مشخصات فنی خودرو تارا اتوماتیک

معرفی کوتاه خودرو

چندین دهه است که فعالیت ایران خودرو با دو خودروساز فرانسوی پژو و رنو گره خورده است. این در حالی است که خودروسازان فرانسوی همواره بدعهدی خود را به شرکای ایرانی خود اثبات کرده و همواره در زمان تحریم ها تمامی تلاش خود را برای ضربه زدن به بازار خودروی ایران و شریک ایرانی خود انجام داده اند.

تا پیش از وضع مجدد تحریم ها قرار بود که ایران خودرو ابتدا پژو 301 و سپس پژو 2008 را به صورت تولید داخل راهی بازار خودروی کشور کند. ولی بازگشت تحریم ها و قطع همکاری پژو با ایران خودرو باعث لغو شدن این پروژه شد. در ابتدا تصور می شد که ایران خودرو دیگر قادر به ادامه پیشرفت در تولید پژو 301 نیست؛ ولی مدتی بعد این خودروساز داخلی خبر تولید یک خودروی داخلی با نام و لوگوی جدید ولی بر پایه پلتفرم پژو 301 را داد. این خودرو که در ابتدا به پروژه K132 شناخته می شد، حال برای آن نام هم انتخاب شده است. مسئولین ایران خودرو پس از چندین ماه تلاش شبانه روزی به این نتیجه رسیدند که نام این خودروی جدید را تارا بگذارند.

 

مشخصات فنی ایکو تارا(K132)

ایران خودرو تارا یا همان K132 را باید نسخه ایرانیزه شده پژو 301 دانست. این خودرو پلتفرم، پیشرانه و قطعات ظاهری مشترک زیادی با پژو 301 دارد؛ هرچند ایران خودرو و تامین کنندگان این خودروساز داخلی تمام تلاش خود را برای متمایز کردن تارا از پژو 301 انجام داده اند.

ایران خودرو در ابتدا تصمیم گرفته که تارا را با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی راهی بازار کشور کند. پیشرانه EC5 را باید نمونه ارتقا یافته و بهینه شده پیشرانه معروف و محبوب TU5 دانست که سالهاست امتحان خود را در بازار کشور پس داده است. ایران خودرو قصد دارد تارا را در دو مدل دستی و اتوماتیک راهی بازار کشور کند که سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی نصب شده روی مدل اتوماتیک تا حدی نسبت به مدل دستی بالاتر است. در این مطلب به بیان مشخصات و ویژگی تارا اتوماتیک پرداخته ایم که در آن از گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت DAE چین مشابه نمونه نصب شده روی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک استفاده شده است.

صحبت هایی شنیده شده که در آینده ممکن است ایران خودرو تصمیم به عرضه نسخه توربوشارژ تارا هم بگیرد؛ ولی هنوز قطعیت این صحبت مشخص نیست. به گفته مهندسین ایران خودرو، تارا اولین محصول داخلی بوده که به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز می شود؛ هرچند این سیستم ایمنی بیش از دو دهه است که روی خودروهای خارجی نصب می شود، ولی سرانجام نصب شدن آن روی یک خودروی داخلی خبر خوشی است.

مشخصات خودرو
برند ایران خودرو
مدل تارا اتوماتیک
سال ساخت 1400
کشور سازنده ایران
تعداد سیلندر چهار
تعداد سوپاپ 16
حجم پیشرانه 1.6 لیتر
نوع پیشرانه تنفس طبیعی
شتاب 0-100 N/A
قدرت موتور 113 اسب بخار
گشتاور 144 نیوتن متر
نوع گیربکس اتوماتیک
تعداد دنده 6 دنده
دیفرانسیل جلو
کلاس اتاق سدان
ابعاد (میلی متر) 4505x1748x1466
فاصله محور ها 2652 میلی متر
اندازه تایر 205/50R16
حجم صندوق 640 لیتر
حجم باک 50 لیتر
وزن خودرو 1190 کیلوگرم (اتوماتیک)
مصرف سوخت 7.15 لیتر/100 کیلومتر(اتوماتیک)
آلایندگی یورو 5
تجهیزات ایمنی

چهار کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ضد سرقت، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار باد تارها، کروز کنترل، سنسور نور و باران، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ایزوفیکس

تجهیزات رفاهی

فرمان برقی دارای کلیدهای کنترلی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، سیستم تهویه دستی با تنظیم دریچه ها به صورت الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا 7 اینچی با ورودی USB، بلوتوث و قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه، آینه های جانبی تاشو برقی، سانروف برقی، صندلی راننده با تنظیم در 4 جهت به صورت برقی و دو جهت به صورت دستی، صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم در دو جهت به صورت برقی و دو جهت دستی

اخبار و مقاله های مرتبط
خودروهای هم کلاس

دیدگاهتان را بنویسید

۱ دیدگاه