مشخصات فنی خودرو پیکاپ کلوت مکث موتور

معرفی کوتاه خودرو

ماموت خودرو مدتی پیش از تاسیس زیربرندی جدید به نام مکث موتور خبر داد و حال امروز این برند تازه تاسیس اولین محصول خود که پیکاپی به نام کلوت بوده را رونمایی کرد. ماموت خودرو یکی از لیدرهای بازار خودروهای تجاری ایران محسوب می شود و به همین جهت مکث موتور هم تصمیم گرفت برای ورود به بازار و عرضه اولین محصول، خودروی تجاری سبک یعنی پیکاپ را انتخاب کند که پیکاپی در کلاس D است.

مشخصات خودرو
برند مکث موتور
مدل کلوت
سال ساخت 1400
کشور سازنده چین
تعداد سیلندر چهار
تعداد سوپاپ 16
حجم پیشرانه 2.4 لیتر
نوع پیشرانه توربوشارژ
شتاب 0-100 12.5 ثانیه
قدرت موتور 214 اسب بخار
گشتاور 320 نیوتن متر
نوع گیربکس دستی
تعداد دنده 6 دنده
دیفرانسیل دو دیفرانسیل
کلاس اتاق پیکاپ
ابعاد (میلی متر) 5330x1870x1865
فاصله محور ها 3100 میلی متر
اندازه تایر N/A
حجم صندوق N/A
حجم باک 73 لیتر
وزن خودرو 1940 کیلوگرم
مصرف سوخت 10.3 لیتر/100 کیلومتر
آلایندگی یورو 5
تجهیزات ایمنی

دو کیسه ایمنی هوا، سیستم، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، کروز کنترل، دوربین دید عقب،ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای،

تجهیزات رفاهی

صندلی برقی راننده، سیستم تهویه مطبوع با تنظیم الکترونیکی، نمایشگر مالتی مدیا لمسی 9 اینچی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، چراغ روشنایی در روز، کلیدهای کنترلی روی فرمان، کاور لاینر حوض بار، لاستیک های آفرودی، رهیاب

معرفی و بررسی تخصصی پیکاپ کلوت مکث موتور

ماموت خودرو مدتی پیش از تاسیس زیربرندی جدید به نام مکث موتور خبر داد و حال امروز این برند تازه تاسیس اولین محصول خود که پیکاپی به نام کلوت بوده را رونمایی کرد. ماموت خودرو یکی از لیدرهای بازار خودروهای تجاری ایران محسوب می شود و به همین جهت مکث موتور هم تصمیم گرفت برای ورود به بازار و عرضه اولین محصول، خودروی تجاری سبک یعنی پیکاپ را انتخاب کند که پیکاپی در کلاس D است.

به گزارش خودرونویس، مکث موتور بازوی آسیایی ماموت خودرو بوده و قرار است در آینده محصولات مختلفی را به سبد محصولات خود اضافه کند. لازم به ذکر است که مکث موتور تنها برندهای چینی را به عنوان شریک تجاری انتخاب نکرده و در حال مذاکره با سایر خودروسازان آسیایی برای عرضه محصول به بازار ایران است.

مشخصات فنی کلوت مکث موتور

مکث موتور به عنوان زیربرند ماموت خودرو ابتدا قصد داشت که کلوت را با یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر با 204 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور و گیربکس زومکس راهی بازار کند. به گفته وطن خواه مدیرعامل مکث موتور با اینکه این مدل عملکرد خوب و رضایبخشی را داشت، ولی شاخص لیدر بودن را نداشت. به همین ترتیب صحبت های مفصلی با شرکت چینی مادر صورت گرفت تا آخرین نسل پیشرانه میتسوبیشی با کد 4K22D40 روی کلوت نصب شود. این پیشرانه جدید حجمی معادل 2.4 لیتر داشته و به سیستم توربوشارژ مجهز شده که قادر به تولید 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است.

این پیشرانه برای انتقال قدرت به چرخ ها با یک گیربکس شش سرعته دستی زومکس کوپل شده که نیروی تولیدی را در حالت عادی به چرخ های عقب منتقل می کند. برای این پیکاپ حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین به همراه قفل دیفرانسیل عقب از نوع محدود کننده لغزش نیز تعبیه شده که امکان تغییر میزان محدود کنندگی لغزش بین 30 تا 70 درصد را دارد.

ضریب دیفرانسیل بیشتر پیکاپ های رقیب در بازار ایران بین 4 تا 4.1 است؛ ولی مکث موتور تصمیم گرفت ضریب دیفرانسیل کلوت را به 4.6 افزایش دهد که همین امر موجب کاهش قدرت و سرعتی تر شدن خودرو می شود. البته این سبک شدن ضریب دیفرانسیل و کاهش قدرت به لطف قدرت بالای پیشرانه کلوت به خوبی کاور می شود. بدین ترتیب این پیکاپ مکث موتور هم در جاده و هم در بیراهه عملکرد رضایتبخشی را از خود ارائه می دهد.

به لطف سبک شدن ضریب دیفرانسیل کلوت مکث موتور با وجود دارابودن پیشرانه قدرتمندتر نسبت به رقبای حاضر در بازار ایران در هر 100 کیلومتر تنها 10.3 لیتر بنزین مصرف می کند. ظرفیت باربری این خودرو با درنظر گرفتن سرنشینان 1 تن اعلام شده و طول حوض بار آن 1575 میلی متر بوده جزو بیشترین ها در این سگمنت بوده و در عین حال به زاویه خروج نیز لطمه ای وارد نمی کند.

از جمله مزایای کلوت می توان به زاویه حمله و فرار خوب در حالت استاندارد اشاره کرد. همچنین فاصله کف این خودرو از سطح زمین 235 میلی متر بوده که 15 میلی متر نسبت به رقبای حاضر در بازار ایران بیشتر است. یکی دیگر از مزایای کلوت عرض عرض بیشتر حوض بار نسبت به رقبا و همچنین 7 سانتی متر عمیق تر بودن حوض بار است که برای افرادی که قصد نصب اکسسوری هایی مانند سوپرلید را دارند بسیار مناسب است. همچنین حوض بار این خودرو به صورت استاندارد دارای کاور لاینر است.

یکی از نگرانی های آفرودرها، توربوشارژ بودن پیشرانه بوده و این در حالیست که امروزه بیشتر خودروهای آفرودی نیز به سیستم پرخوران مجهز شده اند. یکی از مزایای افزایش حجم پیشرانه کلوت از 2 به 2.4 لیتر این بوده که اگر به هر دلیلی توربوشارژ از مدار خارج شود، پیشرانه 2.4 لیتری این خودرو به صورت تنفس طبیعی حدود 140 اسب بخار قدرت تولید می کند. ولی پیشرانه 2 لیتری در صورت خارج شدن توربوشارژ از مدار حدود 95 اسب بخار قدرت تولید می کند. لازم به ذکر است که توربوشارژ پیشرانه 2.4 لیتری کلوت از دور 1850 وارد مدار شده و از دور 2000 تا 4500 نمودار گشتاوری تقریبا صاف دارد. بیشینه قدرت تولیدی این خودرو نیز در 5200 دور بر دقیقه تولید می شود.

قیمت و تیراژ تولید

تقاضا برای خودروهای پیکاپ در بازار ایران سالانه حدود 5 هزار دستگاه بوده که مکث موتور قصد دارد حداقل 50 درصد سهم بازار را به خود اختصاص دهد. این شرکت ظرفیت تولید 20 دستگاه کلوت را در روز دارد و تا پایان سال جاری تصمیم به عرضه 1200 دستگاه با 20 درصد داخلی سازی و در سال آینده تصمیم به عرضه 2500 دستگاه با 30 درصد داخلی سازی را دارد. ماموت خودرو قصد دارد که از اواسط آبان فروش فوری با موعد تحویل 30 روزه کاری کلوت را آغاز کند و اولین سری از این پیکاپ در آذرماه به مشتریان تحویل داده خواهد شد. مکث موتور قیمت دقیقی برای کلوت اعلام نکرده، ولی تصمیم دارد آن را با قیمتی کمتر از 800 میلیون تومان راهی بازار کند. کلوت با 3 سال یا 60 هزار کیلومتر گارانتی راهی بازار می شود.

اخبار و مقاله های مرتبط
خودروهای هم کلاس

دیدگاهتان را بنویسید

۲ دیدگاه

  • حسین محمدنژاد
    ۱۷ آبان ۱۴۰۱

    افزایش ضریب دیفرانسیل از ۴.۱ به ۴.۶ باعث افزایش قدرت و کاهش سرعتی میشه، اما تو متن دقیقا عکس این موضوع نوشته شده.لطفا اصلاح کنید.

    • یحیی دادگر
      ۱۸ آبان ۱۴۰۱

      سلام، روزتون بخیر، افزایش عدد به معنای سبک شدن دیفرانسیل هست که به منزله سرعتی تر شدن هست.