اخبار خودرو ایران
تاثیر لغو تحریم ها بر قیمت خودرو

بازار خودرو به کدام سمت می رود؟

چهارشنبه - ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
بازار خودرو ایران

این روزها بازار خودرو سرگردان است و دغدغه اصلی مشتریان این است که این بازار به کدام سمت می رود؟ خبر پیشرفت مذاکرات هسته ای از یک سو این امید را ایجاد می کند که شاید به زودی شرایط تغییر کند و با انجام توافق هم قیمت ها کاسته شود و هم عرضه خودروها و حتی مدل های جدید افزایش یابد.

به گزارش خودرونویس، اما از سوی دیگر حرف های مسئولان نشان می دهد که هزینه سربار خودروسازان مدام در حال افزایش بوده و هست و چاره ای جز افزایش  قیمت خودرو نیست. گرچه دولت تلاش می کند تا قبل از انتخابات و برای نشان دادن ثبات نسبی به هر قیمتی شده این افزایش را به تعویق بیاندازد ، اما در نهایت این اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه در غیر این صورت ادامه راه برای خودروسازانی که در حال حاضر هم ضررهای زیادی متحمل شده اند غیر ممکن است.

اما سوی دیگر این ماجرا مصرف کنندگانی هستند که از هر افزایش قیمتی متضرر می شوند و ناراضی و باید قبول کرد که انصافا حق دارند و باید فکری به حال مصرف کننده علی الخصوص قشر متوسط کرد؛ وگرنه خرید خودرو برای آنها به رویا تبدیل خواهد شد .

اما از سوی دیگر هزینه های تولید در ایران به دلیل مشکلات مدیریتی، ساختارهای فرسوده، تحریم ها، مشکلات بانکی، حمل و نقل و بحث قیمت دلار و کمبود نقدینگی روز به روز افزایش می یابد. متاسفانه امروز گرانی حقیقتی تلخ در جامعه ما هست؛ نه تنها در خودرو بلکه در مایحتاج اصلی و معیشتی مردم نیز این گرانی حس می شود.

 

به برداشتن تحریم ها امیدوار نباشیم

چنانچه تحریم ها هم برداشته شود آنقدر مشکلات داخلی داریم که انتظار معجزه نمی رود و خوشبینانه ترین حالت این است که دلار روی قیمت فعلی و یا با اندک نوسانی کمتر باقی بماند که از سوی دیگر تورم سالانه اقتصادی پوشش خواهد داد.

به نظر می رسد با توجه به قرارداد عمیق همکاری میان ایران و چین به عنوان یک حرکت استراتژیک، خودروسازان این کشور نقش اصلی را در آینده تولید و بازار ایران داشته باشند و خودروسازان غربی، ژاپنی و کره ای که بازار را برای بار دوم ترک کرده بودند این بار خیلی راحت سر سفره بازار ایران نمی توانند بیایند و قوانین سخت گیرانه تری برای آنها وضع شود . هر آنچه هست در بهترین شرایط شاید این باشد که همین قیمت ها حفظ شود و انتظار کاهش محسوسی در قیمت ها نیست البته تاریخ هم گواه این ادعاست.

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟