اخبار خودرو ایران
در یک موسسه معتبر اروپایی بررسی شد

رانا پلاس موفق به دریافت استاندارد برخورد با عابر پیاده شد

دوشنبه - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده رانا پلاس

در گذشته اولویت خودروسازان در طراحی یک خودرو تنها حفظ جان سرنشینان و راننده بود. اما مدتیست که خودروسازان در طراحی خودرو علاوه بر حفظ فاکتورهای مربوط به ایمنی سرنشینان و راننده، به فکر تامین ایمنی عابرین پیاده در صورت برخورد با خودرو نیز افتاده اند. نحوه طراحی کاپوت، شیشه جلو، سپر و جنس مواد استفاده شده در این قسمت همگی در شدت آسیب وارد شده به عابر پیاده در هنگام برخورد با خودرو تاثیر دارند. شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور تامین ایمنی عابر پیاده در تصادف را در دستور کار طراحی محصولات جدید خود قرار داده است. ایران خودرو در اولین قدم موفق به دریافت استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده برای خودرو تارا شده و حال خودرو رانا پلاس موفق به دریافت استاندارد برخورد با عابر پیاده از یک موسسه معتبر اروپایی شده است.

به گزارش خودرونویس، عمده تصادفات بین خودرو و عابر پیاده از قسمت جلویی صورت می گیرد. در این حالت اولین ضربه توسط خودرو به عابر پیاده وارد شده و وی را به زمین پرتاب کرده و دومین ضربه از سطح زمین به عابر پیاده وارد می شود. ولی معمولا ضربه وارد شده از خودرو شدت بیشتری دارد. اولین قسمتی از خودرو که با عابر پیاده برخورد کرده سپر بوده که با پاها برخورد می کند. سپس لبه کاپوت بوده که به لگن و قسمت میانی بدن برخورد کرده و در ادامه کاپوت و شیشه جلوی خودرو بوده که به سر عابر پیاده برخورد می کند. خودروسازان باید در طراحی این قسمت ها الزامات تامین ایمنی عابر پیاده در تصادف را لحاظ کنند.

استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده رانا پلاس

دلیل اصلی تلفات عابرین پیاده در هنگام تصادف با خودرو به دلیل ضربه مغزی و برخورد سر با کاپوت خودروست. کاپوت خودرو از ورق فلزی طراحی شده و ساختار آن به نوعی بوده که به خوبی نمی تواند از سر عابر پیاده محافظت کند. اگر فاصله بین کاپوت و خودرو در محدوده 10 سانتی متر و بیشتر باشد ایمنی عابر پیاده در تصادف بیشتر می شود. اما کمتر از این مقدار خطر مرگ عابر پیاده در تصادف را بیشتر می کند. همچنین نحوه طراحی محل تلاقی شیشه جلو با کاپوت و زاویه شیشه جلو نیز در تامین ایمنی عابر پیاده اهمیت زیادی دارد.

استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده رانا پلاس

ایران خودرو برای دریافت استاندارد برخورد با عابر پیاده در خودروی رانا پلاس، پروفیل جلوی این خودرو را به نحوی طراحی کرده که کمترین آسیب به پا و سر عابر پیاده در تصادف وارد شود. رانا پلاس به تازگی توسط یک موسسه معتبر اروپایی برای دریافت استاندارد تصادف با عابر پیاده بررسی شده که موفق به دریافت استاندارد روز ECE R127 اروپا در زمینه برخورد با عابر پیاده شده است. این استاندارد در واقع شبیه سازی برخورد خودرو با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت با عابر پیاده است. این آزمون دارای دو بخش سنجش ضربه وارد شده به سر و پا عابر پیاده است و نقاط مختلف برخورد اعم از سپر، کاپوت، جلوپنجره و شیشه جلو مورد ارزیابی قرار می گیرند. نیروهایی که از این قسمت ها به سر و پای عابر پیاده وارد می شوند باید در محدوده مجاز تعیین شده استاندارد اروپا باشند.

استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده رانا پلاس

مرکز تحقیقات ایران خودرو به لطف تغییراتی که در طراحی قسمت جلویی رانا پلاس و مواد بکار رفته در این قسمت اعمال کرده توانسته موفق به دریافت استاندارد برخورد با عابر پیاده از اروپا شود. لازم به ذکر است که دریافت این استاندارد شرط عرضه یک خودرو به بازار اروپا بوده و از جمله استانداردهای اجاری 85 گانه ایران نیز در طراحی یک خودرو محسوب می شود.

 

خودروسازان برای دریافت استاندارد برخورد با عابر پیاده باید الزاماتی را در طراحی خودرو رعایت کنند و پارامترهای مختلفی را باید تغییر دهند تا بتوانند ایمنی عابر پیاده در تصادف را تضمین کنند. در اولین قدم خودروساز باید از مواد اولیه نرم و الاستیک در طراحی قسمت جلویی خودرو استفاده کند که انرژی حاصل از برخورد با عابر پیاده را جذب کند و با تغییر شکل خود باعث وارد شدن انرژی کمتری به بدنه عابر پیاده شود و به بیان ساده تر شدت ضربه وارد شده را کاهش دهد.

استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده رانا پلاس

ایران خودرو در راستای تحقق هدف خود مبنی بر ارتقا کیفیت محصولات موجود و سطح ایمنی آنها اقدام به دریافت استاندارد برخورد با عابر پیاده برای خودروی رانا پلاس کرده است. به لطف مواد اولیه به کار رفته در طراحی سپر، جلوپنجره، استفاده از فوم های نرم در پشت سپر، سبک طراحی چراغ ها و آلیاژ کاپوت و فاصله کاپوت از موتور، نحوه طراحی کاپوت و محل اتصال کاپوت با شیشه خودرو، رانا پلاس ایران خودرو موفق به دریافت استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده از موسسه معتبر اروپایی شده است. دریافت استاندارد ایمنی عابر پیاده ابتدا برای خودروی تارا و حال هم برای خودرو رانا پلاس نشان از عزم ایران خودرو برای ارتقا سطح ایمنی محصولات خود و تولید محصولات با استانداردهای روز دنیا دارد.

4.2 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟