اخبار خودرو جهان
مدرن ترین و پیچیده ترین محصول ب ام و

ب ام و iX الکتریکی 2021 رونمایی شد

پنجشنبه - ۲۲ آبان ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
ب ام و iX

ب ام و سری 7 دیگر پرچمدار تکنولوژی محصولات ب ام و نیست و این برند باواریایی پرچمدار جدید تکنولوژی خود را معرفی کرده است. این خودروی جدید ابعاد بزرگ داشته و به صورت تمام الکتریکی، تمام متصل و نیمه خودران به بازار عرضه می شود. زمانی که این اسیووی الکتریکی در حالت پروتوتایپ و پیش تولید بود، iNext نام داشت؛ ولی تبدیل این خودرو از نسخه پروتوتایپ به نمونه تولیدی باعث شده تا نام آن به iX تغییر کند. در حالی که این اسیووی لاکچری و مدرن الکتریکی ب ام و هنوز در حال پشت سر گذاشتن فازهای توسعه و تولید است، اما تقریبا ب ام و با رونمایی آن تمامی جزییات iX را منتشر کرده است.

به گزارش خودرونویس، این اسیووی الکتریکی جدید روی پلتفرم جدید ب ام و توسعه یافته که صرفا ویژه تولید خودروهای الکتریکی طراحی شده است. این پلتفرم ارتقای بسیار زیادی نسبت به پلتفرم های پیشین ب ام و داشته که بارزترین ویژگی های آن از دید ب ام و، هماهنگی کامل آن با سیستم های رانندگی خودران و همچنین سرویس های و تکنولوژی های دیجیتال است. به عنوان مثال توان پردازش داده های پردازنده این خودرو 20 برابر نمونه پیشین شده است.

نمای جلو ب ام و iX

طراحی ظاهری ب ام و iX

در خصوص ابعاد، ب ام و iX الکتریکی به سایر اسیووی های درونسوز ب ام و بسیار نزدیک است. این کراس اوور الکتریکی طولی برابر با X5، ارتفاعی برابر با X6 و ابعاد چرخی برابر با X7 دارد. این موضوع باعث شده تا iX کراس اووری خشن و چندان جذاب در نگاه اول به نظر نرسد، ولی ب ام و اینگونه توضیح داده که این طراحی مینیمال، سبک طراحی خودروهای آینده بوده و بیشتر مورد پسند مشتری امروزی است.

نمای عقب ب ام و iX

هرچند امیدوار بودیم که در کراس اوور الکتریکی iX دیگر شاهد جلوپنجره زشت و بیش از اندازه بزرگ ب ام و نباشیم، اما متاسفانه ب ام و این المان را هرچند به صورت بسته ولی در iX حفظ کرده و از آن به عنوان بستری برای نصب دوربینها، سنسورهای متعدد و رادار و سایر سیستم های مربوط به تکنولوژی رانندگی خودران و کمکی راننده استفاده کرده است.

نمای جانبی ب ام و iX

آدریان ون هویدونک مدیر طراحی ب ام و در خصوص استایل ظاهری iX بیان کرد:

ب ام و iX به خوبی نشان می دهد که ما چگونه می توانیم تکنولوژی های جدید را در قالب خودرویی طراحی مدرن و احساسی تولید کنیم. هرچند این خودرو از نظر تکنولوژی بسیار پیچیده است، ولی ظاهری بسیار ساده و غیر پیچیده دارد.

 

طراحی داخلی ب ام و iX

ب ام و iX اولین خودروی تولیدی جهان محسوب شده که به غربیلک فرمانی شش ضلعی مجهز شده که به گفته ب ام و این غربیلک فرمان دسترسی راننده و همچنین دید وی را نسبت به نمایشگر اطلاعات این خودرو در پشت فرمان بهبود می بخشد. یکی دیگر از ویژگی های کابین ب ا م و iX که توجه ما را به خود جلب کرده، کلیدهای تنظیم الکترونیکی صندلی ها بوده که به جای اینکه روی صندلی ها طراحی شوند، روی رودری ها جانمایی و طراحی شده اند و درست استایلیی شبیه به طراحی کلیدهای کنترلی صندلی های مرسدس بنز دارند.

کابین ب ام و iX

مشخصات فنی ب ام و iX

قلب تپنده ب ام و iX از پنجمین نسل پیشرانه های الکتریکی این برند باواریایی تشکیل شده است. این خودرو به دو موتور الکتریکی متکی بوده که روی هم رفته قادر به تولید بیشینه قدرتی فراتر از 500 اسب بخار هستند. به لطف همین موتورهای الکتریکی، ب ام و iX قادر است در کمتر از 5 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

ب ام و iX به لطف بهره بردن از یک پک باتری 100 کیلووات ساعتی قادر است در حالت شارژ کامل بیشینه مسافت 484 کیلومتر را تحت سیکل EPA FTP طی کند. در صورت درنظر گرفتن سیکل WLTP اروپا بیشینه مسافت قابل پیمایش این خودرو در حالت شارژ کامل به 600 کیلومتر افزایش می یابد. لازم به ذکر است که تمامی این اعداد ذکر شده هنوز نهایی نشده و در این مرحله از توسعه ب ام و iX به دست آمده است.

ب ام و iX

قابلیت های شارژ ب ام و iX از جمله جذاب ترین ویژگی های این خودرو محسوب می شوند. در صورت اتصال این کراس اوور الکتریکی به شارژر سریع DC 200 کیلوواتی، تنها 40 دقیقه زمان لازم است که باتری های این خودرو تا 70 درصد ظرفیتشان شارژ شوند. ضمن اینکه در صورت شارژ سریع 10 دقیقه ای، انرژی لازم برای پیمایش 120 کیلومتر مسافت در باتری های این خودرو ذخیره می شود.

 

سخن پایانی

در این لحظه هیچ صحبتی مبنی بر تاریخ دقیق عرضه و همچنین آغاز تولید iX توسط ب ام و نشده است. اما ب ام و اظهار کرده که قصد دارد تولید این اسیووی الکتریکی را در نیمه دوم سال 2021 در کارخانه Dingolfing آغاز کند. بدین ترتیب انتظار می رود که این خودرو از اواخر سال 2021 به بازار جهانی عرضه شود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟