اخبار خودرو ایران
در راستای افزایش تنوع محصولات صورت گرفت

معرفی سایپا کوییک S

یکشنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
کوییک S

شرکت خودروسازی سایپا پس از معرفی کوییک R با تم دو رنگ و همچنین کوییک R پلاس آپشنال با تجهیزات رفاهی بیشتر، اینبار در اقدامی کاملا به موقع نسخه فیس لیفت کوییک را با پسوند S معرفی کرد.

به گزارش خودرونویس، سایپا در حالی اقدام به معرفی کوییک فیس لیفت کرد که در همان روز آئین خداحافظی با مدل های سواری پراید را پس از 27 سال عرضه به بازار کشور برگزار می کرد.

بررسی نسخه های مختلف کوییک

سایپا در ابتدا کوییک را در سه مدل دنده ای، اتوماتیک و اتوماتیک پلاس راهی بازار کرد. هنگامی که تحریم های صنعت خودروی کشور مانعی برای تولید نسخه های اتوماتیک کوییک شد، سایپا تصمیم گرفت با توسعه مدل های جدید کوییک، توجه مشتری را بار دیگر به این خودرو جلب کند. یکی از نسخه های جدید کوییک، مدلی با پسوند R بود که دارای تم ظاهری دو رنگ بود. این نسخه تنها در مدل دنده ای قابل سفارش بود و وجه تمایز آن با مدل استاندارد بدنه دو رنگ آن بود.

پس از آن سایپا اقدام به معرفی کوییک R پلاس کرد. این خودرو همان کوییک R بوده که تجهیزات رفاهی بیشتری از قبیل کف پایی، سیستم مالتی مدیا و کفی صندوق عقب به منظور جلب رضایت مشتری به آن اضافه شده بود و به صورت استاندارد توسط پارس خودرو به بازار عرضه می شود.

اما حال سایپا کاملا به موقع به فکر فیس لیفت کوییک افتاد و نسخه به روزرسانی شده این هاچ بک کراس مانند را معرفی کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که چیزی در حدود سه سال از عرضه کوییک به بازار کشور می گذشت.

 

عرضه هم زمان کوییک S و معمولی

در تعاریف بین المللی، هنگامی که خودرویی فیس لیفت می شود دیگر خودروساز به تولید نسخه قدیمی آن ادامه نمی دهد و آن را از چرخه تولید خارج می کند. البته به ندرت دیده شده که برخی از خودروسازان در صورتی که تقاضا برای خرید نسخه پیش از فیس لیفت زیاد باشد، حتی پس از معرفی مدل به روزرسانی شده به تولید و عرضه نسخه قدیمی ادامه می دهند.

داستان صنعت خودروی کشور هم به همین صورت است. یعنی سایپا قصد دارد که نسخه فیس لیفت کوییک یا همان کوییک S را در کنار سایر مدل های پیش از فیس لیفت این خودرو تولید کند. این اقدام شاید بی معنی و غیر عقلانی به نظر برسد؛ ولی به نظر بنده سایپا در این لحظه و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و صنعت خودروی کشور، تصمیم درست را گرفته است.

ایران هم اکنون در شرایط سخت تحریم خودرویی به سر می برد و توسعه و معرفی محصول جدید عملا کار بسیار دشواری است. بدین ترتیب اگر سایپا تصمیم بگیرد که تولید مدل های پیش از فیس لیفت کوییک را متوقف کند، متحمل ضرر سنگینی خواهد شد. چراکه با خروج پراید از چرخه تولید، ظرفیت خط های تولید این شرکت تا حد زیادی آزاد شده و سایپا مجبور است با تولید همزمان کوییک S و معمولی، این ظرفیت خالی را پر کند.

همچنین پیش بینی می شود که کوییک S مقداری نسبت به مدل های کوییک R و کوییک R پلاس گرانتر باشد. بدین ترتیب سایپا برای حفظ قدرت خرید مشتری هم که شده مجبور است نسخه های پیش از فیس لیفت کوییک را همزمان با مدل S راهی بازار خودرویی کشور کند تا فعلا بتواند تنوع محصولات خود را در سطح قابل قبول حفظ کند.

 

تغییرات اعمال شده در کوییک S

سایپا تغییرات ظاهری هوشمندانه ای در استایل بیرویی کوییک S نسبت به مدل های معمولی این خودرو اعمال کرده است. در پروفیل جلو شاهد یک گردگیری اساسی هستیم. سایپا اقدام به نصب جلوپنجره با دیزاین جدید و سپر با تم مشکی رنگ کرده است. همچنین کوییک S همانند ساینا S دارای چراغ روشنایی در روز است؛ این در حالی است که این آپشن قبلا تنها در نسخه های اتوماتیک این دو خودرو نصب شده بود.

کوییک S و ساینا S 2

در نمای جانبی و عقب کوییک S هیچ تغییری به نسبت مدل های پیش از فیس لیفت این خودرو دیده نمی شود. در واقع برخلاف ساینا S که تمرکز این شرکت روی به روزرسانی استایل بیرونی بوده، سایپا در کوییک S وقت خود را روی باز طراحی کابین گذاشته است.

بارزترین تغییر اعمال شده درون کابین، تغییر اساسی دیزاین قسمت میانی داشبورد، کلیدهای کنترلی سیستم تهویه و همچنین حذف سیستم صوتی از این قسمت است. سایپا به جای نصب سیستم صوتی در قسمت میانی داشبورد، یک نمایشگر با کلیدهای کنترلی فیزیکی به صورت یکپارچه در قسمت بالایی داشبورد نصب شده که طراحی بهتری نسبت به مدل پیشین داشته و مقداری کنسول میانی را خلوت تر کرده است. همچنین در این قسمت شاهد تغییر طراحی دریچه های سیستم تهویه و نصب نمونه های مشابه با پراید برای کوییک S هستیم.

کابین کوییک S

یکی دیگر از تغییرات کوییک S نصب فرمانی جدید با کلید های کنترلی سیستم صوتی روی آن و همچنین نمایشگر جدید در پشت فرمان هستیم. تغییر دیگر کوییک S نسبت به مدل های پیشین، طرح تودوزی صندلی بوده که ترکیبی از چرم مصنوعی و پارچه است.

سیستم مالتی مدیا کوییک S

مشخصات فنی

از آنجایی که کوییک S تنها یک فیس لیفت ساده به حساب می آید، سایپا تغییری در مشخصات فنی آن نسبت به مدل قبلی اعمال نکرده. این خودرو همچنان از پیشرانه M15 تنفس طبیعی سایپا به حجم 1.5 لیتر بهره می برد که قادر به تولید بیشینه قدرت 87 اسب بخار و بیشینه گشتاور 128 نیوتن متر است. تنها گیربکس قابل سفارش برای این خودرو هم یک نمونه پنج سرعته دستی است.

با توجه به اینکه سایپا در ابتدا کوییک را دو دو نسخه دستی و اتوماتیک به بازار عرضه کرده بود، قطعا در آینده نزدیک اقدام به عرضه مجدد نسخه اتوماتیک کوییک می کند. قائم مقام فروش و خدمات پس از فروش سایپا مدتی پیش خبر داده بود که این شرکت در حال تست نسخه توربوشارژ پیشرانه M15 روی کوییک و سایتا بوده و نمونه های پروتوتایپ آن را نیز تولید کرده است. این خبر بدان معناست که در آینده نزدیک احتمال عرضه نسخه های توربوشارژ ساینا و کوییک نیز وجود دارد.

 

ورود به بازار

سایپا خبر داده که هم اکنون قادر به تولید انبوه کوییک S بوده و قصد دارد که این خودرو را همراه با ساینا S از مهر ماه راهی بازار کشور کند.

 

4.3 از 22 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • خضریان | 7 خرداد 1401 - 2:55 ب.ظ

    سلام. کوییک اس تحویل تیرماه تجهیزاتی که نوشته رو داره از جنله مانیتور و تغییرات فرمان و ..؟

  • الیاس | 8 خرداد 1400 - 7:28 ب.ظ

    سلام
    اگر بخوتهیم سیستم روش بزاریم چی؟

    • یحیی دادگر | 9 خرداد 1400 - 7:15 ب.ظ

      سلام، اگر منظورتون سیستم صوتی هست، باید توسط توسط خودتون و مراکز معتبر صورت بگیره که به سیم کشی خودرو آسیبی وارد نشه و خودرو از گارانتی خارج نشه