها برای خرید خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده است تنها تا پایان سال 2021 اعتبار دارند و پس از آن منقضی می‌شوند.

 

نقش‌ مشوق‌های مالی در افزایش سهم بازار

آرنت الینگورست، از تحلیل‌گران بازار خودرو با اشاره به این شرایط گفت: این بازار به شدت به رویکرد دولت و تخفیف‌هایی که شرکت‌ها در نظر می‌گیرند حساس است. با حذف یارانه‌ها و مشوق‌های دولتی فروش خودروهای الکتریکی دست‌کم برای یک تا دو فصل کاهش فروش 30 تا 40 درصدی را تجربه خواهند کرد.

نکته مهم اینکه؛ خودروهای الکتریکی بدون یارانه‌ها و مشوق‌های دولتی، همچنان گران‌قیمت‌تر از نمونه‌های درون‌سوز هستند؛ به همین دلیل است که احتمالا نمی‌توان تا پایان این دهه، خداحافظی با خودروهای درون‌سوز را جدی گرفت. برای تحقق این امر باید قیمت باتری تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد تا رقابت جدی – بدون مشوق و انگیزشی – با درون‌سوزها شکل بگیرد.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا با وضع قوانین سختگیرانه در خصوص انتشار آلودگی توسط خودروها، مسیر را برای معرفی خودروهای الکتریکی و هیبریدی باز کرد تا از این طریق هدف خود را فارغ از مشوق‌های دولتی، سریع‌تر عملیاتی کند.

پس از اتفاق افتادن همه‌گیری کرونا، دولت‌هایی که به دنبال جبران شوک اقتصادی ناشی از تاثیر ویروس کرونا بودند، کمک به صنایع در خط مقدم جنگ با تغییر اقلیم را هدف خود قرار دادند. بخشی از این کمک‌ها به مشوق‌هایی تبدیل شد که به مصرف‌کنندگان امکان خرید راحت‌تر خودروهای الکتریکی را می‌داد و همین امر باعث افزایش تقاضا در خرید الکتریکی‌ها شد. این رویکرد تصور رهبران صنعت به ویژه صنعت خودرو را تغییر داد چرا که هیچ توجیهی برای سرمایه‌گذاری هنگفت در بازار خودروهای الکتریکی وجود نداشت.

هاکان ساموئل‌سان، مدیر شرکت خودروسازی ولوو که اکنون تحت مالکیت گروه هولدینگ جیلی قرار دارد، با اشاره به انگیزه اصلی در خصوص خودروهای الکتریکی گفت: ما به دنبال این هستیم که خودروهای الکتریکی را به مراتب جذاب‌تر از خودروهای درون‌سوز برای مشتریان تولید کنیم اما مساله مهم این است که مشوق‌های مالی و معافیت از مالیات شرایط پایدار و همیشگی نیستند.

 

تاثیر عرضه مدل‌های جدید الکتریکی در بازار

خودروسازان معرفی مدل‌های جدیدی از خودروهای الکتریکی را در اوایل سال گذشته آغاز کردند. به‌عنوان مثال، گروه خودروسازی فولکس‌واگن به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز اروپا از مدل‌های ID.3 و ID.4 خود رونمایی کرد. خودروساز مطرح دیگری همچون ب‌ام‌و، مرسدس و آئودی نیز مدل‌های الکتریکی فوق‌العاده‌ای را به بازار عرضه کردند. امسال نیز شرکت خودروسازی مرسدس در نظر دارد مدل EQS که یک مدل الکتریکی و خودران است را روانه بازار کند؛ این خودرو به نوعی جانشین پرچم‌دار کلاس S است.

سال گذشته حدود 65 مدل الکتریکی جدید در اروپا عرضه شد که این میزان در چین نصف بود. امسال نیز قرار است 99 مدل جدید دیگر در خیابان‌های اروپا عرض اندام کنند. این در حالی است که سال گذشته آمریکای شمالی میزبان 15 مدل جدید الکتریکی بود و امسال قرار است این عدد به 64 مدل افزایش یابد.

تولیدکنندگان بر این باورند که مشوق‌های مالی و ظهور تعداد بالایی از مدل‌های الکتریکی در زمان مناسبی اتفاق افتاده طوری که هم به عرضه و هم به تقاضا انرژی می‌بخشد.

بریتا سیگر، عضو هیات مدیره خودروسازی دایملر ضمن اشاره به موفقیت دولت‌های اروپایی در فروش خودروهای الکتریکی گفت: شما باید محصول درستی را ارایه دهید، نتیجه این کار چیزی است که در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم. هرچه محصول شما بهتر باشد، مشوق‌ها فروش آن را بیشتر تضمین می‌کنند.

پورشه تایکان کراس توریسمو

نقش برندهای مطرح در فروش الکتریکی‌ها

یکی دیگر از تحلیل‌گران صنعت خودرو می‌گوید: برندهای مطرحی که پشت خودروهای الکتریکی هستند نیز در موفقیت فروش آن‌ها بسیار نقش دارند. به عنوان مثال، وقتی فورد یک مدل تمام الکتریکی عرضه می‌کند، جایی برای فکر کردن باقی نمی‌گذارد و مشتری هرگز بر سر دوراهی قرار نمی‌گیرد.

سال گذشته، فروش خودروهای پلاگ‌این‌هیبریدی در اروپا با رشد 137 درصدی به 1.4 میلیون دستگاه رسید و توانست چین را پشت سر بگذارد. فروش خودروهای پلاگ‌این‌هیبریدی سال گذشته در چین با 12 درصد رشد به 1.3 میلیون دستگاه رسید و آمریکا نیز با 4 درصد رشد به 328 هزار دستگاه رسید.

وضعیت کنونی بازار اروپا یادآور سیر خودروهای الکتریکی چین در سال‌های قبل است. پکن برای عرض‌اندام در بازارهای غربی، یارانه و مشوق‌های خوبی را برای خرید خودروهای الکتریکی در نظر گرفت و از سوی دیگر تولیدکنندگان را متعهد کرد که بخش مشخصی از تولیدات خود را به صورت الکتریکی ارایه دهند.

 

تاثیر حذف یارانه‌ها در کاهش فروش

این اقدامات دست به دست هم داد و به راه‌اندازی صدها استارت‌آپ کمک کرد و در نهایت سهم خودروهای الکتریکی از بازار را تا اواسط سال 2019 به بیش از 8 درصد افزایش داد. پس از آن، پکن میزان مشوق‌ها را در ژوئن سال 2019 کاهش داد و کاهش فروش را به طور ملموس تجربه کرد و این امر باعث شد تا پایان سال فروش خودروهای الکتریکی حدود 5 درصد کاهش پیدا کند. پس از جریان همه‌گیری کرونا، فروش خودروهای الکتریکی در چین افت بیشتری را تجربه کرد و این امر، تردید در مورد توانایی پکن برای تحقق هدف خود که افزایش فروش 20 درصدی خودروهای الکتریکی جدید تا سال 2025 بود، را بیشتر کرد.

اکنون در اروپا، دولت‌ها در حال بررسی برنامه‌هایی برای حذف یارانه‌ها و مشوق‌هایی هستند که برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده‌اند. اما تحلیل‌گران می‌گویند دولت‌ کشورهایی که در خودروسازی دستی بر آتش دارند، همچون فرانسه و آلمان، می‌توانند این مشوق‌ها را حتی بیشتر از امسال نیز تمدید کنند.

در حالی که بیشتر رهبران صنعت از تلاش‌ دولت‌ها برای آغاز بازارهای فن‌آوری جدید مانند خودروهای الكتریكی استقبال می‌كنند، خودروسازها این نگرانی را دارند كه یارانه‌ها و مشوق‌های دولتی فقط تأثیر كوتاه‌مدت داشته باشند و بدون تغییرات ساختاری گسترده‌تر، منجر به پایداری بازار نشوند. از این رو، آن‌ها از دولت‌ها می‌خواهند که تمرکز بیشتری روی توسعه زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه‌های شارژ، حمایت‌های مالی برای ساخت کارخانه‌های باتری‌سازی و مالیات بر دی‌اکسید کربن داشته باشند.

4.5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟