اخبار خودرو جهان
مجهز به پیشرانه هیبریدی 937 اسب بخاری

آستون مارتین والهالا رونمایی شد

یکشنبه - ۲۷ تیر ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
آستون مارتین والهالا

در مارس سال 2019 بوده که آستون مارتین اشاره کرد علاقه زیادی دارد که یک ابرخودرو جدید و پایین تر از والکری را راهی بازار کند و از این رو مدل AM-RB 003 را در نمایشگاه ژنو همان سال رونمایی کرد. حال حدود دو سال و نیم از آن رویداد گذشته و نام این ابرخودرو به والهالا تغییر پیدا کرد و امروز آستون مارتین مدل تولیدی والهالا را معرفی کرد. در حالی که نسخه تولیدی آستون مارتین والهالا مانند مدل مفهومی خود از پیشرانه الکتریکی سازی شده بهره می برد، ولی تغییرات زیرپوستی زیادی در آن اعمال شده است.

مشخصات فنی آستون مارتین والهالا

به گزارش خودرونویس، در نسخه تولیدی آستون مارتین والهالا پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر دو توربوشارژ نصب شده روی مدل مفهوی حذف شده و به جای آن یک پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر دو توربوشارژ در قسمت عقب بدنه نصب شده است. این پیشرانه تحت عنوان یک پیشرانه سفارشی تولید شده و آستون مارتین نامی از مرسدس یا AMG نیاورده؛ ولی یقینا ریشه این پیشرانه در کارخانه مرسدس است.

اگزوز آستون مارتین والهالا

این پیشرانه دارای میل لنگ Flat Plane بوده که به سرعت پیشرانه مرسدس AMG GT بلک سریز را در ذهن ما تداعی می کند. مهندسین آستون مارتین اظهار کرده اند که این پیشرفته ترین و عملکردی ترین پیشرانه هشت سیلندری بوده که تا به امروز روی یکی از محصولات این شرکت نصب شده و قادر به گاز خوردن تا 7200 دور بر دقیقه بوده که دقیقا با نمونه نصب شده روی مرسدس AMG GT بلک سریز مشترک است.

آستون مارتین والهالا

نیروی پیشرانه درونسوز این خودرو به محور عقب منتقل می شود و در کنار آن دو موتور الکتریکی(یکی برای هر اکسل) نیز نصب شده است. پیشرانه الکتریکی آستون مارتین والهالا قادر به تولید 201 اسب بخار قدرت بوده که به لطف آن بیشینه قدرت ترکیبی پیشرانه این ابرخودرو به 937 اسب بخار و بیشینه گشتاور آن به 1000 نیوتن متر رسیده است. آستون مارتین والهالا با اتکا به پیشرانه هیبریدی خود قادر است طی 2.5 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن نیز 350 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

نمای جانبی آستون مارتین والهالا

آستون مارتین والهالا از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک دو کلاچه بهره می برد که صرفا برای آستون مارتین و برای نصب روی این ابرخودرو توسعه و طراحی شده که رکن اصلی در طراحی آن تطبیق بهتر با پیشرانه هیبریدی برای استخراج بهترین میزان عملکرد بوده است. والهالا به یک دیفرانسیل با محدود کننده لغزش در اکسل عقب مجهز شده و برای حرکت به صورت دنده عقب، تنها به دو پیشرانه الکتریکی خود متکی است. همین موضوع سبب حذف دنده عقب از گیربکس هشت سرعته سنتی این خودرو شده که خود مقداری از وزن کاسته است.

نمای جانبی آستون مارتین والهالا

سیستم پلاگین هیبریدی پیشرانه آستون مارتین والهالا با هدف ارتقا عمکرد توسعه یافته است؛ پس تعجبی ندارد که پک باتری لیتیوم یونی این خودرو تنها انرژی لازم برای پیمایش 15 کیلومتر مسافت را درون خود ذخیره کند. زمانی که پیشرانه درونسوز والهالا خاموش باشد، این ابرخودرو قادر به حرکت با 130 کیلومتر بر ساعت سرعت در حالت تمام الکتریکی است. همانند فراری SF90 Stradale، زمانی که والهالا در مد تمام الکتریکی قرار داشته باشد، به ابرخودرویی جلو محرک تبدیل می شود. آستون مارتین اظهار کرده که میزان آلایندگی این ابرخودرو هیبریدی هشت سیلندر در هر کیلومتر چیزی در حدود 200 گرم بوده که رقم بسیار قابل توجهی برای چنین خودروی قدرتمندی است.

چرخ آستون مارتین والهالا

آستون مارتین والهالا با وجود بهره بردن از یک پیشرانه هیبریدی بسیار پیچیده و قدرتمند، وزنی کمتر از 1550 کیلوگرم بدون در نظر گرفتن وزن مایعات از جمله روغن و سوخت دارد. بدنه به روزرسانی شده نسخه تولیدی والهالا به لطف کیت آیرودینامیکی فعال خود 600 کیلوگرم نیروی رو به پایین در سرعت 241 کیلومتر بر ساعت تولید می کند.

 

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که آستون مارتین ضمن عرضه ابرخودرو والکری و والهالا، در حال توسعه ابرخودرویی ضعیف تر هم بوده که به احتمال زیاد ونکوییش نام دارد.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟