Sبه گزارش خودرونویس، کمپانی خودروسازی سایپا همزمان با رونمایی از نسخه کراس اوور شاهین، نمونه های فیس لیفت شده دو خودرو ساینا با نام ساینا S و همچنین کوییک با نام جدید کوییک S را نمایش گذاشت. سایپا قصد دارد که تولید ساینا S و کوییک S را از روزهای آینده آغاز کند و بدین ترتیب این دو خودروی فیس لیفت شده از پاییز امسال راهی بازار کشور خواهند شد.

ساینا S و کوییک S 2

اقدامات سایپا در سال 98

جواد سلیمانی مدیر عامل سایپا در خصوص اقدامات سایپا در سال 98 اظهار کرد: این خودروساز دولتی در سال گذشته موفق شد که 50 درصد سهم بازار خودرویی کشور را برای اولین بار به خود اختصاص دهد و خودروساز اول کشور در سال 1398 شد. این در حالی است که سایپا تا پیش از این همواره در سایه ایران خودرو و در جایگاه دومین خودروساز کشور چه از نظر تیراژ تولید و فروش قرار داشت.

وی در خصوص مدیریت اعتراضات و تحویل خودروهای معوقه بیان کرد: سایپا با برنامه ریزی درست و دقیق موفق شد در سال گذشته تعداد تعهدات معوقه خود را از 350 هزار دستگاه به 120 هزار دستگاه کاهش دهد. مدیرعامل سایپا وعده داد که این خودروساز وطنی در تلاش است که تمامی تعهدات معوقه خود را تا پایان شهریور امسال انجام دهد و پس از آن دیگر هیچ تعهد معوقی نخواهد داشت.

جواد سلیمانی

مدیرعامل سایپا بیان کرد این شرکت در سال گذشته اقدامات مناسبی جهت کاهش هزینه های مالی و دور زدن تحریم ها جهت تامین قطعات برداشته است. سایپا اقدامات مثبتی را در زمینه داخلی سازی قطعات و همچنین بومی سازی آنها برداشته و به موجب آن به ازای هر خودرو تا 20 درصد کاهش ارزبری از کشور را داشته است.

سلیمانی در خصوص خودروهای تحریم شده هم اظهار کرد: طبیعتا با توجه به تحریم های صنعت خودروی کشور و قطع همکاری بسیاری از شرکا با گروه خودروسازی سایپا، عرضه بسیاری از خودروها مقدور نبود. این شرکت موفق شد با ارائه طرح های پیشنهادی مختلف به ثبت نام کنندگان، خودروهای تحریمی را به خودروهای داخلی تبدیل کند و به نوعی موفق به جلب رضایت مشتری شد.

 

پراید به آخر خط رسید

در سال های گذشته گوشمان از خبرهایی در خصوص توقف تولید پراید پر شده است. ولی سایپا امسال با یک برنامه دقیق و جامع و همچنین موفق شد رسما در 31 تیر زنگ توقف تولید پراید را به صدا در آورد و پراید را رسما راهی موزه سایپا شد.

در حالی پراید این روزها به ارزان قیمت ترین خودروی بازار کشور تبدیل شده بود که سال 1372 همزمان با ورودش به کشور، جزو خودروهای به نسبت لوکس بازار محسوب می شد. سایپا سرانجام این جرات را به خود داد که پس از 27 سال حضور پراید در بازار کشور، این خودرو را رسما از چرخه تولید خارج کند و دیگر خودرویی با نام پراید در این کمپانی تولید نخواهد شد.

آخرین پراید تولید شده

سایپا موفق شد که طی 27 سال حضور پراید در کشور، بیش از شش میلیون و 300 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. ضمن اینکه این خودرو 11 خط تولید در خارج از کشور هم داشت.

خودروی پراید در دهه 70 با نظارت کمپانی کیا موتورز کره در سایپا تولید می شد. در دهه 80 سایپا در تولید پراید مستقل شد و در دهه 90 سایپا موفق شد پراید را با قیمتی بین 7 تا 8 هزار دلار به کشورهای مختلف صادر کند تا برای ایران ارز آوری داشته باشد.

نوشتن یادگاری روی آخرین پراید

اطمینان خاطر به کارگران

سلیمانی در خصوص نگرانی کارگان بابت توقف تولید پراید گفت: سایپا قصد دارد که دو محصول ساینا S و کوییک S را جایزگین پراید تیراژ پراید کند. این دو خودرو قرار است که در پارس خودرو تولید شوند و کارگران هیچ نگرانی بابت خالی شدن خط تولید گروه خودروسازی سایپا به دلیل خروج پراید نداشته باشند. ضمن اینکه شاهین سدان هم قرار است که از مهرماه تولید انبوه آن آغاز شود و به طور کلی تیراژ پراید با محصولاتی جدید جایگزین خواهد شد.

 

کراس اوور SP100

سایپا در این مراسم از کراس اوور خانواده SP100 یا همان شاهین کراس کانتری رسما پرده برداری کرد. لازم به ذکر است که سایپا در این لحظه نام قطعی این خودرو را اعلام نکرده و طی ماه های آینده نام قطعی آن مشخص خواهد شد.

کابین سایپا شاهین کراس اوور

جواد سلیمانی مدیر عامل سایپا اظهار کرده که طراحی این خودرو تماما در داخل کشور انجام شده و جزو مدرن ترین خودروهای تولیدی ایران قلمداد می شود. مدیرعامل سایپا ابراز امیدواری کرد که سایپا قصد دارد تولید انبوه شاهین کراس اوور را در همین دولت به انجام برساند. شاهین کراس اوور هم مانند نسخه سدان خود روی مگاپلتفرم سایپا توسعه یافته که قرار است به زودی شاهد طراحی محصولات جدیدی روی این پلتفرم باشیم.

مشخصات فنی سایپا شاهین سدان با نسخه کراس اوور این خودرو یکسان است. سایپا شاهین کراس اوور از همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ هشت سوپاپ شاهین بهره می برد که 110 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. برای انتقال قدرت این پیشرانه به چرخ ها، گیربکس های دستی و اتوماتیک تدارک دیده شده اند.

نمای عقب سایپا شاهین

مدیرعامل سایپا بیان کرد که تا این لحظه سه دستگاه از شاهین کراس اوور نمونه سازی شده و قرار است تا مهر ماه 25 دستگاه دیگر نیز از این خودرو نمونه سازی شود. همچنین سایپا بنا دارد که تولید انبوه شاهین کراس اوور را تا پایان سال آغاز کند و از سال 1400 این خودرو را به بازار کشور عرضه کند.

مدیرعامل سایپا اظهار کرد که این شرکت برای نسخه سدان و کراس اوور شاهین روی هم رفته ظرفیت تولید سالانه 200 هزار دستگاه را در نظر گرفته که بسته به نیاز بازار این ظرفیت بین این دو خودرو تقسیم می شود.

نمای جلو سایپا شاهین کراس اوور

برنامه های آتی سایپا

جواد سلیمانی اظهار کرد که سایپا قصد دارد امسال دو محصول جدید و طی دو سال آینده پنج محصول جدید را به بازار کشور عرضه کند. همچنین سلیمانی بیان کرد که سایپا قصد دارد در سال آینده با همکاری گروه مپنا و نیروهای مسلح، دو خودروی الکتریکی نیز معرفی کند.

میانگین ارزبری کل محصولات سایپا در این لحظه چیزی در حدود هفت تا هشت درصد اعلام شده است. این بدان معناست که سایپا در این لحظه به طور کلی 92 درصد داخلی سازی به طور کلی دارد. ولی این شرکت امیدوار است که بتواند در آینده نزدیک ارزبری محصولات خود را کاهش و داخلی سازی خود را افزایش دهد. به عنوان مثال ارزبری محصول جدید سایپا یعنی شاهین کراس چیزی در حدود 25 درصد است که بخش اعظم این ارزبری در زمینه سیستم های الکترونیکی است. ولی سایپا با همکاری شرکت های دانش بنیان به زودی ارزبری این خودرو را نیز کاهش خواهد داد.

 

رویکردهای جدید وزارت صمت

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت و همچنین سرپرست فعلی این وزارت خانه اظهار کرد که صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور، اولین صنعتی بود که مورد تحریم واقع شد. این تحریم ها با هدف ایجاد نابسامانی در بازار و همچنین عدم رضایت مردم اعمال شده بود.

صادقی نیارکی

ولی صنعت خودرو به لطف مدیریت درست سرانجام موفق شد که از بحران بیرون آید. وی اظهار کرد که تا 15 مرداد ماه امسال تولید کلی خودرو در کشور 15 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. به عبارتی تولید خودرو از 279 هزار دستگاه تا 15 مرداد سال گذشته به 337 هزار دستگاه در سال جاری افزایش یافته است.

همچنین تحویل خودرو به مشتری هم 20 درصد رشد داشته و از 206 هزار تحویل در سال گذشته به 244 هزار تحویل در سال 99 رسیده ایم که تمامی این اقدامات مثبت نه تنها در شرایط تحریم، بلکه در بحران ویروس کرونا و تعطیلی های ناشی از آن حاصل شده است.

صادقی نیارکی اظهار کرد که یکی از رویکردهای جدید این وزارت خانه تعمیق و توسعه ساخت داخل است که به واسطه آن 1400 میلیارد دلار از 2000 هزار میلیون دلار از دو میلیارد دلار ارزبری این صنعت طی سه سال آینده کاسته شود. وی همچنین خبر داد که تا این لحظه 330 میلیون یورو به منظور داخلی سازی عقد قرارداد شده که از این میزان 60 میلیون یورو از قطعات آن عرضه شده است.

رویکرد دوم این وزارت خانه مدیریت واردات و توسعه صادرات است. بدین ترتیب که کالاهایی که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد را دیگر وارد نکنیم.

رویکرد سوم وزارت صنعت هم پیگیری طرح های نیمه تمام در قالب برنامه پویش تولید است. رویکرد چهارم این ارگان هم مدیریت و تنظیم بازار است که هدف آن منطقی سازی قیمت خودرو و جلب رضایت مردم و قطعه سازان است. در این راستا قرار است که در آینده اتحادی بین خودروسازان داخلی در زمینه تولید پیشرانه، گیربکس و همچنین طراحی پلتفرم صورت گیرد.

 

اظهارات رییس دفتر ریاست جمهوری

محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری با اشاره به صنعت خودرو به عنوان یک صنعت کلیدی در کشور گفت: صنعت خودرو نه تنها در ایران، بلکه در دنیا یکی از کلیدی ترین صنعت ها به شمار می رود. در این به صورت مستقیم و غیر مستقیم تقریبا یک و نیم میلیون فرصت شغلی توسط این صنعت ایجاد شده که نمی توان این رقم بزرگ را نادیده گرفت. وی همچنین بیان کرد که زنجیره که در نهایت منجر به تولید یک خودرو می شود دارای بیش از 50 حلقه است.

محمود واعظی

وی اظهار کرد که خودرو یکی از مسائل مهم در دولت فعلی است. واعظی بیان کرد که هدف تحریم های خودرویی این بود که این صنعت و مشاغل وابسته آن در ایران به تعطیلی در آیند؛ ولی با وجود مشکلات مدیران و کارگران موفق شدند به خوبی آن را اداره کنند و تحریم ها را دور بزنند.

واعظی با اشاره به ویروس کرونا بیان کرد: با توجه به شرایط تحریم و همچنین شیوع ویروس کرونا، آمار تولید و تحویل خودرو روند افزایشی داشت که این موضوع نشان دهنده اراده مدیران و کارگران این صنعت است.

 

 

 

 

5 از 8 رای