اخبار خودرو ایران
گامی مهم برای داشتن هوایی پاک

لزوم استفاده از اتوبوس های برقی مانند آتروس e در ناوگان اتوبوسرانی شهری

شنبه - ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
اتوبوس-برقی-آتروس-e-ایران-خودرو-دیزل-16

ناوگان حمل و نقل عمومی یک کشور یکی از شاخص های بررسی توسعه یافتگی آن محسوب می شود. سالهاست که در اروپا، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان موضوع استفاده از وسایل نقلیه برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح شده که هدف اصلی کاهش آلودگی های زیست محیطی و آلایندگی های ناشی از اتوبوس های درون شهریست. امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی استفاده از اتوبوس های برقی در ناوگان حمل و نقل درون شهری رایج شده و متاسفانه در ایران هنوز اقدام مثبتی در این زمینه انجام نشده است. اما معرفی اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل می تواند به عنوان نقطه عطفی در این زمینه تلقی شود. اتوبوس برقی آتروس e اولین اتوبوس باتری الکتریکی تولیدی در ایران بوده و یکی از مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در ناوگان اتوبوسرانی درون شهریست.

به گزارش خودرونویس، علت اصلی آلودگی شهرهای بزرگ خودروهای سواری نیست، بلکه حدود 70 درصد آلایندگی ناشی از وسایل نقلیه به خودروهای تجاری و سنگین مربوط شده که اتوبوس های شهری بیشترین سهم را در آلودگی هوا از بین خودروهای تجاری به خود اختصاص می دهند. ناوگان اتوبوس های مسافربری شهری ضمن داشتن آلایندگی بالا، موجب ایجاد آلودگی صوتی زیادی هم می شوند. امروزه استفاده از اتوبوس های برقی در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری راه حل مناسبی برای کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش آلودگی صوتی محسوب می شود.

از میان انواع اتوبوس های برقی، نسخه های باتری الکتریکی مناسب ترین گزینه برای استفاده در سیستم اتوبوسرانی درون شهریست. چراکه به دلیل بهره بردن از باتری، بی نیاز از شبکه برق بالاسری هستند و برای استفاده آنها درون شهر نیاز به ایجاد زیرساخت خاصی نیست. تنها زیرساخت لازم برای استفاده از اتوبوسهای برقی درون شهری، احداث ایستگاه های شارژ در ابتدا و انتهای پایانه هاست تا این اتوبوسها در زمان مسافرگیری و انتظار در پایانه های مسافربری درون شهری، شارژ شوند. از جمله مزیت دیگر اتوبوس های برقی باتری الکتریکی نسبت به اتوبوس های برقی نیازمند شبکه برق بالاسری، امکان تغییر مسیر حرکت است. اما اتوبوس های برقی متصل به شبکه برق بالاسری به محض خروج از مسیر فعالیتشان متوقف می شود.

اتوبوس-برقی-آتروس-e-ایران-خودرو-دیزل-16

استفاده از اتوبوس های برقی به دلیل کاهش چشمگیر آلودگی هوا و صوتی در محیط های شهری در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته و امروزه در بسیاری از کشورها شاهد جایگزینی اتوبوسهای دیزلی قدیمی با برقی هستیم. استفاده از اتوبوس های برقی موجب تحولی بزرگ در ناوگان حمل و نقل عمومی آن کشورها شده و در ایران نیز با توجه به آلودگی شدید کلانشهرهایی مانند تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز و … استفاده از اتوبوس های برقی در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری و استفاده از این وسیله پاک به جای اتوبوس های دیزلی قدیمی آلاینده الزامیست.

 

مشخصات اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل

اتوبوس آتروس e ایران خودرو، اولین اتوبوس برقی تولید شده در کشور بوده که در اسفند سال 1400 در ایران خودرو دیزل از آن پرده برداری شد. آتروس E یک اتوبوس برقی 12 متری مناسب استفاده درون شهری بوده که توسط ایران خودرو دیزل به عنوان اولین اتوبوس الکتریکی متکی به باتری ایران بدون نیاز به شبکه برق بالاسری رونمایی شده است. اتوبوس برقی آتروس e دارای یک موتور الکتریکی بوده که قادر به تولید 470 اسب بخار قدرت و 3500 نیوتن متر گشتاور آنی است. موتورهای الکتریکی گشتاور و قدرت را به صورت آنی در اختیار راننده قرار می دهند و همین موضوع سبب شتابگیری اولیه و بهتر اتوبوس آتروس e برقی نسبت به نمونه دیزلی می شود. همچنین شروع حرکت در سربالایی نیز به دلیل قدرت بالاتر موتور برقی نسبت به بنزینی و همچنین انتقال لحظه قدرت و گشتاور به مراتب بهتر است. به این موارد ذکر شده باید بی صدا بودن اتوبوس های برقی را نیز اضافه کرد که باعث کاهش آلودگی صوتی داخل شهرها می شود.

اتوبوس-برقی-آتروس-e-ایران-خودرو-دیزل-16

وظیفه تامین نیروی موتور اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل بر عهده یک پک باتری 350 کیلووات ساعتیست. این باتری ها دارای استاندارد IP68 بوده و 6 عدد آنها در محفظه موتور و 4 عدد دیگر روی سقف اتوبوس آتروس برقی جانمایی شده اند. اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل در حالت حمل حداکثر سرنشین توان بالارفتن از شیب 20 درصدی را داشته و با وجود جانمایی بخشی از باتری ها روی سقف قادر است تا در شیب عرضی 30 درجه نیز پایداری خود را حفظ کند و واژگون نشود. اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل قادر است به نهایت سرعت 90 کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای اتوبوس های درون شهری کاملا مناسب است. یکی از ویژگی های مثبت اتوبوس آتروس e ایران خودرو دیزل داشتن سیستم بازیابی نیروی ترمز بوده که با فشردن پدال ترمز، نیروی جنشی آزاد شده در باتری ها ذخیره می شود.

اتوبوس-برقی-آتروس-e-ایران-خودرو-دیزل-16

طول، عرض و ارتفاع اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل آتروس e به ترتیب معادل 12100، 2500 و 3450 میلی متر بوده و ارتفاع داخل کابین آن نیز 2532 میلی متر است که سرنشینان در حالت ایستاده نیز اصلا با کمبود فضای سر مواجه نخواهند شد. اکسل جلو و عقب اتوبوس برقی آتروس e قادر به تحمل بیشینه وزن 7 و 13 تن بوده و حداکثر وزن ناخالص این اتوبوس برقی با در نظر گرفتن وزن خود آن چیزی در حدود 19500 کیلوگرم اعلام شده است.

اتوبوس-برقی-آتروس-e-ایران-خودرو-دیزل-16

میزان پیمایش و گارانتی اتوبوس برقی آتروس e ایکو دیزل

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل آتروس e در حالت شارژ کامل باتریها و در حالت حرکت با حداکثر وزن ناخالص قادر به پیمایش مسافتی در حدود 380 کیلومتر بوده که در صورت روشن بودن سیستم تهویه و حرکت به صورت فول لود میزان پیمایش این اتوبوس برقی به چیزی در حدود 250 تا 300 کیلومتر کاهش می یابد. همین میزان پیمایش نیز از مسافت طی شده توسط اتوبوس های مسافری درون شهری طی یک روز بیشتر است. عمدتا اتوبوس های مسافربری درون شهری طی یک روز کاری مسافتی در حدود 150 تا 200 کیلومتر را طی می کنند. بدین ترتیب باید اظهار کرد که این اتوبوس برقی آتروس e هیچ مشکلی از نظر میزان پیمایش برای استفاده در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری نداشته و کاملا از استانداردهای وضع شده توسط شهرداری شهر تهران و سایر کلانشهرها بالاتر است. باتری های اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل چیزی معادل 8 سال یا 500 هزار کیلومتر گارانتی دارند.

اتوبوس-برقی-آتروس-e-ایران-خودرو-دیزل-16

امکانات اتوبوس برقی آتروس e ایران خودرو دیزل

از جمله امکانات اتوبوس برقی آتروس E ایران خودرو دیزل می توان به دوربین دید جانبی و دوربین های دید اطراف به جای آینه های جانبی اشاره کرد. آیرودینامیک در خودروهای برقی موضوع بسیار مهمی بوده و با حذف آینه های بغل و نصب دوربین به جای آنها که تصاویر آن در نمایشگرهای درون کابین به راننده نشان داده می شود، تا حد زیادی به بهود آیرودینامیک این اتوبوس برقی کمک شده. ضمن اینکه این دوربین ها دارای قابلیت دید در شب بوده و تصاویر واضحی را در نور محیطی کم نشان می دهند. صندلی راننده قابل تنظیم، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، نمایشگرهای دیجیتالی مالتی مدیا و سرگرمی درون کابین با قابلیت اعلام لوکیشن های مهم، سیستم کاهش و افزایش ارتفاع خودرو، رمپ برای عبور و مرور معلولین، جداکننده کابین راننده، سیستم صوتی با درگاه یو اس بی، چراغ روشنایی در روز، بخاری سقفی و یخ زدای شیشه جلو وسیستم تهویه مطبوع می توان اشاره کرد.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟