اخبار خودرو جهان
خودروی شهری الکتریکی با مواد اولیه بازیافتی و قابل بازیافت

ب ام و i ویژن Circular کانسپت رونمایی شد

دوشنبه - ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
ب ام و i ویژن Circular

ب ام و با چند خودرو در نمایشگاه مونیخ 2021 حاضر شده است. برخی از این محصولات مانند اسیووی الکتریکی iX و سدان i4 و همچنین کانسپت جدید iX5 هیدروژنی پیشتر دیده شده اند. ولی در کنار این دو خودروی الکتریکی تولیدی و هیدروژنی پروتوتایپ، ب ام و خودروی جدیدی به نام i ویژن Circular کانسپت را در مرکز استیج خود در مونیخ رونمایی کرده که بسیار محصول جذابیست.

به گزارش خودرونویس، ب ام و i ویژن Circular کانسپت یک خودروی الکتریکی کامپکت چهار نفره بوده که آینده تولید خودرو در سال 2040 را نشان می دهد. تمرکز در طراحی این خودرو با دوام و لوکس بودن است و در طراحی آن 100 درصد از مواد اولیه قابل بازیافت استفاده شده که حتی پک باتری نیز شامل این قاعده است. ب ام و اظهار کرده که تولید پک باتری با استفاده از موادی که در حلقه بازیافت هستند، چگالی انرژی بسیار بالاتری دارد و بدون استفاده از منابع ارزشمند و تمام شدن آنها می توان چنین باتریهایی را تولید کرد.

نمای عقب ب ام و i ویژن Circular

طراحی ظاهری و کابین ب ا م و i ویژن Circular

از نظر ظاهری ب ام و i ویژن Circular کانسپست رویکرد ویژه ای نسبت به زبان طراحی فعلی این کمپانی آلمانی دارد. به عبارت دیگر جلوپنجره دوقلوی معروف ب ام و همچنان در این خودرو حفظ شده و چراغ های اصلی جلو به نوعی در گوشه های جلوپنجره و بین خطوط آن جانمایی شده اند. همچنین المان های روشنایی LED دیگری در برخی از قسمت های جلوپنجره دیده می شوند. شیشه جلو و سقف این خودرو به صورت یک پارچه از یک قطعه شیشه ای تولید شده اند که سرتاسر تولید خودرو امتداد یافته است. دیزاین چرخ ها با جلوپنجره و چراغ های جلو هماهنگی دارد و دارای پره هایی باریک هستند. در پروفیل عقب نیز شاهد همان استایل طراحی هستیم و یک نوار LED سرتاسری برای این خودرو نصب شده است.

ب ام و i ویژن Circular

در کابین این خودرو از ترکیب مواد اولیه خاص و منحصر به فردی استفاده شده که ب ام و به آن new joining techniques می گوید. تولید داشبورد به وسیله تکنولوژی پرینت سه بعدی باعث کاهش استفاده از چسب شده و موجب طراحی یک تکه شده که با المان های کریستالی تزیین شده است. به جای نصب یک نمایشگر سنتی لمسی در قسمت مرکزی داشبورد، اطلاعات مورد نیاز در قسمت بالایی نمایشگر پشت فرمان و در پایین شیشه جلو به سرنشینان و راننده نشان داده می شوند.

نمای جانبی ب ام و i ویژن Circular

درون کابین چهار صندلی راحتی نصب شده که به خاص بودن این خودرو افزوده است. ب ام و برای این صندلی ها تودوزی به رنگ اسطوخودوس اجرا کرده و جنس تودوزی نیز از مواد پلاستیک بازیافتی انتخاب شده است. ضمن اینکه هر چهار صندلی نصب شده درون کابین این خودرو دارای یک فریم آلومینیومی سبک وزن هستند. حتی غربیلک فرمان این خودرو نیز به وسیله تکنولوژی پرینت سه بعدی و با استفاده از پودر چوبی خاص تولید شده است.

داشبورد ب ام و i ویژن Circular

سخن پایانی

قرار نیست که ب ام و i ویژن Circular کانسپت به مدل تولیدی تبدیل شود؛ حداقل به این زودی ها چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و شاید در سال 2040 بتوانیم خودرویی مشابه این را در سبد محصولات ب ام و مشاهده کنیم. ولی انتظار می رود که ب ام و برخی از این تکنیک های استفاده از مواد اولیه بازیافتی و قابل بازیافت را در برخی از محصولات آینده خود استفاده کند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟