بررسی دایون Y5 ایلیا موتور

حجم موتور
لیتری
حداکثر توان
اسب بخار
گشتاور
نیوتن متر
تنفس موتور
گیربکس
مشخصات کامل

مدتیست که شاهد سرازیر شدن خودروهای چینی مختلف به بازار خودروی ایران هستیم. عمده این خودروها کراس اوورهای تک دیفرانسیل یا پیکاپ های دو کابین هستند و به ندرت یک اسیووی واقعی در بین آنها حضور دارد. ولی خوشبختانه ایلیا موتور که زیر مجموعه کیان موتور وارنا بوده مدتی پیش دایون Y5 را که یک اسیووی هفت نفره بزرگ بوده را رونمایی کرد و در آذرماه قصد عرضه این خودرو را به بازار دارد.

در ابتدا باید اظهار کنیم که دایون Y5 در واقع همزاد پیکاپ کلوت مکث موتور یا دایون V5 است. بهترین اسیووی ها آنهایی هستند که از دل یک پیکاپ بیرون می آیند و روی دایون Y5 ایلیا خودرو به عنوان یک اسیووی چینی می توان حساب باز کرد. البته شرکت های مختلفی در پی عرضه دایون Y5 بوده اند که ظاهرا تلاش های ایلیا خودرو به ثمر رسیده و این شرکت موفق به عرضه این خودرو شده است.

طراحی ظاهری دایون Y5

دایون Y5 از نظر ابعادی نزدیک به تویوتا فورچونر بوده و در اولین برخورد فاصله زیاد کف این خودرو از سطح زمین حتی در مدل استاندارد و زاویه ورود به شیب این خودرو به لطف باز بودن جلوی چرخ ها توجه شما را جلب می کند. ایلیا خودرو لوگوی دایون را از روی Y5 حذف نکرده و در جلو و عقب شاهد بج های دایون و نام این خودرو هستیم. به طور کلی سبک طراحی شرقی در تمام قسمت های بیرونی دایون Y5 مشخص است و طراحان این خودرو سعی کرده اند ضمن داشتن نیم نگاهی به خودرویی مانند تویوتا فورچونر، محصولی متمایز از نظر ظاهری را خلق کنند.

متمایز بودن دایون Y5 از تویوتا فورچونر در نمای جانبی و عقب کاملا مشهود است. با نگاه به قسمت کناری خودرو اولین چیزی که جلب توجه می کند ارتفاع مناسب خودرو و فاصله خوب از سطح زمین است که به لطف نصب کیت زیربرندی مشابه با تویوتا فورچونر حاصل شده که در هر چهار چرخ فنر لول است. این خودرو در حالت استاندارد 217 میلی متر از سطح زمین فاصله دارد که برای یک اسیووی دستکاری نشده واقعا بیش از حد انتظار است. نکته دوم که با نگاه به نمای جانبی به آن پی می برید، کشیده بودن کابین بوده که نشان دهنده هفت نفره بودن این خودرو و فضای مناسب برای سرنشینان در هر سه ردیف است. در نمای عقب شیبی ملایم در درب فضای بار ایجاد شده که طراحی این قسمت را از سادگی خارج کرده است.

طراحی کابین دایون Y5

با وجود اینکه دایون Y5 اسیووی با پیکاپ کلوت ذاتا خودرویی مشترک هستند، اما تفاوت هایی هم بین این دو خودرو دیده می شود. دایون Y5 طراحی کابین مشابه با نسخه اولیه پیکاپ کلوت یعنی همان مدل 2 لیتری توربو شارژ دارد. این خودرو دارای یک نمایشگر لمس برای سیستم مالتی مدیا در بالاترین قسمت داشبورد بوده و برای تزیین داشبورد، کنسول میانی و رودری های آن تریم مشکی پیانویی براقی اعمال شده است. البته در رودری ها تریم قهوه ای نسکافه ای رنگی هم اجرا شده که کلیت کابین را از تم مشکی ساده یک دست خارج کرده است. با توجه به آفرودی بودن و رده قیمتی دایون Y5، کمتر شاهد استفاده از سطوح نرم در کابین هستیم و عمده قسمت های داشبورد و رودری ها از جنس پلاستیک خشک هستند.

روی غربیلک فرمان این خودرو کلیدهای مربوط به تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل تعبیه شده است. در کنسول میانی هم توسط یک کلید چرخشی می توان وضعیت انتقال قدرت این خودرو را از تک دیفرانسیل به دو دیفرانسیل سبک و سنگین تغییر داد که این تنها در حالتی امکان پذیر بوده که شیفتر گیربکس اتوماتیک این خودرو روی حالت N قرار داشته باشد.

در ردیف دوم فضای کافی برای سرنشینان بزرگسال در دسترس بوده و در ردیف سوم نیز برخلاف عمده خودروهای هفت نفره فضای خوبی برای دو نفر تعبیه شده است. سیستم تهویه تک کاناله این خودرو دارای سه خروجی بوده که یکی در ردیف جلو و دو تای دیگر در ردیف های عقب هستند.

مشخصات فنی و تست درایو دایون Y5

اسیووی دایون Y5 با پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت میتسوبیشی با کد 4K21D4W راهی بازار ایران می شود. این پیشرانه قادر به تولید 202 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت آیزین و ترنفسر کیس بورگ وارنر در حالت نرمال به چرخ های عقب و در شرایط مورد نیاز به هر چهار چرخ منتقل می شود. دایون Y5 با وجود ابعاد بزرگ در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی 9.3 لیتر بنزین مصرف می کند.

مشخصات فنی دایون Y5 ایلیا موتور

موتور
حجم موتور لیتری
تنفس موتور
انتقال نیرو
حداکثر قدرت اسب بخار
حداکثر گشتاور نیوتن متر
جعبه دنده
شتاب ۰ - ۱۰۰ ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر
کلاس اتاق
ابعاد بدنه میلی متر
فاصله محور ها میلی متر
اندازه تایر
حجم صندوق لیتر
حجم باک لیتر
وزن خودرو کیلوگرم
آلایندگی

امکانات ایمنی

دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، دوربین دید عقب

امکانات رفاهی

سانروف برقی دو حالته، دوربین دید عقب، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در شش جهت، آینه های برقی گرمکن دار، نمایشگر لمسی هشت اینچی سیستم مالتی مدیا با رهیاب، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال با قابلیت کنترل مجزا برای ردیف های عقب و کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل از روی فرمان

خودرو های هم کلاس

دیدگاه شما چیست؟